همکاری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی و اوقاف آذربایجان غربی برای اجرای برنامه‌های نوروزی افزایش می‌یابد

همکاری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی برای اجرای ویژه‌برنامه‌های نوروزی افزایش می‌یابد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، جلسه هم‌اندیشی بین دو مجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برای اجرای طرح‌های نوروزی با حضور مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و معاونان هر دو مجموعه برگزار برگزار شد.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این جلسه اظهار کرد: در نوروز ۱۴۰۳ با توجه به تلاقی بهار قرآن و بهار طبیعت نیاز است که برنامه‌های مناسبی برای این ایام در نظر گرفته شود که در اجرای تعدادی از این برنامه‌ها اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

مرتضی صفری افزود: پیشنهاد می‌شود خیمه‌های معرفت که توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برپا می‌شود در سال ۱۴۰۳ این خیمه‌ها در پایگاه‌های جهانی و ملی سطح استان از جمله تخت سلیمان تکاب، تپه حسنلو نقده، مسجد جامع و موزه مردم‌شناسی ارومیه راه‌اندازی شود که یکی از طرح‌های ابتکاری می‌تواند باشد.

او ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود ماه رمضان برای نخستین بار مراسم جمع‌خوانی قرآن کریم در مسجد جامع ارومیه برگزار شود که با همکاری و مشارکت شهرداری بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای مرمت و ساماندهی این بنا هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: اجرای طرح ۳۰۶۰ که با هدف کاهش تصادفات در جاده‌های پرتردد استان با راه‌اندازی چادر و اجرای برنامه‌های متنوع در ایام نوروز برگزار می‌شود می‌تواند یکی از طرح‌هایی باشد که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در اجرای آن همکاری و مشارکت داشته باشد.

صفری گفت: با توجه به ضرورت ساماندهی سرویس‌های بهداشتی سطح استان نیاز است شرایطی فراهم شود که مسافران نوروزی امکان استفاده از سرویس بهداشتی و نمازخانه‌های بقاع متبرکه و مساجد را در طول سال داشته باشند.

او اظهار کرد: با هدف معرفی بقاع متبرکه استان کلیپ اختصاصی امامزادگان و بقاع متبرکه سطح استان تهیه و در فضای مجازی نسبت به انتشار آنها اقدام شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در این جلسه تصریح کرد: امسال نیز به مانند سال‌های پیش، طرح آرامش بهاری در امامزاده و بقاع متبرکه استان در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برگزار که در قالبن این طرح فضا سازی و تبلیغات محیطی و برگزاری مراسم تحویل سال نو انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت اضافه کرد: همچنین به‌مناسبت ماه رمضان خیمه‌های معرفت با حضور مبلغان دینی و با هدف تبیین احکام دین در بقاع متبرکه سطح استان برپا می‌شود که راهنمایان گردشگری نیز در این خیمه‌ها می‌توانند حضور داشته و نسبت به معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان اقدام کنند.

او با اشاره به اینکه اغلب بقاع متبرکه استان در داخل شهر قرار دارد، اظهار کرد: باید بقاع متبرکه و مساجدی که ظرفیت لازم برای استفاده مردم را دارند را شناسایی کرده و سپس نسبت به ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و بازگشایی آنها در طول روز اقدام کرد چرا که برخی از این بقاع متبرکه در مناطق دورافتاده قرار داشته و ظرفیت لازم برای استفاده مسافران بین راهی را ندارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی تصریح کرد: باید برای ساماندهی بقاع متبرکه و مساجد بین‌راهی بودجه اختصاصی برای این منظور در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha