اشتراکات فرهنگی بین ایران و ارمنستان بر تعاملات فرهنگی بین دو کشور می‌افزاید

رایزن سفارت جمهوری اسلامی ایران و معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان دیدار و پیرامون افزایش تعاملات گردشگری و آموزش و عرضه تولیدات صنایع‌دستی گفت‌وگو کرد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، شنبه 21 بهمن 1402، در دیدار محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی  سفارت جمهوری اسلامی ایران با رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان بر اشتراکات فرهنگی بسیار بین ایران و ارمنستان بر لزوم افزایش تعاملات فرهنگی بین دو کشور تاکید شد.

پتروسیان، رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان با استقبال از سخنان رایزن فرهنگی ایران در تایید اشتراکات بسیار بین جامعه ایران و ارمنستان، گفت: حق ما نیست که با هم نباشیم و تاکید دارم  که همکاری زیادی در حوزه گردشگری با کشور ایران داشته باشیم.

او با بیان اینکه باید همکاری‌های جهانی بیشتری داشته باشیم، چراکه در سال‌های گذشته دستاوردهای زیادی داشته‌ایم، ادامه داد: در حوزه گردشگری و افزایش تعاملات در این حوزه بین ایران و ارمنستان، جشنواره فرهنگی ارمنی ایرانی را برای نشان دادن اشتراکات فرهنگی  ایران و ارمنستان به جهان پایه‌گذاری کردیم.

فرهنگ ارمنی و ایرانی

پتروسیان به یکی از مهمترین مصادیق اشتراک فرهنگی بین ایران و ارمنستان به‌نام نواسرد که  به مفهوم  نوروز و سال نو است اشاره کرد و افزود: ما دوبار سال نو را جشن می‌گیریم یک بار در ماه دسامبر و یک بار نیز در نوروز.

رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان ادامه داد: در عصر قدیم سال نو ایران و ارمنستان نواسرد بوده که در حال حاضر نواسرد را ما در ماه آگوست جشن می‌گیریم و اگرچه ۱۱ آگوست زمان رسمی نواسرد نیست اما برگزاری این جشنواره نشان می‌دهد که ما همیشه به یاد آن هستیم.

پتروسیان درباره نواسرد توضیح داد: این جشنواره در شهر سیسیان استان سیونیک برگزار می‌شود و در این شهر یادمانی متعلق به  زمان‌های دور است  که گردشگران از آن بازدید می‌کنند.

او تاکید کرد: ما تلاش می کنیم با کمک  ایران این مراسم و اشتراکات  فرهنگی و تاریخی را در آن منطقه زنده کنیم و دو سال است که در روز نواسرد در سیسیان  جشنواره  غذا و صنایع‌دستی ایرانیان و ارمنیان برگزار می‌شود و گردشگران بسیاری از دیگر کشورها در این مراسم حضور می‌یابند و به مدت یک روز این جشنواره را برگزار کرده و روز بعد به ایروان سفر می‌کنند و کارگاه‌هایی با موضوع گفت‌وگوی فرهنگی و تاریخی برگزار  و درباره توسعه مباحث گردشگری و صنایع‌دستی مباحثه و تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند که منجر به شکل‌گیری همکاری‌های بسیار موثر می‌شود.

رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان با اشاره به اینکه ایران در این جشنواره در سال ۲۰۲۲  با ۶ غرفه مختلف شرکت کرد و در سال گذشته ۲۲ غرفه ایرانی برپا شد، افزایش قابل توجه غرفه‌های ایرانی در این جشنواره را برای جشنواره امسال پیش‌بینی کرد.

پتروسیان برگزاری هفته فرهنگی همدان در ایروان را بسیار ارزشمند دانست و  برنامه‌های فرهنگی همدان به‌ویژه اجرای موسیقی سنتی را بسیار رضایت‌بخش دانست و از استان همدان دعوت کرد که در این جشنواره حضور داشته باشند.

محمدرضا خلجی، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز با بیان اینکه اشتراکات همدان با ارمنستان نسبت به دیگر استان‌های ایران بیشتر است، مشابهات فرهنگی و هم‌زیستی با ارامنه، همچنین تشابه آب و هوای همدان با ارمنستان را از مصادیق تشابهات بین همدان و ایروان برشمرد.

او با اشاره به وجود  بازار ارمنی‌ها در همدان، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های همدان را برشمرد و تصریح کرد: علاوه بر قابلیت‌های صنایع‌دستی همچون هنر هنرمندان لالجین شهرجهانی سفال و ملایر شهر جهانی مبل و منبت و نیز گردشگری و میراث‌فرهنگی، ظرفیت‌های طبیعی زیادی در همدان وجود دارد که در کشور بی‌نظیر است که چشمه‌ها و سراب‌ها، جاذبه‌های طبیعی دامنه الوند و غار علیصدر بزرگ‌ترین غار آبی جهان از جمله آنان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112201356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha