ارتباط با جامعه و آموزش از طریق میراث‌فرهنگی درگاهی به سوی تخصص‌های جدید در حوزه موزه‌گردانی می‌گشاید

برگزاری دوره‌های تخصصی برای موزه‌داران، کارکنان موزه‌ها و مراکز مرتبط مانند یادمان‌ها، ابنیه و محوطه‌های تاریخی ضرورت دارد و ارتباط با جامعه و آموزش از طریق میراث‌فرهنگی درگاهی به سوی تخصص‌های جدیدی مانند آموزش‌یار، میانجی‌گر و تسهیل‌گر در حوزه موزه‌گردانی و میراث‌فرهنگی می‌گشاید.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،دومین روز از نشست ۲ روزه بین‌المللی آموزش در موزه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲، با حضور کارشناسان، پژوهشگران، علاقه مندان و ... به صورت حضوری و مجازی به همت معاونت پژوهشی پژوهشگاه با مشارکت کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها برگزار شد.

محمد حکمت دبیر علمی نشست دو روزه بین‌المللی «آموزش در موزه» در دومین روز از این نشست گفت: این نشست به میزبانی پژوهشگاه با ۶ سخنران مطرح بین‌المللی به صورت حضوری و مجازی با مشارکت موزه‌داران، مدیران، کارشناسان موزه و میراث‌فرهنگی و همچنین دانشجویان رشته‌های مرتبط با موزه برگزار شد.

او با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ نفر به صورت حضوری و نزدیک به ۸۰ نفر به صورت برخط در این برنامه شرکت کردند، افزود: استقبال از این برنامه حاکی از ضرورت توجه به چند نکته برای ارتقای کیفی کارکرد و خدمات موزه‌های کشور به ویژه در بحث آموزش است.

حکمت تصریح‌ کرد: برگزاری دوره‌های تخصصی برای موزه‌داران، کارکنان موزه‌ها و مراکز مرتبط مانند یادمان‌ها، ابنیه و محوطه‌های تاریخی ضرورت دارد. آخرین دوره آموزشی بین‌المللی درباره موزه پیش از این برنامه در سال ۱۳۸۶ در موزه ملی ایران برگزار شد.بدیهی است با توجه به جایگاه موزه در حفظ و معرفی میراث‌فرهنگی، ارتقای دانش متخصصان این رشته و تداوم نشست‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی اهمیت فراوانی دارد.

دبیر علمی نشست دو روزه بین‌المللی «آموزش در موزه» افزود: امروزه به کارگیری تخصص‌های جدید در کارکرد موزه‌ها و مراکز مرتبط با میراث‌فرهنگی مهم است. شرایط موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حاکی از آن است که ساختار تشکیلاتی آنها بیشتر به رشته‌هایی مانند تاریخ، باستان‌شناسی و مرمت توجه دارد که بر اشیای موزه و مجموعه داری متمرکز هستند. حال آنکه مسئله ارتباط با جامعه و آموزش از طریق میراث‌فرهنگی درگاهی به سوی تخصص‌های جدیدی مانند آموزشیار، میانجیگر و تسهیلگر در حوزه موزه‌گردانی و میراث‌فرهنگی می‌گشاید.

او اظهار کرد: تولید دانش در حوزه موزه و موزه‌گردانی برگزاری نشست‌های تخصصی موزه‌شناسی در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با هدف تبیین بینشی مشترک برای تأسیس پژوهشکده یا گروه پژوهشی موزه‌شناسی در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری است. امیدواریم در گام نخست هسته علمی یا دبیرخانه ای ثابت برای برگزاری این نشستها در پژوهشگاه راه اندازی شود.

حکمت گفت: بی شک برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌ها و یا دوره‌های آموزشی با موضوع «آموزش در موزه» با مشارکت حضوری اساتید بین المللی در ایران تأثیر بیشتری در ارتقاء کیفی برنامه‌ها خواهد شد. با توجه به پیشنهادات حامیان فرهنگی از پروژه‌های مرتبط با آموزشِ موزه در انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، امیدواریم این مهم با حمایت قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور محقق شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122001152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha