آیین رونمایی از ۷۰ شی تاریخی در موزه باستانشناسی ذوالفقاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: آیین رونمایی از ۷۰ شی تاریخی با حضور دکتر شعاعی معاون عمرانی استانداری زنجان در موزه باستانشناسی ذوالفقاری به مناسبت دهه فجر برگزار شد. 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی عصر ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ در آیین رونمایی از اشیای تاریخی در موزه باستانشناسی ذوالفقاری با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و معاونین و کارشناسان اداره کل گفت: به مناسبت دهه فجر، ۷۰ شی تاریخی که قدمتی از سه هزار و ۵۰۰سال گذشته تا دوره صفوی داشتند در مدت ۳ الی ۴ ماه با دقت و ظرافت تمام در اتاق مرمت موزه باستانشناسی ذوالفقاری مرمت شد و در ماههای پیش رو به مرور در موزه‌های استان به نمایش عموم گذاشته خواهد شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: بیش از ۱۱هزار شی تاریخی اعم اشیاء سفالی، فلزی و سکه و… در جغرافیای استان زنجان در کاوش‌ها یا کشفیات جمع آوری شده است که نمایش اینها نیازمندِ فضای اختصاصیِ مناسب است واین مهم با ایجاد موزه بزرگ استان محقق می‌شود. 

آیین رونمایی از ۷۰ شی تاریخی در موزه باستانشناسی ذوالفقاری

سید محمد شعاعی در این آیین رونمایی گفت: دو زمین برای ایجاد موزه اختصاص داده شده که یک زمین در فضایی تحت عنوان باغ امین است که در کمیسیون ماده ۵ مصوب و مراحل آن طی می‌شود و یک زمین دیگر در سایت فرهنگ و هنر در انتهای خیابان شرقی ارتش برای احداث ساختمان اداره کل میراث‌فرهنگی استان اختصاص داده شده که بخشی از آن برای ایجاد موزه است که اعتبار آن از مولدسازی تامین و احداث خواهد شد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی افزود: موزه روایتگر گذشته، جایگاه کنونی و مسیر رو به آینده را به جامعه نشان خواهد داد، از این رو مرمت اشیاء تاریخی موزه ای، ضمن تقویت پتانسیل موزه، اشیاء را از ورطه فراموش شدن و بلا استفاده ماندن مصون نگاه می‌دارد و کاربردی ارزشی‌تر به آن می‌دهد. 

آیین رونمایی از ۷۰ شی تاریخی در موزه باستانشناسی ذوالفقاری


ابوالفضل عالی گفت: سکه‌های فرهنگی تاریخی استان زنجان از لحاظ تعداد و همچنین دوره‌های تاریخی و جنس، دارای بیشترین و متنوع‌ترین میزان را در سطح کشور دارا می‌باشند که خود نشان دهنده‌ی پتانسیل و ظرفیت ایجاد موزه‌ی تخصصی سکه در شمال غرب کشور را دارا است. 

باستانشناس و رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه در این مراسم بیان کرد: هرساله با توجه به تهیه‌ی شناسنامه حفاظتی و مرمتی برای کلیه اشیاء، بر اساس اولویت و ضرورت بین ۵۰ تا ۷۰ اثر جهت انجام عملیات حفاظت و مرمت به گارگاه فعال حفاظت و مرمت موزه و یا پیمانکاران دارای صلاحیت فنی تحویل و اشیاء مذکور پس از مرمت بر اساس تصمیمات و راهبردهای مسئولان مربوطه در فضاهای مورد نظر جهت نمایش در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و مابقی مجددا جهت انبار داری تخصصی، فنی و نگهداری به مخازن امن منتقل می‌شوند. 

آیین رونمایی از ۷۰ شی تاریخی در موزه باستانشناسی ذوالفقاری


جواد محمدی در این آیین رونمایی گفت: بیست و یک هزار و ۵۰۰ قلم شئ مطالعاتی شامل اقلام از جنس آلی، سنگی، سفالی، فلزی، شیشه‌ای مربوط به ادوار مختلف تاریخی و تعداد۸ هزار و ۲۴۲ قلم از اشیای ثبتی و موزه‌ای در سامانه جام اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. 
امین اموال فرهنگی تاریخی استان زنجان در ادامه گفت: سایر اشیاء فرهنگی نگهداری شده در مخازن امن استان نیز به دلیل محدودیت مکان نمایش با وجود تنوع و کثرت آن قابلیت ایجاد ۸ تا ۱۰ موزه را در سطح استان و شهر زنجان دارا است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111901224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha