«سرو سیمین» کودکان را به هنر پیوند  می دهد/ تلاش کنیم صنایع دستی را احیا کنیم

فعال حوزه صنایع دستی در بخش نساجی سنتی می گوید: اکثر علاقه مندان به هنر با مشکلات مالی مواجه هستند و نمی­توانند با خیالی آسوده سراغ علاقه مندی خود بروند. اگر دولت تسهیلاتی را برای گذراندن دوره ­های آموزشی به جوانان اختصاص دهد تا کسب و کار هنری خود را راه اندازی کنند، ضمن پرداخت اقساط آن بودجه می توانند موجب انگیزه بیشتر در دیگر جوانان برای فعالیت در این حوزه شوند.

محمدطاها فریزنی، فعال حوزه صنایع دستی در بخش نساجی سنتی در گفت و گو با خبرگزاری میراث آریا درخصوص تاثیر برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی که با عنوان «سروسیمین» برگزار شد،گفت: برگزاری جشنواره بسیار اقدام عالی و قابل توجهی بود. از نظر من بهترین رخدادی که در زمان فعالیت دکتر عزت الله ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  اتفاق افتاد برگزاری و تشکیل چنین جشنواره ­هایی است.

وی افزود: پیوند نسل ­های گذشته با کودکان در این جشنواره ­ها باعث می ­شود کودکان آثار را از نزدیک ببینند و هنر را لمس کنند و به آن علاقه نشان دهند. وقتی چیزی از نزدیک دیده نشود مورد علاقه هم واقع نمی­شود. وقتی کودکان به نمایشگاه بیایند اشتیاق پیدا می­کنند تا وارد هنر شوند. به قول دکتر ضرغامی که هفته گذشته در برنامه صبحانه ایرانی گفتند هر خانه باید یک کارگاه باشد، ما کودک کار نداریم کودکان کار کسانی هستند که در خیابان­ها و سر چهارراه­ها می ایستند و برای دولت نیز مشکل ایجاد می­کنند.

به گفته فریزنی، کودکان ما باید هنرمندان آینده شوند. با شرایط سخت اقتصادی این روزها بهتر است بچه ها در کنار اعضای خانواده و در کنار درس­شان هنری را نیز یاد بگیرند تا وقتی بزرگ شدند مسیر زندگی و آینده شغلی­شان کاملاً مشخص باشد نه اینکه به عنوان کودکان کار در بیرون از خانه کار کنند.

فعال حوزه صنایع دستی در بخش نساجی سنتی با اشاره به اینکه واسطه برگزاری این رویداد چقدر می­توان هنرمندان جوان را به این فضا وارد کرد، توضیح داد: احتمالاً پنجاه درصد چراکه شاید مردم و جوانان به خوبی با این رویداد آشنا نباشند. البته جشنواره های صنایع دستی و هنرمندانی که در این رویداد فعالیت می کنند، نیاز به کمک و حمایت دارند تا به توسعه و بیشتر دیده شدنشان کمک کنند. اگر این جشنواره ­ها به طور متداول برگزار شود و ادامه پیدا کند در گستره بالایی شناخته خواهد شد.

فریزنی همچنین ادامه داد: آقای ضرغامی نیز بسیار خوب در برنامه­ های تلوزیونی در این راستا فرهنگ سازی انجام می­دهند. مانند سریال نون خ که از تلویزیون پخش و جزو برنامه ­های پر بیننده است و برای عید قرار است مجدد پخش شود. ما در این سریال می­بینیم که صنایع دستی آن منطقه به خوبی نمایش داده می ­شود. همچنین وقتی دکتر ضرغامی در تلویزیون صحبت می­کنند ما متوجه خواهیم شد که در دکور و پشت صحنه کار صنایع دستی نمایش داده می­شود. ما باید تلاش کنیم اوضاع صنایع دستی کشورمان را رو به راه کنیم تا احیا شود و جوانه بزند.

وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت برگزاری جشنواره صنایع دستی گفت: خیلی خوب می­شود اگر سرمایه و بودجه بیشتری را برای اثرگذاری بیشتر به این نمایشگاه  ­ها اختصاص دهند. هر اندازه هنرمندان دغدغه مالی کمتری داشته باشند، بهتر می توانند عملکرد خوب خود را به نمایش بگذارند و قطعا سرمایه گذاری بهتر در این رویداد ها از هر لحاظ دغدغه های هنرمندان را برطرف کرده و امکان مانور فعالیتی را بیشتر می کند.

فعال حوزه صنایع دستی در بخش نساجی سنتی در پایان توضیح داد: اکثر علاقه مندان به هنر با مشکلات مالی مواجه هستند و نمی­توانند با خیالی آسوده سراغ علاقه مندی خود بروند. اگر دولت تسهیلاتی را برای گذراندن دوره­های آموزشی به جوانان اختصاص دهد تا با خیال راحت هر هنری را که دوست دارند آموزش ببینند و بعد کار خود را راه اندازی کنند و کسب درآمد داشته باشند می توانند از یکسال بعد نیز اقساط این تسهیلات را پرداخت کنند در نتیجه فعالان و علاقه مندان بیشتری به هنر روی می­آورند و از آن استقبال می­کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120200081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha