واجا و ایران امن با محوریت ضد جاسوسی

سازمان‌های اطلاعاتی با استفاده از شیوه‌ها و شگردهای نوین سعی در کسب اطلاعات محرمانه در ابعاد مختلف را داشته و از آن در راستای ضربه زدن به کشور بهره‌برداری می‌کنند.

وحید سلطانی مشاور وزیر و مدیرکل حراست وزارت میراث‌فرهنگی نوشت: علیرغم پیشرفت‌های گوناگون و خیره کننده‌ای که در ابزار و ادوات جاسوسی بدست آمده، سرویس‌های اطلاعاتی بر این باورند که نیروی انسانی مطمئن‌ترین و کارآمدترین سرمایه برای دستیابی به اطلاعات پنهان است. لذا به حیله‌های گوناگون سعی در نزدیک شدن به نخبگان، متخصصین و عناصر علمی و دانشگاهی کشور را داشته و نسبت به جذب و جاسوس کردن آنها اقدام می‌کنند. در این میان افرادی که مستقیم یا غیر مستقیم، بالفعل یا بالقوه از قابلیت و میزان دسترسی بالایی در پروژه‌های استراتژیک و محیط‌های تحقیقاتی و علمی برخوردارند مورد نظر سازمان‌های جاسوسی قرار گرفته و توسط آنها با پوشش های مختلف و به ظاهر عادی شکار می‌شوند.

شکارگاه‌ها یا کمین گاه‌های جاسوسی

جاسوسان در عملیات جمع‌آوری اطلاعات، از هر امکانی بهره برداری می‌کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1- دیپلمات‌ها، 2- شرکت‌های خارجی، 3- کارشناسان خارجی، 4- توریست‌ها و مسافران زیارتی و سیاحتی و درمانی، 5- تردد در مرزها، 6- تحقیق، تحصیل و مطالعات علمی و پژوهشی، 7- هیئت‌های علمی و فنی و صنعتی و تجاری، 8- همایش‌ها و مذاکرات موضوعی، 9- سفرها و مأموریت‌های خارج از کشور، 10-  دوره‌های آموزشی و تبادل علمی و فنی، 11- شکار متقاضیان ویزا و اقامت در کشورهای غربی با پوشش مصاحبه.

یکی از گنجینه‌های بسیار مهمّی [از بعثت پیامبر] که متأسّفانه مورد توجّه قرار نمی‌گیرد، سخت بودن و غیر قابل نفوذ بودن در مقابل بدخواهان است. یکی از ضربه‌هایی که جوامع بشری می‌خورند، از ناحیه‌ نفوذ دشمنانشان است، که این در آیه‌ «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» وجود دارد. «اَشِدّاء» به معنای شدّت عمل نیست. «اَشِدّاء» به این معنا که ما در فارسی [به آن] شدّت عمل می‌گوییم، نیست؛ «اَشِدّاء» یعنی سخت بودن، محکم بودن، غیر قابل نفوذ بودن؛ این معنای «اَشِدّاء» است. اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار؛ نگذارید در جامعه‌ شما نفوذ پیدا کنند.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی (۱۴۰۱/۱۱/۲۹)

یکی از مهم‌ترین مسایلی که در فعالیت‌های ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به خوبی بر آن تمرکز شده، پیروی از همان مواردی است که مقام معظم رهبری در بیاناتشان در جمع مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی فرمودند و به‌حق، جان کلام را ادا کردند. یعنی مسئله نفوذ به‌قدری مهم است که باید مدت‌های مدید درباره‌اش بنویسیم و کار پژوهشی انجام دهیم بلکه بتوانیم به برخی زوایای آشکار و پنهان آن پی ببریم. 

امروز مسئله نفوذ فقط در حوزه‌های اطلاعاتی رخ نمی‌دهد، بلکه دشمن تمام اقشار و طبقات جامعه را هدف گرفته تا بتواند از این طریق بر عزم راسخ و استوار مردم در تبعیت از رهبری و آرمان‌ها و ارزش‌های امام راحل (ره) تاثیر منفی بگذارند. آن‌چه تا امروز و در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مانند سدی جلوِ این نفوذ را گرفته، بدون شک وزارت اطلاعات، دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و فعالیت‌های آنان در ابعاد مختلف است، از جمله حوزه فرهنگ. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، این غیرقابل نفوذ بودن است که دشمن را از هر عملی مایوس می‌کند. 

از طرف دیگر یکی از مواردی که باعث شده وزارت اطلاعات و فعالیت‌های اطلاعاتی نهادها، همیشه در یاد و خاطر مردم شهیدپرور بماند، توجه به این سخنان امام راحل(ره) است که فرمودند: «تمام کسانی که در این وزارتخانه هستند باید در هیچ گروه و حزبی نباشند. وابستگی به گروه‌ها، وابستگی فکری و عملی می‌آورد و این با کار شما منافات دارد. باید همه شما بی‌طرفِ بی‌طرف باشید. دشمنی، دوستی، آشنایی، غریبی در کار نباشد. این کار خطرش بسیار است. مبادا کسی پیدا شود و از روی اغراض و گرایش‌ها عمل کند که این کار هم برای خودش خطرناک است و هم برای مردم. در مرحله اول، خطر برای خود انسان دارد ولی انسان غافل است.» امروز شاهدیم که کارکنان تمام بخش‌های اطلاعاتی بی‌طرفی را در فعالیت‌های خود سرمشق قرار داده‌اند و تابع مقام معظم رهبری و قانون هستند و این چیزی جز پیروزی در میادین حق علیه باطل را رقم نمی‌زند. پرداختن و تبعیت از همین دو اصل که در کلام و سیره امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری قید شد و بدان پرداخته شده است غیرقابل نفوذ بودن و اغراض را کنار گذاشتن از وزارت اطلاعات ایران و تمام بازوهای اجرایی‌اش، تصویری قدرتمند در جهان ارائه کرده است که مایه مباهات است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402120600259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha