سعید احمدی، کارشناس روابط عمومی نوشت: بیتردید اصفهان یکی از مهمترین کانونهای بسط و گسترش فرهنگ و تمدن، نهتنها در ایران بلکه در جهان اسلام به شمار میرود. جدای از تاریخ ارزشمند و کهن این شهر تاریخی در دوران پیش از اسلام که بر اساس نظر محققان پیدایش آن به دوران تاریخ اسطورهای بازمیگردد، اصفهان در دوران اسلامی و بهویژه در چهار دوره زیاریان، دیالمه، سلاجقه و سپس صفوی بهعنوان تختگاه پادشاهان این سلسلهها، به کانون توسعه اجتماعی و فرهنگی ایران و بهتبع آن جهان اسلام تبدیل شد، بهگونهای که در عصر صفوی و در سدههای یازدهم و دوازدهم هجری قمری/ هفدهم و هجدهم میلادی، بزرگترین مکتب اندیشهای جهان اسلام در علوم مختلف انسانی، فنی و مهندس و حتی پزشکی در قالب مکتب اصفهان در این محدوده تمدنی شکل گرفت.
محور تاریخی کمر زرین در حقیقت بخشی از بافت تاریخی اصفهان در عصر سلاطین ترکتبار سلجوقی است که به همت وزیر دهقان تبار و ایرانی آنان یعنی خواجه نظام الملک طوسی بنیان نهاده شد و در سدههای پنجم و ششم هجری قمری، این محور در اصفهان به رشد و بالندگی رسیده و بیش از هزار سال قدمت دارد، همچنین این گذر و منطقهای که گذر در آن قرار دارد در ادوار مختلف تاریخی مرکز شهر اصفهان بهشمار میآمده و همچنین مرکز تجارت و دادوستدهای مختلفی نیز بوده است.
با توجه به توافقی که در طی دو ماه گذشته با شهرداری اصفهان منعقدشده بود، مقرر گردید این محور تاریخی یعنی محور کمر زرین بهمنظور سهولت در تردد همشهریان محترم بهمنظور دسترسی به محدوده میدان عتیق (امام علی(ع)) همسطح سازی شود، لکن با توجه به نیاز شهرداری به ایجاد کانالهای عبور تأسیسات حفاری و تاسیسات دیگر در این محور، بیشازحد مجاز و توافقات انجامشده گودبرداری انجام شد و همین نکته باعث شد تا کارکنان شهرداری منطقه ۳ اصفهان در حفاریهای خود به لایههای زیرین تاریخی این محدوده تاریخی وارد شوند و همچنین در هنگام حفاری برخی اشیاء تاریخی همچون مقادیری خردههای سفال از ادوار مختلف تاریخی در سطوح زیرین این محور تاریخی هویدا شود.
با توجه به رسانهای شدن موضوع و ابراز نگرانی دوستداران میراث فرهنگی که کاملاً بجا و شایسته بود، هماهنگی هال لازم با شهرداری منطقه ۳ انجام شد و اجرای این عملیات به منظور دستیابی به راهکاری عملی و به دور از آسیب به آثار متوقف شد، سپس رایزنیهایی با معاونت شهرداری اصفهان انجام گرفت تا ضمن اینکه این عملیات بهمنظور سهولت تردد شهروندان ادامه یابد، از روشی مطمئن همانند روشی که در دهه ۹۰ در مسیر احداث خط یک مترو اصفهان پس از کشوقوسهای بیستساله عملیاتی شد استفاده شود. بدین طریق که در ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی با توجه به ساخت ایستگاه مترو در محدوده دروازه دولت (میدان امام حسین(ع))، با توافقاتی که میان ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان و شهرداری اصفهان انجام شد، باستان شناسان در کارگاه عملیات مترو بهصورت دائم مقیم شده و در طی این عملیات که به مدت بیش از ۳ سال به طول انجامید، ۳ آب راه بزرگ متعلق به دوران صفوی بهصورت روباز و سرپوشیده کشف شد و همچنین در طی این عملیات باستان شناسان مقیم، پایههای کاخ بزرگ جهاننما را در محور ورودی چهارباغ عباسی کشف کردند.
لذا در همین طرح هم با استناد به تجربههای موفق قبلی مقرر شد تا با همکاری شهرداری اصفهان، ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان و دانشگاههای اصفهان، باستان شناسان در کارگاه عملیاتی شهرداری مستقر و گامبهگام همراه با پیشرفت عملیات همسطح سازی محور تاریخی کمر زرین، کاوشهای باستانشناسی را هم انجام دهند تا ضمن رفع مشکل تردد مردم، به قول قدیمیها با یک تیر، ۲ نشان زدهشده و همگام با عملیات شهرداری کاوشهای باستانشناسی هم در این محدوده انجام شود تا بخش دیگری از تاریخ ناگفته اصفهان از دل تاریخ بیرون آید.
انتهای پیام/
نظر شما