کاشت نهال در محوطه تاریخی «ارگ‌ خان‌ملک» هیرمند سیستان و بلوچستان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هیرمند در سیستان و بلوچستان از کاشت نهال در محوطه تاریخی ارگ خان‌ملک این شهرستان خبر داد.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، مهدی پودینه واحد اظهار کرد: در ششمین روز از هفته منابع طبیعی و با هدف افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد محیطی دلنشین، موضوع کاشت نهال در فضای محوطه تاریخی ارگ خان ملک مطرح و مورد توافق قرار گرفت.  

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هیرمند افزود: در همین راستا با حضور معاون فرماندار و رؤسای ادارات منابع طبیعی و هلال‌احمر تعدادی نهال در محوطه تاریخی ارگ خان‌ملک که جزو آثار شاخص شهرستان هیرمند محسوب می‌شود کاشته شد.  

ارگ «خان ملک کیانی» به یکی از خان‌های منطقه سیستان تعلق دارد. این ارگ از آثار ارزشمند و تاریخی سیستان به‌حساب می‌آید که معماری و ساختِ آن به دوره پهلوی برمی‌گردد و دارای چهارگوش در چهار گوشه‌ خود است.  

در وسط ارگ خان ملک کیانی منطقه‌ای به مساحت حدود ۲۰۰ متر وجود دارد. درب‌های این ارگ، جلوه بسیار زیبایی دارند. وجود طاق‌های منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز روی نما و جداره‌های ساختمان، به زیبایی ارگ افزوده است. در چهار گوشهی ارگ خان ملک، درهای ورودی قرار دارند.  

در حال حاضر بقایای این ارگ دیدنی برای بازدید وجود دارند. تعداد اتاق‌های داخل ارگ بسیار زیاد بوده و می‌توان گفت سازه‌ ارگ به سبک کاروانسراهای قدیمی ساخته شده است.

ارگ خان ملک کیانی در ۱۶ شهریور سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران با شماره‌ ۱۱۰۹۲ ثبت شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122101234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha