از حضور بوعلی سینا و باباطاهر در نمایشگاه تا برگزاری نشست های تخصصی

دومین روز از هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری ساعاتی پیش به کار خود پایان داد. جمعیتی که امروز در نمایشگاه حضور داشت گواه استقبالی پرشور از دومین روز نمایشگاه بود.

به گزارش میراث آریا، نوای موسیقی محلی بندری در سالن  هشت در مقابل غرفه هرمزگان عده ای را به تماشا کشانده بود. اجرای نمایش های سنتی توسط  گروه های نمایشی محلی در سالن های مختلف امروز هم مانند روز گذشته مخاطبان بسیاری داشت.  

سبحان فتحی، پرفورمنسر کردستانی در گوشه ای از غرفه کردستان و در کنار ماکتی زیبا و منحصر به فرد از بافت روستایی منطقه اورامانات ایستاده بود. او هنر مفهومی خود را در جهت جذب گردشگر به کار گرفته است.

ماکت زیبایی که در کنار غرفه کردستان قرار دارد، گوشه ای از آیین های منطقه اورامانات و کردستان از جمله مراسم پیرشالیار که سالی دو بار در بهمن و اردی بهشت برگزار می شود را به نمایش گذاشته است.  مراسمی که در آن مرد و زن مشعل به دست آتش روشن می کنند و سپس دور آن به پایکوبی می پردازند. این ماکت البته به  مراسم هزار دف، در شهری چون کردستان که شهر موسیقی است هم می پردازد.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری، محمل خوبی برای آشنایی  نسل امروز با گنجینه های گردشگری کشور است. مدارس مختلف شهر تهران، دانش آموزان خود را برای بازدید به نمایشگاه آورده بودند.  

پرفورمنسی از استان همدان در سالن های مختلف نمایشگاه اجرا شد که بازیگران آن با پوشش قدیمی و کهن، هرکدام یکی از شخصیت ها و بزرگان این استان از جمله دیاکو، باباطاهر، اردشیر دوم، بوعلی سینا و خواجه  رشید را به نمایش گذاشته بودند.

سعید باغبانی، کارگردان پرفورمنس های تاریخی همدان در این زمینه به خبرنگار میراث آریا گفت : هفت پرفورمنس از شخصیت های تاریخی استان همدان را داریم که شامل دیاکو اولین پادشاه ماد، ارشیر دوم پادشاه هخامنشی (که در همدان یا هگمتانه کاخی ساخته بود) باباطاهر شاعر معروف، خواجه رشید وزیر معروف دوره مغول ها و ایلخانی و کودکی بوعلی سینا که یک روایت از کودکی و نبوغ بوعلی دارد.  

او افزود : کاراکتر بوعلی سینا در بزرگسالی را هم داریم که او هم یک گونه و شکل نمایشی است. آشنایی مردم با بزرگان و شخصیت های تاریخی کشورمان هدف از این پرفورمنس بود.

سیاه چادرهای عشایری در محوطه بیرونی نمایشگاه در پسِ نمایی دودآلود  از تهران، محصولات سالم روستایی عرضه می کنند. در سیاه چادر کرمانشاه، کلانه، آش دوغ، آش عباسعلی، کباب تابه ای و ترخینه به فروش می رسد و سیاه چادرهای دیگر انواع ترشی، چای، ادویه جات، آش، کشک و نان های محلی را برای فروش گذاشته اند.

در سالن خلیج فارس نمایشگاه، نشست ها و گفت وگوهای b2b برگزار شد و بخش vip نمایشگاه امروز هم میزبان میهمانانی بود. سفیر قزاقستان و هیئت همراه او در دومین روز از نمایشگاه دیداری با سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی میراث فرهنگی کشور داشت و در این دیدار زمینه های توسعه همکاری های گردشگری بین کشور بررسی شد.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور هم در دومین روز از نمایشگاه گردشگری با «عبدل الرحمونی» و «تورداقون صدیق اف» سفیران کشورهای قرقیزستان و تونس،  دیدار و گفت‌وگو کرد.
 

برگزاری جشنواره و نشست کاراکترهای بومگردی ایران با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش دیگری از برنامه های دومین روز جشنواره بود.
همچنین سید مسعود حسینی شهردار همدان، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی،  معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها از نمایشگاه بازدید کردند.
گفتنی است نشست تخصصی هم‌اندیشی تبیین نقش و جایگاه مدیریت شهری در توسعه پایدار گردشگری کشور، با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و شهرام دبیری‌ رئیس شورای عالی استان‌ها برگزار شد.
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، از ۲۳ الی ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حال برگزاری است و علاقمندان از ساعت 8 تا 17 می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112401653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha