«شب میراث فرهنگی ایران و تاجیکستان» برگزار شد/ از آشنایی با خوراک و پوشاک تا شعر و ادبیات

شب میراث فرهنگی ایران و تاجیکستان با حضور مقاماتی از ایران و تاجیکستان با هدف ایجاد وحدت، همبستگی، همدلی و فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها به مردم دو کشور و تقویت وفاق اجتماعی، توسط مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، « شب میراث فرهنگی ایران و تاجیکستان»، امشب 4 اسفند با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی،نظام الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران، آتوسا مومنی، رئیس مرکز میراث ناملموس تهران، زلفیه برهان، رئیس کمیسیون ملی یونسکو در کشور تاجیکستان، دولت صفر زاده، معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان و حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران برگزار شد.

بنابراین گزارش، مراسم با پخش سرود ملی دو کشور آغاز شد و در ادامه نظام الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در سخنانی در این  مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان و مقامات ایرانی  وتاجیکستانی گفت:  قرار بود یکی از هنرمندان بزرگ کشورمان، دولتمند خالف در این مراسم حضور داشته باشد اما دنیای فانی را ترک گفت. نبوغ هنری این هنرمند موجب می شود یاد او تا ابد در ذهن اهالی موسیقی زنده بماند.

او افزود: مسئولان مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران کمال همکاری را برای برگزاری این مراسم داشتند. یکی از اولویت های سیاست خارجی تاجیکستان تقویت روابط فرهنگی با کشور ایران بوده است. رئیس جمهور امام علی رحمان، خواستار ارتقای روابط روز افزون بوده است و امروز با اراده رهبران دو کشور خویشاوند، دوستی، رفاقت و مناسبات میان دو کشور بی سابقه است.

همچنین دولت صفر زاده، معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان به سخنرانی در این مراسم پرداخت و گفت:  آنقدر شکر گذاری در وجود من است که نمی توانم در کلام بیان کنم. این چند روزی که در ایران هستیم با زبان همزبانی و همدلی سخن می گوییم و ایرانیان در نگاهشان مهر و مهربانی دیده می شود. ما و کشور  ایران از یک سرچشمه آب می خوریم.

او افزود: این شب فرهنگی، شب گفت و گوی تمدن ها، صداقت و صمیمیت است. شب بازتاب فرهنگ نیاکان ما و مهر ومحبت است. ارزش های والای فرهنگی ما باید حفظ و پاسداشت شود.  تبلیغ و تشویق در این راه را وظیفه خود می دانیم.

صفرزاده بیان کرد :در کشور مردمان همزبان و هم تبار هستیم و در این سرزمین خود را مهمان احساس نمی کنیم. محبت خاص ایرانیان نسبت به ما اجازه نمی دهد احساس بیگانگی کنیم.  جای خوشحالی است رابطه های فرهنگی میان دو کشور جایگاه ویژه  ای دارد. شاهنامه فردوسی رسم و رسوم ما را فراگرفته است؛ درباره تیرگان، مهرگان و نوروز سخن گفته است. گذشته و اصالت ما افتخار ما است.

آتوسا مومنی، رئیس مرکز میراث ناملموس تهران هم سخنانی در این مراسم گفت: اکنون برای مرور گنجینه های فرهنگی ایران و تاجیکستان دور هم جمع شده ایم تا اشتراکات خود را جشن بگیریم و نقطه ای را به نمایش بگذاریم.

او افزود : در سایه غنای میراث مان آینده ای روشن را در آغوش میگیریم. در این راه مدیران هنر پروری چون آقای دارابی که شخصیتی ممتاز در فرهنگ ایران است ما را هدایت می کنند و در سایه حمایت های وزیر میرات فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آقای ضرغامی هستیم.

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حجت الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

همچنین شاهنامه خوانی، اجرای موسیقی بخشی، شش مقام، موسیقی سنتی ایران، موسیقی فلک و ضیافت شام از دیگر بخش های این شب فرهنگی بود.

 شب میراث‌ فرهنگی تاجیکستان با هدف ایجاد وحدت، همبستگی، همدلی و فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها به مردم دو کشور و تقویت وفاق اجتماعی، توسط مرکز میراث ناملموس برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120700312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha