هدفم نمایش مقاومت پروین اعتصامی برای اثبات خود در جامعه مردانه خشن بود/ پروین یک میراث‌فرهنگی‌ است/ «آگرین»‌ شخصیتی بیرون آمده از اشعار پروین

کارگردان فیلم «پروین» هدف از ساخت این فیلم را نشان دادن مقاومت این شاعره بزرگ برای اثبات خودش در جامعه مردانه خشن عنوان کرد و پروین را یک میراث‌فرهنگی دانست.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست خبری فیلم «پروین» محصول مشترک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد سینمایی فارابی به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا با حضور عوامل فیلم بامداد چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ در برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدرضا ورزی با بیان اینکه سوژه پروین اعتصامی حدود سیزده سال قبل در ذهن من شکل گرفت، افزود: زندگی مفاخر را دوست دارم و علاقه‌مندم در مورد مفاخر فیلم یا سریال بسازم. در سینمای ایران بسیار کم به مفاخر پرداخته شده است و امیدوارم نسل جدید فیلمساز به این موضوع بپردازند.

هدفم نمایش مقاومت پروین اعتصامی برای اثبات خود در جامعه مردانه خشن بود/ پروین یک میراث‌فرهنگی‌ است/ «آگرین»‌ شخصیتی بیرون آمده از اشعار پروین

کارگردان فیلم «پروین» ادامه داد: چندین بار فیلمنامه بازنویسی شد و به این دلیل که منابع گسترده مربوط به زندگی او وجود ندارد، انجام کار پژوهش سخت بود.

ورزی به کتاب «تهمت شاعری» نوشته فضل‌الله گرکانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع فیلمنامه اشاره کرد و افزود: من از نگاه منتقد و کسی که به گمانم با خانم پروین اعتصامی دشمنی داشت و در جاهایی ناجوانمردانه به او تاخته است، کمک گرفتم. چیزهایی که او مشاهده کرده بود را از این کتاب گرفتم و برداشتم این بود که حب و بغضی هم به او داشته است. همچنین مجموعه مقالات و مصاحبه‌ها نیز به‌عنوان منابع تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت.

او با بیان اینکه طلاق پروین موجب سرودن اشعار به‌ خصوصی شد، درباره انتخاب بخش‌های زندگی پروین اعتصامی توضیح داد: فرازهای مهم زندگی و اشعار مهم او را انتخاب کردیم. به فضل‌الله خان شوهر او به اندازه‌ای که برای برهه زندگی پروین در کرمانشاه لازم بود پرداخته شد.

کارگردان فیلم «پروین» ادامه داد: خانواده در شکل‌گیری شخصیت و تشویق پروین نقش مهمی داشت. یوسف خان اعتصام‌الملک یک شخصیت مستقل و ادیب بود و تاثیر بسیاری در شکل‌گیری شخصیت ادبی پروین گذاشت همچنین اختر فتوحی مادر پروین نیز شاعره بود و روی ادب پروین بسیار موثر بود.

کارگردان فیلم «پروین» ادامه داد: خانواده دقیقا نقطه‌ای بود که پروین از آن شروع و رشد کرد و تشویق شد. تشویق‌های ملک‌الشعرای بهار برای اینکه پروین از جامعه کوچک قدم به جامعه بزرگ‌تری بگذارد بسیار موثر بود.

او درباره بداهه سرودن شعر «محتسب و مست» که در فیلم به آن پرداخته شده است، توضیح داد: قرائت دراماتیک بسیار مهم است. محتسب و مست چند روایت دارد و یکی از روایت‌ها این است که در انجمن دانشوران از ملک‌الشعرای بهار خواسته شده که پروین با دو سه کلمه شعری بداهه بسراید، زیرا این فضا وجود داشت که کس دیگری اشعار را گفته و اشعار متعلق به خود پروین نیست.

آگرین از دل اشعار پروین بیرون آمده

ورزی تصریح کرد: من این روایت را به دلیل دراماتیک بودن انتخاب کردم. در سینما قرائت‌ها متفاوت است و فیلمساز می‌تواند روایت‌هایی را استفاده کند که شاید برخی آن را قبول نداشته باشند.

کارگردان فیلم «پروین» درباره هدف خود از ساخت این بیوگرافی توضیح داد: هدف این پیام بود که یک زن در شرایط خاص دوره چه‌قدر برای تثبیت حضور خودش مقاومت کرد و در زمان حیات خود نتوانست طعم آن را بچشد.

ورزی درباره ریتم کند فیلم توضیح داد: سعی کردم به ریتم توجه ویژه‌ای داشته یاشم. خاصیت فیلم‌های کلاسیک از جنس سینمای شرقی کند است و با ریتم آهسته‌ای مرور می‌شود. برای نشان دادن تمام بخش‌های زندگی پروین باید سریال ساخته شود.

او با بیان اینکه شخصیت آگرین از دل اشعار پروین برآمده است، ادامه داد: پروین به قشر ضعیف جامعه توجه ویژه‌ای داشت. او اگر فقیر و ظلم کوچکی را می‌دید می‌گریست. سعی کردم این بخش از زندگی شاعر و مواجهه او با قشر مردانه و خشن آن دوران که سعی می‌کردند زن‌ها را در فعالیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سهیم نکنند انتخاب کنم.

ورزی با بیان اینکه پروین‌اعتصامی و فروغ فرخزاد نه هم عصر هستند و نه سبکشان به یکدیگر شبیه است، افزود: اشعار فروخ فرخزاد را دوست دارم، نمیدانم چرا این مرزبندی بین دو شاعر اتفاق افتاد و قیاس شکل گرفت.

کارگردان فیلم «پروین» درباره لوکیشن خانه پدری پروین اعتصامی بیان کرد: سعی کردیم خانه‌ای قجری در شان شغل پدر پروین که از وکلای مجلس بود انتخاب کنیم.

او «تختی» و کمال‌الملک» علی حاتمی را به‌عنوان دو بیوگرافی ماندگار در تاریخ نام برد و جای چنین آثاری را در سینما خالی دانست.

ورزی در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه «پروین» میراث‌فرهنگی است از مهندس ضرغامی که حامی ساخت این اثر بود تشکر کرد.

هدفم نمایش مقاومت پروین اعتصامی برای اثبات خود در جامعه مردانه خشن بود/ پروین یک میراث‌فرهنگی‌ است/ «آگرین»‌ شخصیتی بیرون آمده از اشعار پروین

پروین تنها زنی‌ که حقش را از جامعه گرفت و به زنان ایران راه نشان داد

محمدرضا شریفی‌نیا در توضیح شبیه نبودن چهره‌اش با پدر پروین اعتصامی توضیح داد: در دنیا چهره کاملا شبیه اهمیتی ندارد. چهره ۲۲ سالگی پدر پروین را با ۶۵ سالگی او مقایسه می‌کنند. من با اینکه بسیار دوست داشتم در این کار حضور داشته باشم و عاشق پروین اعتصامی هستم دوست نداشتم این نقش را بازی کنم. پدر پروین باید به ادبیات و شعرخوانی مسلط بود، چهره ملاک نیست.

بازیگر نقش پدر پروین ادامه داد: یک پروین ساخته و به زیبایی ارائه شد. مارال بنی آدم به زندگی این شاعره نزدیک‌ شد. اولین فیلمنامه را برای مارال بنی‌آدم فرستادم و فکر می‌کردم از پس این نقش برمی‌آید. اینکه به شخصیتی با مفاهیم وجودی‌اش نزدیک شویم مهم است نه ظاهرش.

این بازیگر ادامه داد: پروین تنها زنی است که حق خودش را از این جامعه گرفت و راهی را به زن‌های و دخترهای جامعه ما نشان داد. او روی همه چیز دقت می‌کرد و در اشعارش با استفاده نمادین از اشیا و  مسائل معمولی نکات اجتماعی مهمی را بیرون کشیده است.

هدفم نمایش مقاومت پروین اعتصامی برای اثبات خود در جامعه مردانه خشن بود/ پروین یک میراث‌فرهنگی‌ است/ «آگرین»‌ شخصیتی بیرون آمده از اشعار پروین

زندگی پروین الگویی برای اثبات برابری حق زن و مرد/ برای ایفای این نقش از پروین اعتصامی کسب اجازه کردم

در ادامه مارال بنی‌آدم با ابراز خوشنودی از بازی کردن در نقش پروین اعتصادی گفت: بزرگ‌ترین شانس هنری را داشتم که این نقش را بازی کردم. من این نقش را با اجازه خود او پذیرفتم و برای کسب اجازه سرمزارشان رفتم. امیدوارم سینمای ایران از مفاخر ایران بهره‌ بگیرد، زیرا زندگی آنها می‌تواند روشی برای زندگی باشد. مخصوصا زن‌های قدرتمندی که با حضور و کلامشان می‌توانند ثابت کنند که با مردان برابر هستند.

او درباره رسیدن به شخصیت پروین به مطالعه و پژوهش‌های بسیار اشاره کرد و افزود: برای شناخت شخصیت پروین اعتصامی از یکی از دوستانم که جزو محققان دوره قاجار است خواستم هر مرجعی که می‌تواند به شناخت بیشتر من کمک کند در اختیارم بگذارد که نامه‌هایی به مهکامه محصص دوست صمیمی‌اش را در اختیار من قرار داد.

بازیگر نقش پروین اعتصامی درباره شانس گرفتن سیمرغ گفت: هرکسی گرفتن سیمرغ را دوست دارد، رقابت جذابی است و امیدوارم بازیگری که لیاقت دارد سیمرغ را به خانه ببرد. پدرم فیلم را که دید به من گفت ازت راضی هستم برای نقش فاخری که انتخاب کردی و این برای من بزرگ‌ترین سیمرغ بود.

هدفم نمایش مقاومت پروین اعتصامی برای اثبات خود در جامعه مردانه خشن بود/ پروین یک میراث‌فرهنگی‌ است/ «آگرین»‌ شخصیتی بیرون آمده از اشعار پروین

انطباق شعرهای پروین با حال و روز امروز جامعه

آزیتا حاجیان نیز با بیان اینکه برایم افتخار بود که نقش مادر یک شخصیت بزرگ ادبی را بازی کنم، افزود: شعرهای پروین با حال و روز امروز بسیار منطبق است.

پروین، اولین کسی که آگرین کولی را پس از مرگ مادرش دید

ملیکا شریفی‌نیا درباره نقش آگرین که ما به ازای تاریخی ندارد و زاییده ذهن فیلمنامه‌نویس است، افزود: بسیار عاشقانه لحظات زندگی یک دختر کولی سختی کشیده را بازی کردم. پروین اولین کسی است که بعد از مرگ مادر آگرین او را می‌بیند و به او توجه می‌کند. تجربه آگرین بودن برای من عجیب بود و با تمام وجود عشق ورزیدم به پروین که درون زیبای آگرین را دید.

محمد شعبانپور بازیگر نقش همسر پروین نیز بیان کرد: من قرار بود فضل الله را بازی کنم اتفاقاتی افتاد و گفتند تو ابوالفتح را بازی کن. خیلی سخت است که در این فضا به کسی که اولین حضورش را در سینما تجربه می‌کند اعتماد کرد. بیشتر من را با کارهای طنز می‌شناسند و از این اعتماد سپاسگزارم.

بازگشت بازیگر درخت گلابی به سینما با «پروین»

محمدرضا شهبا نوری (بازیگر) بیان کرد: از آقای ورزی و شریفی‌نیا تشکر می‌کنم بعد از ۲۶ سال که از حضورم در درخت گلابی می‌گذرد من را دعوت به کار کرد و موجب بازگشتم به این حوزه شدند.

او با اشاره به اینکه این فیلم هم آگاهی‌بخشی و آموزشی و هم درام و سرگرم کننده است، ادامه داد: این فیلم احیای عواطف انسانی است و می‌تواند به جامعه بگوید که همچنین مفاخری را در تاریخ داشته‌ایم.

علی کیان‌ارثی صدابردار گفت: بیش از ۷۰ درصد از کار صدای این اثر سرصحنه انجام شده است و آثار تاریخ معاصر صدابرداری سخت‌تری دارد.

او ادامه داد: آثار این چنینی در حال فراموش شدن است و امیدوار هستم این فیلم جایگاه چنین آثاری را در سینما احیا کند.

فرشاد خالقی فیلمبردار بیان کرد: حضور در چنین آثار فاخری شانس بزرگی محسوب می‌شود. چندین دوربین و لنز را تست کردیم که بافت و فضای فیلم را در بیاوریم. درخصوص نور نیز سعی کردیم بیشتر از منبع نوری بیرون استفاده کنیم که حس و حال را در بیاوریم.

ویولن سل سازی عمیق و عاشقانه که نماد خود پروین است

بهزاد عبدی آهنگساز درباره موسیقی فیلم بیان کرد: موسیقی فیلم پروین جزو پروژه‌های سخت و شیرین بود. موسیقی در کنار کارگردانی و مجموعه فضاسازی فیلم تاثیرگذار است. ساز اصلی ویولن سل بود که نماد خود پروین بود و سازی عمیق و عاشقانه است. دودوک و بالابان سازی درونی است و همانگونه که شعر از نفس شاعر سروده می‌شود این ساز هم به همین میزان اثربخشی دارد. به این دلیل که پروین از تبریز به کرمانشاه می‌رود خاستگاه موسیقیایی هم دارد. سازهای زهی نیز در کارهای ارکستر نقش مهمی دارد و مثل دریا است که باید مواج و در طول فیلم جاری باشد. کشور ما کشور شعر است و موسیقی من هم باید به همان میزان شاعرانه باشد.

حسین علوی خواننده تیتراژ فیلم نیز بیان کرد: بیست سال است که آواز می‌خوانم و تا کنون قطعه‌ای منتشر نکردم. برایم مهم بود صدای من در کجا و چه مهملی منتشر شود و علاقه قلبی به این شاعر من را ترغیب به خواندن تیتراژ این فیلم کرد.

مسعود اوستی (طراح صحنه) و مهرداد جلوخانی (صداگذار) نیز برای حضور در این فیلم فاخر ابراز خوشنودی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111801126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha