هنر، تحریم کردنی نیست/ به بازی در نقش «پروین اعتصامی» افتخار می‌کنم

برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: به عنوان یک زن ایرانی به اینکه نقش فاخری چون پروین اعتصامی را بازی کردم، افتخار می‌کنم. امیدوارم که سینمای ما به سمتی برود که بتوانیم از حضور این زنان بزرگ بهره بیشتر ببریم و ابعاد مختلف زندگی‌شان را به نمایش بگذاریم.

مارال بنی آدم، بازیگر نقش پروین اعتصامی در فیلم «پروین» و برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با میراث‌آریا با اشاره به نزدیک کردن خود به نقش پروین و پذیرش این نقش بیان کرد: خالی از لطف نیست که بگویم برای نزدیک شدن به نقش پروین ۱۰ روز بیشتر وقت نداشتم. وقتی با کارگردان کار نیز صحبت کردم، یکسری مقاله، کتاب و هرآنچه که در دسترس بود را به من ارائه کردند که سریعا آن را مطالعه کنم و نقش پروین را با تمام چالش هایش به خوبی اجرا کنم. از دوست محققی که داشتم و به طور اختصاصی به دوران قاجار می پردازد خواستم که هر نوع مطلب، نامه، دلنوشته و ... که مختص به این دوران است را برای من پیدا کند. یکسری نامه های پروین به مهکامه محصص که حدود ۴۰ نامه بود را به همراه مطالب دیگر در اختیار من گذاشتند که سریعا آن ها را مطالعه کرده و سعی می کردم که خودم را در آن قالب جای بدهم و فکر کنم که اگر من پروین اعتصامی بودم چطور زندگی می کردم.

بازیگر نقش پروین افزود: آن قدر زمان کم بود که شاید اگر وقت بیشتری داشتم، کارهای دیگری انجام می دادم اما آن چیزی که در حد توان و بضاعتم بود را به نمایش گذاشتم و نتیجه اش آن چیزی شد که به نمایش درآمد و امیدوارم بازخوردها خوب باشد.

بنی آدم درخصوص سختی های به تصویر کشیدن تنهایی، غربت، شرافت زنانه، توان و صبر پروین اعتصامی در فیلم، توضیح داد: یکی از لذت بخش ترین بخش های بازی کردن نقش پروین برای من این بود که اصلا شبیه زنان دوره خودش نبود. این مسئله بسیار برای من مهم و قابل احترام است که چطور یک زن می تواند آن قدر، قدرتمند باشد و زندگی ای را که می داند تمام شده است و به هیچ عنوان نمی تواند خط قرمزهای خودش را برای نگه داشتن این زندگی رد کند.  افیون، تریاک و مردی که با زندگی پروین تفاوت فاحش داشت، چرا که پروین در یک خانواده بسیار ادیب بزرگ شده بود و اصلا نحوه زندگی اش طور دیگری بود و به قول خودش این عیش و عشرت ها را ندیده بود و برنامه افیون همسرش به هیچ عنوان قابل قبول نبود.

او ادامه داد: پروین در سن ۲۸ سالگی ازدواج می کند، خلاف تمام سنت جامعه چراکه در آن دوران دخترها اغلب در سن کم ازدواج می کردند، اما پروین در سن ۲۸ سالگی ازدواج می کند و آنقدر شهامت داشت که زندگی اشتباهش را ادامه ندهد و از آن زندگی خارج شود و این جریان یک تابوشکنی بود، چراکه این زن آنقدربه لحاظ ادیب بودن و فرهیخته بودتش قدرتمند بود که به آن اشتباه ادامه نداد. همچنین خانواده ای که پشت سر دخترشان می ایستند و بدون هیچ چون و چرایی طلاق دختراشان را می گیرند و چون نمی تواند زندگی کند، او را مجبور به این کار نمی کنند. این یکی از زوایای برتری و ظلم ستیزی پروین است که اصلا زیر بار ظلم نمی رود. همانطور که با مطالعه دیوان خانم پروین اعتصامی متوجه بیان عیان ظلم ستیزی او به صورت مشهود خواهیم شد.

بنی آدم با بیان دیدگاه خود نسبت به تاثیرگذاری نقش زنان قدرتمند در جامعه عنوان کرد: امیدوارم عرصه سینما به طور ویژه به این مسئله بپردازد. ما زنان توانای بسیاری در کشور داریم، زنان بسیار قدرتمند هستند و می توانند در جامعه بسیار مثمر ثمر باشند و چه بسا که هستند. با یک نگاه هم می توان متوجه شد که بار خیلی از مسئولیت های سنگین بر دوش زنان مدیری است که داریم و من به عنوان یک زن ایرانی به اینکه در کار خودم نقش فاخری چون پروین اعتصامی را بازی کردم، افتخار می کنم. امیدوارم که سینمای ما به سمتی برود که بتوانیم از حضور این زنان بزرگ بهره بیشتر ببریم و ابعاد مختلف زندگی شان را به نمایش بگذاریم. امیدوارم که شاهد ساخته شدن فیلم های بیشتری از زنان موفق در کشور باشیم.

برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش زن چهل و دومین جشنواره فیلم فجر درخصوص راهیابی این اثر و معرفی شخصیت فاخر زن موفق ایرانی در عرصه های بین المللی گفت: اخباری مبنی بر تحریم سینمای ایران در عرصه بین المللی می شنوم اما اصلا واژه تحریم برای هنر را متوجه نمی شوم، واژه تحریم برای هنر اشتباه است. بازیگران دغدغه های جامعه را هرچه که هست را به تصویر می کشند و چیزی نیست که بخواهد وارد عرصه سیاست شده و تحریم شود. این مسئله یک اشتباه بزرگ است، چون هنر تحریم کردنی نیست.

گفت و گو: یگانه عرب

انتهای پیام/

کد خبر 1402112301394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha