دومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی درباب «پیش‌نویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه» برگزار شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی درباب «پیش‌نویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه» به همت پژوهشکده مردم‌شناسی برگزار شد و اهم نکات و چالش‌های مطروحه در این باب از منظر حقوق فولکلور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، زهرا زارع دبیر نشست با اشاره به درخواست معاونت مالکیت فکری وزارت دادگستری مبنی بر اظهار نظر کارشناسی پژوهشگاه، تصریح‌ کرد: با عنایت به بینارشته‌ای بودن این حوزه از مباحث، نشست دوم پژوهشکده مردم‌شناسی با دعوت از اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه حقوق فولکلور و حقوق مالکیت فکری به بررسی زوایای حقوقی این متن پیش‌نویس خواهد پرداخت.

در ادامه ژانت بلیک عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی، با مروری انتقادی بر تلاش‌های مختلف یونسکو و وایپو از اواسط دهه ۱۹۷۰ برای حفاظت مؤثر از «نمودهای فرهنگ عامه»، به چالش‌های لاینحلی که پیش روی آنها بوده اشاره و در عین حال، به نقش مهم رویکردهای مالکیت فکری برای حفاظت از این میراث تاکید کرد.

سعید حبیبا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز با اشاره به موارد تناقض موجود در متن یادشده، افزود: غایت هدف حمایت از نمودهای فرهنگ عامه، پیگیری ظرفیت و قابلیتی است که از یک سوی بتوان با بهره‌گیری از توانایی های جامعه محلی برای تقویت هویت ملی و فرهنگی، و از سوی دیگر بتوان در بهبود معیشت و رفع فقر آنان اقدام کرد.

در ادامه این نشست محمود صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اصل این اقدام را در راستای صیانت از فرهنگ عامه مطلوب و پسندیده اما وضع چنین قوانینی را متفرع بر قوانین اصلی و یا دست‌کم با لحاظ شروط آن در متن پیش‌نویس کارآمد دانست.

او با اشاره به ابهامات و تناقضات موجود در مواد گوناگون این متن پیش‌نویس، افزود: نیازمند کاربرد تعاریف و تعابیر دقیق‌تری برای رسیدن به سازوکار هدفمند و موثر برای حمایت گسترده از نمودهای فرهنگ عامه هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120900431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha