آموزش به دنیای موزه راه یافته است

مدیر کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها گفت: موزه‌ها، مدرسه نیستند بنابراین آموزش رسمی ارائه نمی‌دهند. موزه‌ها از طریق آموزش و برنامه‌های فرهنگی، آموزش غیر رسمی و از طریق گالری‌ها و نمایشگاه‌ها آموزش آزاد ارائه می‌دهند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نخستین روز از نشست دو روزه بین‌المللی آموزش در موزه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲، با موضوع «اهمیت آموزش در موزه‌ها» با حضور کارشناسان، پژوهشگران، علاقه مندان و ... بصورت حضوری و مجازی به همت معاونت پژوهشی پژوهشگاه با مشارکت کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها برگزار شد.

ماری کلارت اُنیل استاد افتخاری مدرسه لوور و موسسه ملی پارتینون پاریس و مدیر کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها در این نشست، موضوع قدرت آموزش موزه را به بحث گذاشت و در ادامه گفت: موزه‌ها مکان‌های جادویی نیستند. تحقیقات ارزیابی معاصر است که نشان می‌دهد موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌ها می‌توانند آموزشی باشند یا نه بنابراین، ما باید تصمیم بگیریم که چه معنای به اصطلاح آموزش می‌دهیم و کدام ویژگی‌ها را به آموزش موزه اختصاص می‌دهیم.

او با طرح این پرسش که آموزش به صورت کلی به چه معنا است، گفت: به صورت سنتی سه نوع آموزش در نظر گرفته می‌شود، آموزش رسمی که در محیط‌های آکادمیک ارائه می‌شود جایی که افراد به صورت گروه‌های هم‌سن در یک محیط جبری مفاهیم و دانشی را که باید بیاموزد، دریافت می‌کنند و ارزیابی می‌شوند.آموزش غیر رسمی (نارسمی) جایی که امکان دقیقی برای کسب دانش مشخصا برای شما مهیا می‌شود اما بدون ارزیابی از آنچه آموخته‌اید.آموزش آزاد (انتخابی) جایی که شما تصمیم می‌گیرید در محیطی مشخصی که آزادانه انتخاب شده است چه چیزی یاد بگیرید.

استاد افتخاری مدرسه لوور و موسسه ملی پارتینون پاریس و مدیر کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها با بیان‌اینکه چگونه باید آموزش موزه را توصیف کنیم، اظهار کرد: آموزش به دنیای موزه راه یافته است. موزه‌ها، مدرسه نیستند حتی اگر گروه‌های بازدید از مدرسه داشته باشند بنابراین آموزش رسمی ارائه نمی‌دهند. موزه‌ها از طریق آموزش و برنامه‌های فرهنگی، آموزش غیر رسمی ارائه می‌دهند. موزه‌ها از طریق گالری‌ها و نمایشگاه‌ها آموزش آزاد ارائه می‌دهند.

او در ادامه به تعریف آموزش در کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها اشاره کرد و گفت: تعریف آموزش موزه برای همه اقشار مردم می‌تواند مفید باشد.

کلارت اُنیل با اشاره به اینکه در جهان موزه، آموزش بیشتر مورد توجه قرار گرفته می‌شود، به مقایسه تعریف موزه در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۲۲ بر مبنای موزه پرداخت و با طرح این پرسش که چگونه موزه‌ها می‌توانند به اهمیت روزافزون «شاخه‌دار شدن» جامعه پاسخ دهند به ارائه پیشنهادهای کمیته آموزش برای تقویت مهارت های جدید آموزش متخصصان موزه پرداخت.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha