نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فرصتی برای توسعه پایدار شهرستان‌های استان اصفهان

بی‌تردید برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، فرصتی برای توسعه پایدار شهرستان‌های استان اصفهان از منظر صنعت نوپای توریست است.

حمیدرضا محققیان، کارشناس ارشد گردشگری و سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان نوشت: در تاریخ کهن ایران به‌ویژه از ۴ سده گذشته تاکنون هرگاه گردشگران به فلات مرکزی ایران سفرکرده‌اند از جذابیت‌های حیات اجتماعی و فرهنگی اصفهان سخن‌ها گفته‌اند، لذا این تاکیدات در دوران معاصر نیز ادامه یافته به‌نحوی‌که در طی ۵۰ سال گذشته اکثر گردشگرانی که به استان اصفهان سفرکرده‌اند عمدتاً از شهرهای تاریخی اصفهان و کاشان دیدن کرده‌اند و تمامی آنها بر اصالت و تاریخ کهن این مرز و بوم تاکید کرده اند به نحوی که امروزه یکی از اصلی‌ترین اسناد تاریخی کهن دیار اصفهان را می‌توان سفرنامه‌های این گردشگران در ادوار مختلف تاریخ دانست.

با این وصف با توسعه روزافزون گردشگری و همچنین آغاز حیات علم گردشگری در ایران، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در گستره استان پهناور اصفهان، توسعه متوازن گردشگری در تمامی مناطق استان بوده است که نیاز به آن بیش از گذشته احساس می شود.

با توجه به بروز خشک‌سالی متوالی در استان از یک‌سو و افزایش جمعیت استان از سوی دیگر و همچنین افزایش شهرستان‌های این استان به ۲۸ شهرستان، لزوم توسعه پایدار اقتصادی استان بر مبنای ایجاد پایدار در حیات اجتماعی و فرهنگی بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت استان بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

در دهه‌های گذشته محورهای اصلی توسعه استان بر مبنای صنعت و کشاورزی پایه‌گذاری شده بود، لذا با توجه به بروز خشک‌سالی و به‌تبع آن آلودگی هوا و سایر تبعات منفی از یکسو و وجود جذابیت‌های ارزشمند تاریخی و طبیعی از سوی دیگر، توسعه صنعت گردشگری در این استان گریزناپذیر می‌شود.

با توجه به اینکه بیش از دو دهه است گردشگری به‌صورت یک صنعت در پهنه استان اصفهان توسعه‌یافته است، شاهدیم که گردشگری در شهرستان‌های اصفهان و کاشان توسعه ویژه یافته است و مردم این دو شهر تاریخی البته با فرازوفرود فراوان از مواهب صنعت گردشگری بهره‌مند شده‌اند.

با توجه به اینکه امروزه همگان بر مزایای اقتصادی مبنی بر صنعت گردشگری وقوف یافته‌اند در حدود کمتر از یک دهه است که سیاست توسعه پایدار گردشگری در تمامی مناطق استان در حال پیگیری است.

با این وصف یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها برای توسعه پایدار گردشگری در شهرستان‌های استان در وهله اول بر مبنای سیاست‌گذاری بر اساس آداب‌ورسوم اقوام محلی مناطق مختلف استان پهناور اصفهان برنامه‌ریزی‌شده و از سوی دیگر تلاش می‌شود با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران بومی در مناطق مختلف استان جذب شوند.

در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری امسال تلاش شد تا برنامه‌های استان اصفهان بر دو محور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و معرفی اقوام مختلف استان تمرکز یابد.

در حوزه معرفی فرهنگی اقوام، اقوام مختلف گرجی، لر، فارس و ترک در محور غرب استان و همچنین عشایر قشقایی محور جنوب استان مشارکت داشتند که معرفی آئین‌های این اقوام جلوه خاصی به این نمایشگاه بخشید.

حضور دبیر کل محترم سازمان جهانی گردشگری از کشور گرجستان و دیدار وی از برنامه‌های اقوام گرجی در این نمایشگاه باعث شد تا دبیر کل سازمان جهانی گردشگری از تمایل خود برای سفر به غرب استان اصفهان سخن گوید که این رخداد برای استان اصفهان فرصت مناسبی خواهد بود تا با حضور دبیر کل سازمان جهانی گردشگری به توسعه گردشگری مناطق مختلف استان نزدیک‌تر شویم.

همچنین با توجه به احصاء بیش از یک‌صد فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری در مناطق مختلف استان و چاپ آن در قالب یک کتاب، این فرصت‌ها به‌صورت مکتوب و تصویری و حتی با استفاده از شبکه‌های مجازی در این نمایشگاه معرفی شد و تلاش شد تا با معرفی این فرصت‌ها، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری گردشگری، با جذابیت‌های گردشگری مناطق مختلف استان اصفهان آشنا شوند.

امید می‌رود تا با استفاده از تجارب ارزشمند نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری، بتوان فرصت مناسبی را برای توسعه پایدار مناطق مختلف استان اصفهان فراهم آوریم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121300562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha