افتتاح حمام تاریخی عیسی‌خان سنگان رشتخوار

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار از افتتاح حمام تاریخی عیسی خان در دهه فجر با حضور مسئولان استان و شهرستان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی، کاظم کامیاب افزود: حمام تاریخی عیسی خان یکی از یادگاران معماری دوران صفویه است که به شماره ۳۳۳۶۲ در مورخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار ادامه داد: مرمت و احیای این اثر تاریخی در دو مرحله در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۲ با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا سنگان و میراث فرهنگی انجام شده است.
کامیاب تصریح کرد: برای تجهیز و احیای کاربری اولیه آن مبلغ ۴ میلیارد ریال به بهره‌بردار آن پرداخت شده است.

او با اشاره به این‌که پس از مرمت و تجهیز از گرمخانه به عنوان حمام سنتی و از بینه به عنوان سفرخانه سنتی و فروشگاه صنایع دستی استفاده شده است: این اقدام با هدف حفظ اثر، احیای کاربری اولیه حمام و معرفی آن صورت گرفته است و در حال حاضر به عنوان تنها حمام تاریخی روستایی در سطح استان فعالیت و به بهره‌برداری رسیده است.

کامیاب افزود: روستای تاریخی سنگان در ۱۷۵ کیلومتری مشهد و ۲۳ کیلومتری محور تربت حیدریه به رشتخوار قرار دارد و در حال حاضر دارای ۷ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، سه جاذبه طبیعی، ۵۰ کارگاه سنتی فرت‌بافی و دو اقامتگاه بوم‌گردی در کنار حمام تاریخی عیسی خان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112301418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha