مار ۴ هزارساله‌ای که از زیر شن‌ها بیرون آمد

باستان شناسان تایوانی در جریان کاوش در تپه‌های شنی منطقه گوانین، یک مار سفالی کشف کردند که معتقدند در آیین‌های شمنی ماقبل تاریخ از آن استفاده شده باشد.

به‌گزارش میراث آریا، باستان شناسان دانشگاه ملی Tsing Hua در تایوان، در جریان کاوش در تپه‌های شنی منطقه گوانین، مار ۴ هزار ساله‌ای را کشف کردند که از سفال ساخته شده و کارشناسان معتقدند ممکن است در آیین‌های شمنی ماقبل تاریخ از آن استفاده شده باشد. این شیء جالب توجه که ممکن است دستگیره یک گلدان یا ظرف سفالی بوده باشد، به نظر می‌رسد که نمایانگر مار کبرای تایوانی باشد، تنها گونۀ مار کبرا که بومی کشور تایوان است.

این مصنوع سفالی در یک سایت حفاری متشکل از تپه‌های شنی در منطقه گوانین شهر تائویوان، در ساحل شمال غربی تایوان کشف شد، منطقه‌ای که قبلا نیز در آن آثار باستانی زیادی با قدمت هزاران سال کشف شده‌اند.

به گفته محققان، مارها و به ویژه توانایی آن‌ها در پوست‌اندازی، اغلب به عنوان نماد زندگی، مرگ و تولدِ دوباره توسط جوامع باستانی مورد توجه بوده‌اند.

مار ۴ هزارساله‌ای که از زیر شن‌ها بیرون آمد

هانگ لین چیو، دانشیار موسسه مردم شناسی در تسینگ هوآ گفت: مارها اغلب به عنوان حیوانات نمادین در اساطیر و ادبیات در نظر گرفته می‌شوند و پل بین بهشت و انسان محسوب می‌شوند.

چیو گفت که این دستۀ سفالی مارمانند احتمالا توسط شمن‌های قبیله‌ای در مراسم قربانی استفاده می‌شده است.

در سپتامبر سال گذشته، باستان‌شناسان مکزیکی نیز یک بلوک سنگی بزرگ یافتند که با تصویر یک مار تزئین شده بود. در سال ۲۰۲۱ هم یک عصای چوبی که بیش از ۴ هزار سال پیش شبیه به مار تراشیده شده بود، در تالاب‌های جنوب غربی فنلاند پیدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha