پاک‌سازی محوطه باستانی و تاریخی هگمتانه

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه گفت: در یک اقدام به مناسبت هفته محیط زیست در استان همدان، محوطه باستانی و تاریخی هگمتانه توسط دوستداران طبیعت و میراث‌فرهنگی از وجود زباله پاکسازی شد.

به گزارش‌میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، حسن سلطانی گفت: سایت هگمتانه ۴۰ هکتار مساحت دارد و شامل موزه، کلیسا و ترانشه های شهر تاریخی است که گردشگران داخلی و خارجی علاقه زیادی به دیدن این مجموعه باستانی دارند.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه افزود: محوطه باستانی هگمتانه یکی از بافت های تاریخی با ارزش محسوب می شود اما وجود زباله‌ها در حاشیه این بافت، از زیبایی‌های آن کاسته شدو

او تصریح کرد: پاکسازی بناهای تاریخی با مشارکت دوستداران محیط زیست و میراث‌فرهنگی و سمن‌ها اقدامی اثربخش و بستری مناسب برای استقبال از گردشگران است.

سلطانی با بیان اینکه امروزه بیشتر باستان‌شناسان، محوطه باستانی هگمتانه را بازمانده سازه‌های کاسی، مادی، هخامنشی و پس از آن می‌دانند، اظهار کرد: مساحت این تپه که پهناورترین تپه باستانی ایران است نزدیک به ۳۰ هکتار بوده که با در نظر گرفتن بخش‌هایی که جزو محدوده تپه باستانی بوده به بیش از ۴۰ هکتار نیز می‌رسد.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه گفت: وقتی حاشیه و درون این بافت لبریز از زباله باشد، دل هر بازدیدکننده و رهگذری را می زند و نظافت در اسلام رکن اصلی و اساسی و نشانه ایمان و تمیزی بافت تاریخی نشانه ارزشمندی آن و تکریم بازدیدکنندگان خواهد بود.

او ادامه داد: ترویج فرهنگ محیطی پاک و جمع آوری زباله و حفظ و حراست از میراث ارزشمند تاریخی هدف اصلی ما از برگزاری چنین برنامه‌هایی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122201363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha