نمایشگاه گردشگری، در دوراهی مردمی بودن یا تخصص

دو هفته از برگزاری بزرگ‌ترین فستیوال گردشگری ایران، هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران می‌گذرد، نمایشگاهی که تنها رویداد گردشگری ثبت شده در تقویم سازمان جهانی جهانگردی است، نمایشگاهی که هرساله گسترده‌تر از قبل و باشکوه بیشتر با حضور دست‌اندرکاران، متخصصان، کارشناسان و علاقه‌مندان بی‌شمار گردشگری در تهران برگزار می‌شود.

سید مسعود منتجبی کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی نوشت: نمایشگاه‌های گردشگری، نماد عینی دانشگاه تجربه است، حضور گسترده متخصصان و کارشناسان خبره، برگزاری جلسات متعدد آموزشی و تخصصی در حاشیه نمایشگاه، نشست‌های غیررسمی تخصصی متخصصان و مدیران بخش‌های خصوصی و مشاهده دستاوردهای هتل داری و گردشگری و ... باعث می‌شود تا از نمایشگاه به‌عنوان دانشگاه تجربه یاد کنیم.

البته باید توجه کرد که با وجود پیشرفت‌های فوق تصور تکنوتوژی و گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و... باز هم نقشی که رویدادهایی همچون نمایشگاه‌های گردشگری ایفا می‌کنند، غیرقابل انکار است.

در کنار تمامی محسنات و نکات مثبتی که برگزاری نمایشگاه تهران داشته و این موضوع غیرقابل کتمان است، به‌نظر می‌رسد دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه هنوز در تبیین وجه مردمی یا تخصصی نمایشگاه موفق نبوده‌اند، از سویی مدیران و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه تاکید دارند که نمایشگاه به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود و از جمله مصادیق آن حذف برنامه‌های جشنواره‌های غذاهای سنتی، صنایع‌دستی، سیاه‌چادرها و... و شکل‌گیری سالن‌های تخصصی همچون سالن‌های تجهیزات هتلی، آشپزحانه‌ها، فدراسیون گردشگری خوراک، گردشگری سلامت و ... است.

از سوی دیگر حضور گسترده بخش‌های دولتی از جمله ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها، حضور گروه‌های هنرهای آیینی و اجرای موسیقی‌های سنتی و محلی در غرفه و سالن، نشان از عدم همسویی در هدف‌گذاری برگزارکنندگان مراسم را دارد.

قابل تصور نیست در حالی که شما در حال مذاکره پیرامون همکاری‌های کاری می باشید، در غرفه جانبی شما صدای ساز و دهل سنتی یک استان به گوش می‌رسد و یا هم‌زمان دو یا سه گروه هم‌زمان در حال اجرا در جوانب مختلف یک سالن نمایشگاه باشند.

با وجود ضرورت نگاه تخصصی به صنعت گردشگری و هتلداری، امروزه جامعه ما نیاز به رویدادهای مردمی و جشنواره های توام را دارد، همانند آنچه در نمایشگاه‌های بزرگ ایران‌گردی دهه ۷۰ می‌گذشت و یا نمایشگاه‌های گردشگری مشهد در سالهای آغازین دهه ۸۰ رخ داد.

 توجه داشته باشیم که امروزه فراهم آوردن زمینه توسعه سفرهای داخلی و ارتقای جایگاه سفر در سبد خانوار، به منظور افزایش نشاط اجتماعی مهم‌ترین رسالت ماست.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120700289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha