جشنواره فجر صنایع‌دستی؛ تحقق اقتصاد هویت‌بنیان در گام دوم انقلاب/ تربیت نسل‌نو برای صنایع‌دستی/ رویشی  دوباره با جشنواره «سرو سیمین»

هشتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی موسوم به (سرو سیمین ۸)، به کار خود پایان داد و برگزیدگان این جشنواره شامگاه سه‌شنبه اول اسفند ۱۴۰۲ در محل سالن همایش‌های برج میلاد تجلیل شدند.

میراث‌آریا: اهمیت هشتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی که از آن به‌عنوان سرو سیمین ۸ نیز یاد می‌شود برای همگان روشن است. این جشنواره که ۸ سال پیش نهال آن کاشته شد و اکنون به درخت تنومندی تبدیل شده که وجه بین‌المللی نیز پیدا کرده است.

در آیین افتتاحیه این جشنواره که در محل برج آزادی تهران برگزار شد، علاوه بر مسئولان ارشد کشوری و مدیران عالی‌رتبه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سعدالقدومی رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی نیز حضور داشت که همین حضور و سخنرانی این مسئول بین‌المللی نشان از اهمیت صنایع‌دستی ایرانی دارد.

هشتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی یا همان سرو سیمین ۸ در حقیقت امسال با رویکردی جدید و با محوریت‌های تازه‌ای برگزار شد که مورد استقبال مسئولان، کارشناسان و فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی قرار گرفته است.

جشنواره­‌های هنری فجر به‌عنوان یادمان پیروزی انقلاب اسلامی و تجلیگاه آن از زاویۀ دید هنری، معتبرترین رویدادی هستند که در این عرصه طراحی و اجرا شده‌اند و با توجه به مقام صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در زمینه و بافت فرهنگی کشور، جای این صنایع هنری در برنامه‌های مختص به فجر بسیار خالی بود. لذا از سال ۱۳۹۴ در معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان وقت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص فراخوان جشنوارۀ فجر صنایع‌دستی اندیشیده و انجام شد تا سرانجام در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ نخستین دورۀ فجر صنایع‌دستی با درخششی خیره‌کننده در خانۀ هنرمندان ایران برگزار شد.

در واقع، این جشنواره در نگاه کلی، برنامه‌ای است که به صورت سالانه با هدف آشنایی هنرمندان، جامعۀ مخاطب و علاقه­‌مندان با آخرین آثار فاخر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و همچنین تقویت ارتباط هنرمندان و فعالان مرتبط برگزار می‌شود. برگزاری این جشنواره به واسطۀ ابلاغیۀ کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمارۀ ۱۵۲۶۷/۹۵/دش مورخ ۰۲/۰۹/۱۳۹۵ به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی تکلیف و برپایی آن به صورت سالانه از ۱۳۹۵ شده است.

حالا ۸ سال از زمان برگزاری اولین جشنواره فجر صنایع‌دستی می‌گذرد و به گفته  مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، فصل و رویکرد تازه‌ای پیش روی صنایع‌دستی قرار گرفته به‌گونه‌ای که عزت همیشگی صنایع‌دستی در نمود تمامی سیاست‌گذاری‌های ما جاری است.

او در سخنرانی خود در افتتاحیه این جشنواره به برگزاری جشنواره فجر صنایع‌دستی در برج آزادی که نماد انقلاب است اشاره کرد و آن را تضمینی برای فردای بهتر ایران دانست و افزود: صنایع‌دستی قرار است اقتصاد عزت‌آفرین و معیشت هویت بنیان را پایه‌گذاری و رویکرد اقتصاد را در گام دوم انقلاب محقق کند.

صحبت‌های متولی صنایع‌دستی در کشور به این علت مهم است که امروزه کارشناسان اعتقاد دارند صنایع‌دستی می‌تواند یکی از مهمترین حوزه‌ها برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی باشد به گونه‌ای که با کمترین رقم سرمایه‌گذاری می‌توان در صنایع‌دستی شغل ایجاد کرد.

اهمیت ایجاد شغل در این حوزه علاوه بر سرمایه‌گذاری کم، خانواده‌محور بودن صنایع‌دستی است که می‌تواند باعث تقویت‌ بنیان‌های خانواده در جامعه شود. از این رو در دولت سیزدهم و در دوره مدیریت سید عزت‌الله ضرغامی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهد نگاه حمایتی به این حوزه هستیم.

گام‌های مثبت دولت سیزدهم در حوزه صنایع‌دستی

کما این که علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی در مراسم افتتاحیه جشنواره فجر صنایع‌دستی گفته است که برای تقویت صنایع‌دستی گام‌های خوبی در دولت سیزدهم برداشته شده است.

او در این مراسم  به تدوین سند ملی صنایع‌دستی که در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از صنایع‌دستی در سند بالادستی نظام که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده قرار گرفته و در برنامه هفتم، تکالیف و احکامی برای آن تعریف شده است.

امسال اما همان‌طور که اشاره شده هشتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی با عنوان سرو سیمین ۸ برگزار شد که معیارهایی برای انتخاب سرو سیمین در نظر گرفته شده که به عنوان مثال می‌توان به استفاده از طرح‌های بدیع و ابتکاری، انتخاب نوآورانه، خلاقانه، دانش بنیان و اقتصادی در زمینه مواد اولیه و تکنیک اجرا، تقویت جنبه فاخریت و زیباشناختی، مهارت بسیار بالا در ساخت و پرداخت اثر، جوان و میانسال بودن سازنده اثر و ... اشاره کرد.

امسال البته در کنار برگزاری جشنواره فجر صنایع‌دستی شاهد برگزاری برنامه‌های جانبی مثل کارگاه توسعه کسب و کار صنایع دستی و هنرهای سنتی، غرفه فروشگاهی و نمایشگاهی صنایع دستی و هنرهای سنتی، نمایشگاه عکس و میز یادمان، رادیو سرو سیمین، استودیو سرو سیمین، غرفه بوم‌گردی، برپایی غرفه ثبت اطلاعات و گالری سرو سیمین (ویژه اختتامیه) بودیم‌.

در هر حال هشتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی با تجلیل از برگزیدگان در برج میلاد به کار خود پایان داد و ریشه این سرو یکبار دیگر در زمین مستحکم‌تر و مقاوم‌تر شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120200103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha