اینجا جشنواره ای از رنگ و موسیقی برپاست/ تلفیق نوای موسیقی آیینی و سنتی با معرفی جاذبه های گردشگری

هفدهمین جشنواره بین المللی گردشگری و صنایع وابسته امروز در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و سیدعزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ، علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ، سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی افتتاح شد و رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش میراث آریا، نخستین روز از نمایشگاه با استقبال پرشور متخصصان و فعالان این حوزه همراه بود. نوای موسیقی سنتی استان های مختلف به همراه رقص و پایکوبی محلی در لحظه لحظه نمایشگاه شنیده می شد و هنرمندان صنایع دستی هر استان مشغول معرفی و عرضه هنرهای خود بودند.

سالن‌های ۱۱، ۱۰، ۶ و ۵ به گردشگری خوراک اختصاص داده شده اند و قطعا یکی از جذاب ترین بخش های نمایشگاه برای بازدیدکنندگان عمومی است. تلفیق نوای گروه های موسیقی آیینی سنتی با جذابیت های بصری نمایشگاه گردشگری،  جشنواره ای از رنگ و موسیقی برپا کرده است.

بازار بازدید مقامات و استانداران از بخش های مختلف نمایشگاه گرم گرم بود؛ علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور از بخش‌های مختلف هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بازدید کرد. او همچنین با تعدادی از شرکت‌کنندگان، غرفه‌داران و فعالان حوزه گردشگری از نزدیک دیدار و گفت و گو کرد. سفیرعربستان سعودی هم در غرفه استان خراسان رضوی حضوریافت و  گفت و گوهایی درباره ظرفیت‌های زیارتی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی صورت گرفت.

خلاقیت در طراحی غرفه در استان های مختلف چشم هر بیننده ای را نوازش می کرد. قزوین، بوشهر، کرمانشاه، خراسان شمالی، هرمزگان هر کدام با به کارگیری اِلِمان ها و نشانه هایی  از میراث و تاریخ استان خود، در ساخت غرفه هنرنمایی کرده اند. استان قزوین به گفته متولیان گردشگری این استان، در طراحی غرفه خود از بافت سنتی و معماری کهن این استان الهام گرفته است. استان هرمزگان با لنج و کشتی بازدیدکنندگان را وسط سرمای زمستان، به خاطره بازی با یک روز گرم در بندر دعوت می کند و باقی غرفه های استانی نیز به همین سبک و سیاق ایده پردازی کرده اند.

بیرون از سالن ها اما در حیاط نمایشگاه، شور و غوغای دیگری برپابود. نقالی و شاهنامه خوانی، اجرای نمایش های محلی بازدیدکنندگان زیادی را در جای خود میخکوب کرده یا به  تماشا نشانده بود. چادرهای عشایری، کمپرها و خودروهای کلاسیک در حیاط دیده می شدند.

 بوی خوش آش محلی و سوغات های استان های مختلف حیاط نمایشگاه بین المللی را احاطه کرده است و بازدیدکنندگان به خرید سوغاتی ها و خوراکی های معروف هر شهر مشغول بودند. سلفی گرفتن با هنرمندان و غرفه داران هم پای ثابت اولین روز جشنواره بود. زیبایی خیره کننده، اصالت و هنر دستان هنرمندان ایرانی، نهفته در تارو پود لباس های محلی زنان و مردان گوشه گوشه این سرزمین دل هر بیننده ای را زنده می کند. تا چشم کار می کرد زیبایی بود و اصالت.

دیدار رئیس جمهور با «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در حاشیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته از اتفاقات مهم نخستین روز از این رویداد بود. دبیرکل سازمان گردشگری از غرفه استان کرمانشاه هم بازدید کرد و اطلاعاتی درباره خوراک های ویژه این استان دریافت کرد.  

اعطای لوح ثبت جهانی شهر یزد به عنوان پایتخت کشورهای عضو مجمع گفتگوهای همکاری آسیایی، لوح کندوان روستای برتر گردشگری به استاندارد یزد و آذربایجان شرقی نیز، در حاشیه اجلاس بین المللی گردشگری صورت گرفت.

روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، ونزوئلا، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمبابوه، تانزانیا و سریلانکا از این جمله کشورهای حاضر در این دوره از نمایشگاه هستند.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با شعار «گردشگری و سرمایه سبز» تا ۲۶ بهمن‌ماه هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112301497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha