تعداد اشیای باستانی موجود در موزه ملی افغانستان بیش از ۶۰ هزار قلم است

وزارت اطلاعات و فرهنگ در روز بین‌المللی حفاظت از میراث‌ فرهنگی، آمار می‌دهد که بیش از ۶۰ هزار آثار گوناگون از دهه‌های مختلف در موزه ملی افغانستان موجود است.

به‌گزارش میراث آریا، عتیق‌الله عزیزی، مدیرکل فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در مراسم گرامی داشت روز بین‌المللی حفاظت از میراث فرهنگی، عنوان کرد: در یک سال گذشته، موفق شده‌ایم تا صدها اثر باستانی و فرهنگی را از ولایت‌های مختلف کشف جمع‌آوری کنیم و به موزه ملی انتقال بدهیم.

مدیرکل فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: در موزه ملی افغانستان نظر به آمار و اطلاعاتی که داریم، بیش از ۶۰ هزار قلم آثار موجود است.

صبغت‌الله عابد، رئیس موزه ملی اظهار کرد: برخی افراد و کشورها سال‌ها تلاش کرده‌اند تا فرهنگ و آثار باستانی کشور را تخریب کنند. اما ما تلاش داریم تا فرهنگ افغانستان را زنده نگه‌ داریم و از آن حفاطت کنیم.

رئیس موزه ملی ادامه داد: دشمنان من و شما بسیار کوشش کرده‌اند که فرهنگ و تاریخ ما را زیر خاک و نابود کنند، برای مبارزه در این بخش باید همه تلاش کنیم تا فرهنگ کشور از بین نرود.

هم‌زمان، حیات‌الله مهاجر فراهی، مدیرکل نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ اظهار کرد: رهبر امارت اسلامی دستور داده تا از قاچاق و فروش آثار باستانی و فرهنگی در کشور جلوگیری شود.

فراهی در این باره ادامه داد: ما به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم که آثار تاریخی ما را همانند زمان گذشته تخریب و آن را قاچاق کند.

ولی گل جواد، رئیس شهرداری کابل نیز گفت: وزارت اطلاعات و فرهنگ در همه بخش‌ها دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.  هر کشوری که فرهنگ خود را از دست بدهد، آن کشور نابود می‌شود.

به گفته‌ مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ، در یک سال گذشته هزار و ۴۰۰ قلم شیء باستانی در بیش از ده ولایت کشور از سوی ریاست باستان‌شناسی و آثارشناسی این وزارت کشف شده است.

این وزارت تاکید می‌کند که ﻗﺎنون میراث‌های فرهنگی نیز از سوی این وزارت آماده‌ شده و برای تصویب نزد رهبر امارت اسلامی فرستاده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122101205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha