نمایشگاه گردشگری تهران و نگاهی به غرفه اردبیل

استان اردبیل امسال بعد از برگزاری رویداد یک ساله اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو با دستی پر در هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران حضور پیدا کرد. مشارکت بخش خصوصی و توجه به مزیت‌های اصلی گردشگری استان از جمله نکات چشم‌گیر در غرفه استان اردبیل بود.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران مهم‌ترین رویداد گردشگری ایران است که هرساله اواسط زمستان میزبان فعالان و علاقمندان به گردشگری است، امسال نیز از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ هفدهمین دوره نمایشگاه گردشگری تهران مثل هرسال با حضور و استقبال گسترده مردم و دست‌اندرکاران این صنعت برگزار شد. این نمایشگاه اکنون یک رویداد بالغ هفده ساله محسوب می‌شود و نمی‌توان از تاثیرگذاری آن در صنعت گردشگری کشور چشم‌پوشی کرد.

استان‌ها طبق روال همیشه پای ثابت این نمایشگاه هستند و با محوریت ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بخش‌های خصوصی و دولتی هر استان در نمایشگاه گردشگری تهران به معرفی ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها و تعامل با سایر فعالان صنعت گردشگری می‌پردازند؛ حضوری که به واسطه تنوع فرهنگی و جذابیت آداب و رسوم قوم‌های مختلف ایران شور و شوق خاصی به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران می‌بخشد.

استان اردبیل امسال بعد از برگزاری رویداد یک ساله اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو با دستی پر در هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران حضور پیدا کرد. مشارکت بخش خصوصی و توجه به مزیت‌های اصلی گردشگری استان از جمله نکات چشم‌گیر در غرفه استان اردبیل بود.

نمایشگاه گردشگری تهران و نگاهی به غرفه اردبیل

همراه با بخش خصوصی در بیش از ۲۰ غرفه

سالن شماره ۴۱ نمایشگاه بین‌المللی تهران در زمینی به مساحت ۴۵۰ مترمربع میزبان استان اردبیل در هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران بود. آوای موسیقی محلی با نزدیک شدن به این سالن به گوش می‌رسید و اجرای آیین‌های سنتی بازدیدکنندگان را به سفری کوتاه در دل استان اردبیل می‌برد. جایی که فرصتی ویژه برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های استان وجود داشت.

حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل درخصوص حضور استان در این نمایشگاه می‌گوید: اردبیل با توجه ویژه به مشارکت بخش خصوصی و دعوت از عموم فعالان صنعت گردشگری استان در هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران حاضر شد که در نتیجه آن بیش از ۲۰ غرفه شامل شهرداری‌ها، مجموعه‌های گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و فعالان حوزه صنایع‌دستی و گردشگری‌های موضوعی ظرفیت‌های خود را در این رویداد به نمایش گذاشتند.

حضور شهرستان‌های مختلف استان اردبیل، از شهرهای برند حوزه گردشگری مانند سرعین و مشگین‌شهر تا مناطق در حال توسعه در زمینه گردشگری مانند شهرستان کوثر دیگر نکته جالب توجه در غرفه استان اردبیل بود.

رونمایی‌ها و اتفاقات جدید گردشگری اردبیل

نمایشگاه گردشگری همچنین محلی برای نمایش جدیدترین تحولات و اقدامات در گردشگری هر منطقه است، توسعه گردشگری درگرو پیشرفت روز افزون قرار دارد و اگر قرار بر این باشد که در زمره مقاصد گردشگری بمانیم لازم است که همگام با سایر رقبا در راستای توسعه و بهبود کیفیت خدمات گام برداریم. استان اردبیل در هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران مجموعه‌ای از رونمایی‌ها در حوزه‌های مختلف گردشگری، سرمایه‌گذاری و میراث‌فرهنگی داشت که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

رونمایی از ویدیوی موشن‌گرافی راهنمای سرمایه‌گذاران برای دریافت موافقت اصولی و مجوزهای حوزه گردشگری و حتی اقدام ابتکاری تهیه بروشور معرفی استان با خط بریل برای نابینایان از جمله مواردی بود که در بازدید معاون گردشگری کشور از غرفه استان اردبیل مورد تحسین قرار گرفت. علی اصغر شالبافیان در این مورد گفت: استان اردبیل به سراغ اقدامات خلاقانه در راستای توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار رفته است که اقدامی پیش‌رو است، تهیه کلیپ راهنمای سرمایه‌گذاران در مورد نحوه دریافت مجوزهای مختلف حوزه گردشگری می‌تواند در کل کشور نیز مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین در حوزه گردشگری دسترس‌پذیر تهیه بروشور با خط بریل برای راهنمایی گردشگران و علاقمندان نابینا اقدامی شایسته است.

نمایشگاه گردشگری تهران و نگاهی به غرفه اردبیل

ایجاد پایگاه ملی جمعه مسجد و ثبت شهر اردبیل در فهرست فدراسیون جهانی شهرهای گردشگری

علاوه بر اقدامات فوق‌الذکر که می‌تواند در تسهیل امور سرمایه‌گذاران و توسعه تاسیسات گردشگری استان اردبیل موثر باشد، اقدامات به ثمر نشسته دیگری نیز از سوی استان اردبیل در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با حضور استاندار اردبیل و سایر مسئولان رونمایی شد. بنای تاریخی جمعه مسجد اردبیل که یکی از قدیمی‌ترین مساجد منطقه آذربایجان به شمار می‌رود پس از پیگیری‌های بسیار به پایگاه ملی تبدیل و رونمایی از لوح ثبتی آن از مهم‌ترین اتفاقات نمایشگاه گردشگری برای اردبیل بود. مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در این مورد می‌گوید: بنای تاریخی جمعه مسجد اردبیل یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان است که به عنوان یکی از اولین آثار استان اردبیل در سال ۱۳۱۵ به ثبت ملی رسیده و مطالبه عمومی تبدیل این بنا به پایگاه ملی بود که با موافقت وزارت میراث‌فرهنگی این امر مهم رقم خورد.

ثبت شهر اردبیل در فهرست فدراسیون جهانی شهرهای گردشگری نیز یکی دیگر از الواح رونمایی شده در نمایشگاه گردشگری تهران بود که بعد از رویداد بین‌المللی اردبیل ۲۰۲۳ می‌تواند عامل دیگری برای طرح بیشتر اردبیل به عنوان مقصد گردشگری بین‌المللی باشد.

حضور خبرنگاران و فعالان مجازی خارجی در غرفه استان اردبیل

مطرح شدن به عنوان مقصد گردشگری بین‌المللی نیازمند معرفی ظرفیت‌ها در این سطح است که نمایشگاه‌های گردشگری فرصتی مغتنم برای این امر هستند. در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و با ابتکار وزارت میراث‌فرهنگی تعدادی از اینفلوئنسرها، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی خارجی از کشورهای مختلف در ایران حضور داشتند و از این نمایشگاه بازدید کردند. غرفه استان اردبیل در چهار روز نمایشگاه با استقبال این دسته از بازدیدکنندگان مواجه بود و با توجه به تجربه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت رسانه‌های داخلی و خارجی انجام داد. همچنین استفاده از ظرفیت هنرمندان و رسانه‌های داخلی نیز در این نمایشگاه مورد توجه غرفه استان اردبیل قرار داشت و هرروز شاهد حضور چهره‌های شناخته شده در سالن شماره ۴۱ بودیم.

نمایشگاه گردشگری تهران و نگاهی به غرفه اردبیل

توسعه زیرساخت‌ها و بازاریابی در اولویت گردشگری استان اردبیل

روز دوم نمایشگاه با حضور استاندار اردبیل در سالن شماره ۴۱ همراه بود، سید حامد عاملی پس از بازدید از غرفه اردبیل مهم‌ترین اهداف استان از حضور در این نمایشگاه و برنامه ریزی‌های انجام شده برای توسعه صنعت گردشگری را اینگونه تشریح کرد: گردشگری یکی از مزیت‌های مهم استان اردبیل است که می‌تواند در توسعه اجتماعی و اقتصادی استان موثر باشد و بر همین اساس ما در استان اردبیل دو امر اساسی را در اولویت داریم که یکی از آنها بحث توسعه زیرساخت‌ها و دیگری بازاریابی در حوزه گردشگری به ویژه در حوزه گردشگری خارجی است.

استاندار اردبیل ادامه داد: جذب سرمایه‌گذار در استان در حوزه گردشگری و زیرساخت‌ها افزایش یافته است و در حوزه جذب گردشگر نیز در حوزه بازاریابی گردشگری خارجی رتبه اول کشور را داریم که نشان دهنده درست بودن مسیر است، ما باید این مسیر را ادامه دهیم و برای سال آینده نیز برنامه‌هایی هم در حوزه بازاریابی و هم در حوزه زیرساخت‌ها داریم تا بتوانیم حوزه گردشگری را به یک فرصت مهم برای اردبیل تبدیل کنیم.

حضور چهار روزه اردبیل در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران فرصتی دیگر برای معرفی ظرفیت‌های بی‌شمار و منحصر به فرد استان و تلاش برای رونق هرچه بیشتر این صنعت بود که با ورود به فصل گردشگری جدید می‌توان اثرات این اقدام مستمر را لمس کرد.

گزارش: توحید سیف

انتهای پیام/

کد خبر 1402113002294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha