جشن امضای کتاب گلیچ استان سمنان برگزار می‌شود

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از برگزاری آئین جشن امضای کتاب گلیچ استان سمنان خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، سمانه سلطانی پور روز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ ضمن دعوت از تمامی هنرمندان صنایع‌دستی و علاقه‌مندان گفت: آئین امضای کتاب و گفت‌وگو پیرامون کتاب گلیچ استان سمنان با حضور مؤلف این کتاب سرکار خانم فاطمه شاهی در شهر سمنان برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: این کتاب باهدف معرفی و توسعه، دست بافته‌ای کهن که در کارگاه‌های خانگی توسط زنان بافته می‌شود در ۱۲۶ صفحه توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نشر رسیده است.

سمانه سلطانی پور گفت: این مراسم روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ الی ۲۱ در شهر کتاب سمنان واقع در بلوار ولیعصر (عج)، روبروی پارک سنگی برگزار می‌شود.

او افزود: گلیچ‌بافی، یکی از رشته‌های نساجی سنتی ایران و رشته بومی استان سمنان است که در آن، با استفاده از دستگاه پارچه‌بافی دو- وردی، منسوج نقش‌دار از جنس الیاف پشم و یا الیاف پشم‌ و پنبه تولید می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: درگذشته، تولید منسوج گلیچ بیشتر در روستاهای شمالی استان سمنان (روستاهای پرور، کُلیم، کاورد، اُروست، فولادمحله، رضاآباد و چاشم، خطیرکوه، بادله‌کوه، ابرسج، دشت شاد و دروار) رواج داشت و با ابعاد و نام‌های گوناگون مانند زیرانداز، خورجین، حمام‌سری، آینه‌کیسه، گلیچ تابلونما، اسب‌سری، پادری، کج‌کیسه و کُرسی‌سَری و پتو برای مصارف مختلف تولید می‌شد.

سمانه سلطانی بابیان اینکه امروزه نیز این منسوج در چند اندازه مشخص به‌عنوان زیرانداز، پادری و سجاده به‌کار می‌رود، افزود: ‌ تألیف و نشر این کتاب می‌تواند ضمن جلوگیری از منسوخ شدن این هنر، موجب تقویت و توسعه این رشته در استان سمنان شود.

او بابیان اینکه استاندارد گلیچ بافی استان نیز در سال ١٣٩۶ تدوین‌شده و این هنر در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسیده است، گفت: تاکنون ۶ اثر هنرمندان استان سمنان در رشته گلیچ موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121901059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha