هشتمین جشنواره آیین سنتی حلواپزان روستای تویه رودبار برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: هشتمین جشنواره آیین سنتی حلواپزان روستای تویه رودبار با استقبال علاقه‌مندان برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز شنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۲ گفت: در استقبال از بهار و با توجه به وجود شیوه‌های سنتی پخت حلوا در شهرستان دامغان به‌ویژه در روستای تویه رودبار، هشتمین جشنواره آیین سنتی حلواپزان روستای تویه رودبار در محل دهیاری روستای تویه رودبار با استقبال علاقه‌مندان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه پخت حلوا یکی از مراسم ویژه استقبال از بهار و نوروز در دامغان است، افزود: بانوان منطقه تویه رودبار دامغان با پخت حلوای گردویی به روش سنتی در دیگ‌های مسی و توزیع آن بین مردم به استقبال سال نو می‌روند.

مجتبی اکبرپور گفت: آغوز حلوا یا حلوای گردویی، نام حلوای محلی است که در این جشنواره پخته می‌شود و گردو، شیره انگور و آرد برنج مواد تشکیل‌دهنده آن است.

او افزود: پخت حلوا به روش سنتی، نوروز خوانی، اجرای موسیقی سنتی و دف‌نوازی، لگن زنی، برپایی بازارچه سنتی و صنایع‌دستی، استندآپ کمدی، اجرای مسابقه و برنامه‌های شاد ازجمله برنامه‌های این جشنواره بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با عنایت به اینکه ایجاد نشاط اجتماعی امری مهم است، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره احیاء و حفظ آئین و سنن قدیمی روستای تویه رودبار، معرفی آداب‌ورسوم کهن، معرفی هویت اجتماعی و فرهنگی منطقه، افزایش شورونشاط اجتماعی در میان مردم، ارج نهادن به فرهنگ غنی روستایی، عرضه محصولات صنایع‌دستی و توسعه اشتغال در این منطقه بوده است.

مجتبی اکبرپور افزود: برگزاری آیین‌های سنتی و کهن روستایی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، رشد و توسعه گردشگری و برند سازی گردشگری هر منطقه است که می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار زمینه‌ساز توانمندی و پویایی اقتصاد روستاها شود.

روستای تویه رودبار در ۶۰ کیلومتری شمال شهر دامغان واقع‌شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120500181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha