آب‌های گرم معدنی اردبیل کاملا طبیعی هستند

با توجه به انتشار مطلبی غیرواقع در یکی از سایت‌های خبری درمورد آب‌های درمانی اردبیل و غیرطبیعی بودن آن‌ها ذکر چند نکته و روشن‌گری درمورد چشمه‌های آب معدنی اردبیل لازم است.

یاسر رعنایی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نوشت: روز گذشته به تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ مطلبی با عنوان «تقلب در مجتمع‌های آبدرمانی/ ۸۰ درصد چشمه‌های آب‌درمانی طبیعی نیستند/ چشمه‌های غیرطبیعی از موتورخانه برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند» در سایت خبری صدای میراث منتشر شد که متاسفانه در فضای مجازی نیز بازنشر یافته است. در جهت روشن‌گری و تنویر افکار عمومی ذکر چند نکته لازم است.  

یک. مطلب مذکور با استناد به اظهارات فردی با عنوان حسن دادور که خود را فعال گردشگری سلامت در منطقه مشگین‌شهر و مالک مجتمع آب‌گرم معرفی نموده نگارش شده است که اعلام می‌دارد چنین مالکی دارای مدرک بهره‌برداری و به عنوان مالک یا مدیر مجموعه گردشگری در سطح استان اردبیل وجود ندارد. بنابراین انتشار چنین مطلب مهمی به استناد اظهارات چنین شخصی و بدون بررسی مصاحبه‌گر از اصالت نام‌برده جای تامل دارد.

دو. در متن مذکور نویسنده مدعی شده است که «برخی از مجتمع‌های آبدرمانی در نبود نظارت جدی از سوی معاونت گردشگری و آزمایشات خاص وزارت بهداشت و درمان و اداره استاندارد نه تنها چشمه‌های آبگرم طبیعی نیستند که زیر عنوان مجتمع‌های آبدرمانی تنها استخرهای آب گرم راه انداخته‌اند و خاصیت درمانی ندارند.» در پاسخ به ادعای نویسنده باید از ایشان پرسید که برای این موضوع آیا سند و مدرکی از وزارت محترم بهداشت و درمان و یا اداره استاندارد می‌تواند ارائه دهد؟ و آب‌های گرمی با آوازه جهانی که بعضا بیش از صد سال قدمت دارند و خاصیت درمانی آن برای امراض مختلف پوستی، روماتیسمی و ... مشخص شده است، آیا دلیل مشخصی دارد که با صرف ادعای فردی مجهول الهویه نسبت به انتشار این مطلب اقدام نموده که نتیجه‌ای غیر از ضربه به برند اول قطب گردشگری کشور نخواهد داشت؟.

سه. در سطح استان اردبیل ۳۵ مجتمع آبگرم معدنی وجود دارد که با دبی مشخصی از چشمه‌های طبیعی و زیر نظر شرکت آب منطقه‌ای استان دارای سهمیه آب مشخصی هستند. به طور مثال در شهرستان سرعین ۱۰ مجتمع آبگرم معدنی فعال هستند که از شش چشمه اصلی قهوه سویی، ساری سو، ژنرال، گاومیش گلی، پهنلو و یئل سویی تغذیه می‌شوند. چشمه‌هایی مانند گاومیش گلی با ۵۴ لیتر بر ثانیه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های آبگرم دنیا محسوب می‌شود که امکان تزریق آب به چند مجتمع آبگرم را به صورت همزمان دارد. صحت این مدعا قابل بررسی و استعلام از شرکت آب منطقه‌ای استان می‌باشد. بنابراین مدعی مطلب فوق و حتی نویسنده متن بدون بررسی و شاید بدون اطلاعی از موضوع اقدام به انتشار این مطلب کذب نموده است.

چهار. در برخی از مجتمع‌های آبگرم معدنی به ویژه در شهرستان مشگین‌شهر و شهرستان نیر به دلیل اینکه در مناطق صعب‌العبور دامنه کوه سبلان قرار گرفته‌اند امکان لوله کشی آب شهری وجود ندارد، بنابراین ادعای نویسنده درمورد استفاده از آب شهری برای تامین آب گرم استخرها ادعای واهی و استفاده از موتورخانه برای گرم کردن آن با توجه به هزینه‌های بسیار بالای آن بی اساس است.

در پایان باید اشاره کرد که در آستانه فصل گردشگری که استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های اصلی سفر در کشور با برند اصلی آب‌های گرم معدنی که آوازه جهانی دارد محسوب می‌شود، انتشار چنین اخبار بی اساسی غیر از ضربه به صنعت گردشگری که محور اصلی اقتصاد استان بوده و درصد بالایی از چرخه اقتصادی به این بخش تعلق دارد، عایدی دیگری نخواهد داشت و از رسانه‌های فعال این حوزه انتظار می‌رود در کنار صنعت گردشگری و فعالان این حوزه بوده و در کنار انعکاس اخبار دقیق نسبت به ارائه ایده‌های مثبت برای توسعه این بخش اهتمام ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112902213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha