شناخت اسطوره‌ها در اورامانات بخشی از حفاظت و احیای آن است

شناخت اسطوره‌ها در هورامان بخش مهمی از حفاظت و احیاء آن است و لزوم تبیین برنامه‌های راهبردی در مدیریت اورامانات را می‌طلبد.

به گزارش میراث آریا، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی معاونت میراث فرهنگی، نشستی با موضوع «چشم‌انداز حفاظت و احیای میراث جهانی هورامان/ اورامانات» با حضور جمعی از صاحب‌نظران و پژوهشگران در کاخ گلستان برگزار شد.

در ابتدای نشست رضا سامه مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی به تبیین برنامه‌های پیش‌رو و بیان چالش‌های میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات پس از ثبت جهانی پرداخت.

سپس قطب الدین صادقی در خصوص نقش و جایگاه مهم اسطوره‌ها در حوزه منظر فرهنگی هورامان مباحث ارزشمندی را مطرح و به تشریح برخی از مراسم‌های آئینی منطقه از جمله عروسی پیرشالیار، مراسم کومسا(گومسا) پرداخت و تاکید کرد: توجه به ریشه‌های فرهنگی و اصیل این کهن دیار، نقش مهمی در حفاظت و احیاء این میراث جهانی دارد.

در ادامۀ نشست بیژن کلهرنیا با ارائه چشم‌انداز حفاظت و احیای میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات، نیاز به چهارچوب طرح ساختاری حفاظت و توسعه آمایشی پایدار این میراث جهانی را مطرح و چالش‌های پیش رو راهکارهای مطالعاتی آن را عنوان کرد.

در انتهای نشست پویا طالب‌نیا سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات استان‌های کردستان و کرمانشاه گزارشی در خصوص ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات و نقش جامعۀ محلی در حفاظت و احیا از این میراث جهانی بیان کرد و به چالش‌ها و نیازهای پیش روی این میراث جهانی پس از ثبت جهانی اشاره کردو درخواست برگزاری نشست‌های اینچنینی در منطقه با حضور مسئولین، فعالین فرهنگی و جامعۀ محلی را بیان داشت.

در پایان پرسش و پاسخ در خصوص موارد مطرح شده توسط حاضرین در جلسه انجام و مقرر شد با توجه به گستردگی و اهمیت این میراث جهانی، نشست‌های تخصصی ادواری با موضوعات مختلف منظر فرهنگی هورامان به صورت منظم برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112501807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha