حمام تنکابنی پذیرای گردشگران قزوین می‌شود/ برندسازی برای بناهای تاریخی احیا شده، ضروری است

قنبرپور، مشاور پروژه مرمت و احیای حمام تنکابنی قزوین گفت: عملیات اجرایی مرمت حمام تنکابنی قزوین به زودی به پایان می‌رسد و این حمام تاریخی با تغییر کاربری و تبدیل شدن به یک فضای پذیرایی و فرهنگی، افتتاح خواهد شد.

به گزارش میراث آریا، قنبرپور، مدیر عملیات اجرایی و مشاور پروژه مرمت و احیای حمام تنکابنی قزوین ضمن اشاره به لزوم برندسازی در احیای بناهای تاریخی گفت: برای بهره‌برداری از مجموعه حمام تنکابنی به دنبال نامی مناسب و در شان بنا هستیم و برای برندسازی و انعکاس خبری نیز برنامه‌ریزی کردیم.

او با اعلام برگزاری افتتاحیه در آینده‌ای نزدیک، ابراز امیدواری کرد تا مراسم افتتاحیه با حمایت‌های صندوق توسعه و احیا، باشکوه و با پوشش خبری و رسانه‌ای مناسبی برگزار شود.

احیای بناهای تاریخی قزوین، آن را به مقصد گردشگری جذاب‌تری تبدیل می‌کند

قنبرپور تاکید کرد: جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری در استان قزوین وجود دارد و با تقویت زیرساخت‌های گردشگری، این استان می‌تواند به مقصد جذاب‌تری برای گردشگران تبدیل شود.

او ضمن تاکید بر ویژگی‌های خاص حمام تنکابنی ادامه داد: در استان قزوین مجموعه‌ای با ویژگی‌های خاص حمام تنکابنی نداریم و این نوید را می‌دهیم که وقتی پای عموم مردم به این مجموعه باز شود، با فضایی مواجه ‌شوند که انتظار وجود چنین بنایی در بازار قزوین در مرکز شهر نداشته‌اند.

او اضافه کرد: انتظار داریم تاثیرگذاری حمام تنکابنی و استقبال مردم از این مجموعه نزدیک به استقبالی باشد که از مجموعه سعدالسلطنه وجود دارد.

قنبرپور خاطر نشان کرد: از افراد زیادی اعم از افراد عادی یا کارشناسان به طور پیوسته برای بازدید از مجموعه و رصد این بنا دعوت می‌کنیم و از نظراتشان برای ارتقای کار خود و رفع نواقص استفاده می‌کنیم.

مشاور پروژه احیای حمام تنکابنی قزوین با بیان آغاز عملیات اجرایی مرمت و احیای این حمام تاریخی در اواخر سال ۱۴۰۰، گفت: حمام تنکابنی در سال 1399 واگذار برای مرمت و احیا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد و تا ۱۴۰۱ درگیر رفع مشکلات معارضان بودیم.

دشواری‌های مرمت حمام قاجاری

قنبرپور بیان کرد: از آنجایی که پیش از این، از این بنا استفاده‌ای نمی‌شد و مدت‌ها به حال خود رها شده بود، در اطراف آن تعرضاتی به مرور زمان به وجود آمده بود که هنوز هم بخشی از این مشکلات وجود دارد.

او افزود: به علت عدم استفاده از این بنا به مدتی طولانی، تلی از خاک روی آن، انبار شده بود و عملیات خاک‌برداری آن با دقت زیادی انجام شد و زمان زیادی طول کشید.

مشاور عملیات مرمت حمام تنکابنی ضمن اشاره به تعویض آجرهای پوسیده و آجرهایی که تعمیرات تزیینی آن به صورت غیرحرفه‌ای انجام شده بود، ادامه داد: برای تامین آجرها نیز از شهرستان‌هایی که توانایی تولید چنین آجرهایی را داشتند، آنها را تهیه کردیم تا مجموعه به حال و هوای سنتی و اولیه خود بازگردد.

او در پایان با بیان دشواری‌های مرمت این بنا تاکید کرد: سعی کردیم تا بنا در حالت اصیل خود باقی بماند و در عملیات مرمت، تغییرات خاصی در فرم بنا ایجاد نکردیم.

گفتنی است گرمابه تنکابنی مربوط به دوره قاجار است و در خیابان امام خمینی شهر قزوین واقع شده و در اسفندماه سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۸۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha