توصیه بهداشتی به مسافران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مسافران نوروزی علاوه بر رعایت مقررات ترافیکی باید به مسائل بهداشتی به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری در سفر توجه کنند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد راضیه نجات زاده امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: مسافران در صورت امکان، خودشان غذاهای موردنیازشان را تهیه و تا جایی که امکان دارد از غذاهای سبک در طول سفر مصرف کنند و از تهیه مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دست‌فروشان خودداری کنید.

کارشناس نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت ادامه داد: هنگام پخت غذا مراقب بیماری‌ها و مسمومیت‌های غذایی باشید همچنین از انتقال آلودگی از یک ماده غذایی به مواد غذایی دیگر با جدا نگه‌داشتن مواد خام از مواد غذایی پخته جلوگیری کنید علاوه بر اینها غذاها را در دمای مناسب بپزید و غذاهای فاسدشدنی را بیش از دو ساعت خارج از یخچال قرار ندهید.

نجات زاده گفت: در صورتی که از غذاهای کنسرو شده استفاده کنید مراقب باشید که قوطی‌ها، برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته و پس از اطمینان از تاریخ‌مصرف آن و داشتن مجوز وزارت بهداشت باید به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف جوشانده شود.

کارشناس نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: مصرف آب و نوشیدنی‌های سالم بدون گاز به‌ویژه دوغ، شیوه مناسبی برای حفظ سلامت در مسافرت‌های نوروزی است. در سفر معمولاً آب خوردن فراموش می‌شود، بنابراین میان وعده‌هایتان را از میوه‌ها و سبزی‌هایی مثل هویج، گوجه‌فرنگی و ساقه کرفس انتخاب کنید که دارای آب، املاح و ویتامین‌های موردنیاز بدن است.

نجات زاده ادامه داد: از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید و آب آشامیدنی را از منابع مطمئن تأمین کنید و تا حد امکان از بطری‌های آماده آب بسته‌بندی استفاده کنید و در پارک‌ها و تفریحگاه‌ها به تابلوهای راهنمای آب شرب و غیر شرب توجه کنید.

او تأکید کرد: آب بوستان‌ها برای نوشیدن قابل‌اطمینان نیست و البته در همه بوستان‌ها و مراکز تفریحی تابلوهای هشدار برای ناسالم بودن آب وجود دارد که نیازمند توجه ویژه دارد.

کارشناس نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آب آلوده را عامل بسیاری از مرگ‌ومیرها دانست و هشدار داد: استفاده از آب آلوده سالانه جان میلیون‌ها کودک در جهان را می‌گیرد بنابراین مصرف آب ناسالم علاوه بر مرگ‌ومیر کودکان می‌تواند منجر به آسیب‌های همیشگی در رشد جسمی آن‌ها شود.

نجات زاده بیان کرد: یخ را از مراکز مطمئن تهیه و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیربهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند، خودداری کنید چراکه منبع آبی تولید این یخ‌ها مشخص نیست و ممکن است این یخ‌ها از آب‌های ناسالم تهیه‌شده باشند که آلوده به انگل‌هایی باشد.

او گفت: مسافران نوروزی بهتر است از دستشویی‌های بین‌راهی استفاده کنند و از آلوده کردن جنگل و رودخانه و حاشیه جاده‌ها، خودداری به عمل‌آورند همچنین به‌منظور حفظ محیط‌زیست، زباله‌ها را در کیسه‌های مخصوص جمع‌آوری و در محل‌های مناسب دفع کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121901001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha