انجمن‌های میراث‌فرهنگی برای پیشبرد برنامه‌های خود باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنند

مدیرکل دفترفنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری همدان گفت: انجمن میراث‌فرهنگی بالاترین ظرفیت برای حفاظت از این حوزه است و فقط به حوزه مرمت اختصاص ندارد بلکه معرفی و آموزش را نیز در برمی‌گیرد و از این نظر انجمن‌های میراث‌فرهنگی باید از ظرفیت سایر دستگاه‌های استان و مردم استفاده کنند.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، ایوب اسداللهی، روز دوشنبه ۱۴ اسفند در جلسه انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان همدان که به صورت وبینار با حضور محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان و فرمانداران و روسای انجمن‌های میراث‌فرهنگی شهرستان‌ها برگزار شد، گفت: در کنار این مهم آثار فرهنگی نیز وجود دارند که این ساز و کار اجتماعی را متجلی کرده است و ما میراث فرهنگی را به کیستی و چیستی از بعد کیفیات ایرانی بودن تعریف می‌کنیم که در واقع هویت ایرانیان را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری همدان افزود: برای تحقق توسعه پایدار در همه حوزه‌های میراث‌فرهنگی است که می‌تواند یک الگوی ایرانی‌- اسلامی را ارائه کند.

در این جلسه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز به شرح ماهیت وجودی و قوانین حاکم بر انجمن‌ها پرداخت.

محسن معصوم علیزاده گفت: باید با تشکیل انجمن‌هایی به مساعدت و همیاری میراث فرهنگی شتافته و از آثار تاریخی این استان که عناصر تشکیل دهنده هویت ما هستند به صورت شایسته حفاظت و نگهداری کنیم.

او هدف از برگزاری این جلسه را ابلاغ قانونی مبنی بر احیای انجمن های میراث‌فرهنگی برای ضرروت حفاظت از آثار تاریخی عنوان کرد و افزود: ضرورت حفاظت از آثار تاریخی سبب شد تا این انجمن‌ها دوباره احیا شوند.

معاون امور عمرانی فرمانداری ملایر نیز در این وبینار گفت:  شهرستان ملایر با دارا بودن ۳۵۰ اثر  که ۲۰۴ مورد از آنها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و ۱۹ درصد از اثار تاریخی و فرهنگی استان را در اختیار دارد .

خدابخشیان افزود:  شعبه ۱۰۱ کیفری به عنوان دادگاه مرتبط با جرایم فرهنگی انتخاب شده است و دو پایگاه ملی میراث فرهنگی نوشیجان و دست کند سامن در شهرستان وجود دارد که هر ساله در خردادماه و روز جهانی موزه ها جلسه سالانه انجمن‌های میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود و شش رویداد گردشگری مرتبط با میراث ناملموس شهرستان در سامانه ثبت رویداد های کشور ثبت شده است.

او تصریح کرد: در شهرستان ملایر ۱۷۰ نفر عضو انجمن میراث‌فرهنگی هستندکه در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۲۳۰۰ مورد سرکشی از آثار تاریخی توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی انجام شده و ۲۰ حفار غیرمجاز دستگیر که از آنها ۶ مورد دستگاه فلزیاب، ۳ دستگاه پیکور و تعدادی ادوات حفاری ( بیل ، کلنگ ، طناب و...) ضبط و ۶ پرونده در دستگاه قضایی در حال طی مراحل قانونی دادرسی است. همچنین تعامل خوبی با دهیاران، شوراها، پاسگاه‌های انتظامی سطح شهرستان معتدمان محلی و پایگاه‌های بسیج انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121500730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha