کشف خندق ۸۰۰ ساله در یکی از شهرهای انگلستان

یک خندق قرون وسطایی بسیار مهم نزدیک تیوکسبری (شهرکی در بریتانیا) کشف شده است. این خندق که حدود ۸۰۰ سال قبل کنده شده حاوی آثاری از گذشتۀ قرون وسطایی این منطقه است.

میراث آریا: باستان‌شناسان یک خندق قرون وسطایی را حین کاوش در مزرعه کوفیلد در شهرک تیوکسبری کشف کردند و حدس می‌زنند متعلق به قرن ۱۲ یا ۱۳ باشد. آسیب‌دیدگی یک خانه روستایی آجری در اثر آتش‌سوزی سال ۲۰۰۴، به محققان فرصت داد در این محوطه شروع به کندوکاو کنند تا درباره گذشته‌ی فراموش‌شده‌ی روستاییان قرون وسطایی گلاسترشر اطلاعاتی به دست آورند.

جان هارت، باستان‌شناس انگلیسی گفت: جدا کردن تمام رسوبات و سردرآوردن از گذشته این محوطه، کار پر زحمتی بود.

کشف خندق ۸۰۰ ساله در یکی از شهرهای انگلستان

کشاورزان کوفیلد جزو طبقه متوسط جامعه دهقانی بودند که از نظر قانونی آزاد و به عنوان مستاجران دیر تیوکسبری، صاحب زمین بودند. اطلاعات بیشتر درباره زندگی این کشاورزان گلوسسترشری که مدت‌ها فراموش شده‌اند از همین حفاری به دست آمد. 

هارت توضیح داد: اگر بگویید خندق پیدا شده، همه قلعه‌ای را با یک خندق بزرگ دفاعی در اطراف آن تصور می‌کنند. اما خندق‌ها در طبقات اجتماعی فقیر و غنی کاربرد داشتند. خندق تا حدی کاربرد امنیتی داشته، چون آن زمان نیروی پلیس در کار نبوده است.

کشف خندق ۸۰۰ ساله در یکی از شهرهای انگلستان

او ادامه داد: ما اطلاعات زیادی در مورد شهرهای قرون وسطایی داریم، اما در مورد آنچه در حومه‌ی شهر می‌گذشته کمتر می‌دانیم، پس کشف نحوه تعامل این دو برای ما جالب است. یافتن یک مکان روستایی قرون وسطایی که بتوانیم آن را مستقیما به دیری که در وسط توکسبری قرار دارد پیوند دهیم، فوق‌العاده است.

هارت افزود: این محوطه در حال حاضر چشم‌انداز مدرنی از پارک‌های صنعتی و مراکز خرده‌فروشی است، درست نزدیک یکی از تقاطع‌های M۵. در نگاه نخست فکر نمی‌کنید برای باستان‌شناسان چیز جالبی داشته باشد، اما در واقع زیر همه اینها، لایه‌هایی از زمان و داستان‌هایی است که باید کشف کرد.

کشف خندق ۸۰۰ ساله در یکی از شهرهای انگلستان

این تیم آثاری باستانی از جمله یک «نشان زائر» را کشف کرد. این نشان فرشته میکائیل را به تصویر می‌کشد که شیطان را که در قالب اژدهاست شکست می‌دهد. 

قفلی از آلیاژ مس متعلق به یک کتاب بزرگ با جلد چرمی قرون وسطایی نیز پیدا شده که احتمالا از دست یکی از راهبان حین بررسی تولیدات سالانه مزرعه افتاده و گم شده است. 

یک ظرف سفالی عجیب به اندازه لیوان هم پیدا شده که احتمالا زنان تازه زایمان کرده در بستر از آن برای خوردن غذاهایی مانند آبگوشت یا سوپ استفاده می‌کردند. 

کشف خندق ۸۰۰ ساله در یکی از شهرهای انگلستان

پل چوبی روی خندق تا حدی سالم مانده و قدمت آن بر اساس شمارش حلقه‌های رشد چوب به اواسط قرن پانزدهم می‌رسد، هرچند تصور می‌شود خندق زودتر از اینها ساخته شده باشد. 

این محوطه اکنون تحت حفاظت است، اما اکتشافات باستان‌شناسی از طریق ثبت دقیق (کتبی، عکاسی و دیجیتالی) که به «حفاظت از طریق ثبت» معروف است، برای تحقیق در دسترس خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122201305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha