تغییرات اساسی در موزه‌ها نیاز به سند دارد/ موزه‌های دنیا از یک سند کامل تبعیت می‌کنند 

در نشست «سند و نقش آن در موزه‌داری» بر تدوین سند ملی به‌عنوان سند ملی چشم‌انداز موزه‌داری تأکید شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در سلسله نشست‌های مرتبط با حوزه‌ میراث‌فرهنگی که با موضوع «سند و نقش آن در موزه‌داری» امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ در محل سالن آمفی‌تئاتر موزه فرش برگزار شد، کارشناسان و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و موزه‌داری به بیان نظر و دیدگاه خود در این باره پرداختند. 

محمدرضا کارگر مدیرکل سابق موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی در این نشست گفت: وقتی ما یک موضوعی را وارد کشور می‌کنیم متاسفانه به آن بسنده می‌کنیم در حالی ‌که هر موضوع بعد از ورود نیاز به تغییر دارد و باید بروزرسانی شود در همین راستا موزه نیز که حدود یک قرن پیش در ایران شکل گرفت همچنان به همان شکل قبل در حال اداره شدن است و نظام موزه‌داری تغییر نکرده است.

او افزود: این سند از نظر من بسیار مهم بوده چرا که اگر قرار است دست به تغییرات ماهیتی بزنیم نیاز به سند داریم. اهمیت سند این جا مشخص می‌شود.

کارگر ادامه داد: اهمیت موزه‌داری در کشور بسیار زیاد است. در کنار موزه‌داری باید به موضوع سند توجه ویژه شود. 

موزه‌های دنیا از یک سند کامل تبعیت می‌کنند 

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز در این نشست در سخنانی گفت: موزه‌های ما باید سند بالادستی و سند عالی داشته باشند و برای رسیدن به هدف والا در موزه‌داری باید از یک دستورالعمل و سند یکپارچه تبعیت کنند.

او افزود: چندی پیش در سفر به چین از تعدادی از موزه‌های این کشور بازدید کردم. در این موزه‌ها اگرچه طرح مدیریتی خاص خود را داشتند اما همه آن‌ها از یک سندبالادستی و واحد تبعیت می‌کنند و دستورالعملی دارند که به آن پایبند هستند.

امامی ادامه داد: زمانی که قرار است سند برای موزه تعریف و تدوین شود باید به گونه‌ای باشد که تمام موزه‌ها را دربر بگیرید. موضوع مهم این است که سند باید ساده باشد و در عین حال دارای مفاهیمی باشد که کاربردی باشند و نکته مهم در سندنویسی این است که سند شفاف، ساده و قابل تفهیم برای تمام افراد باشد. 

سند موزه‌داری باید فراگیر باشد 

کاظم دبیری‌نژاد مدیر موزه ملک و کارشناس حوزه موزه‌داری نیز در این نشست تخصصی بیان کرد: در ابتدا از همه کسانی که به این فکر افتادند که به تدوین سند در موزه‌داری اهتمام کنند، باید تشکر کرد چرا که اساسا تا کنون سندی در این باره نبوده و جای این سند در موزه‌داری خالی است.

او افزود: این سند در حقیقت به یک سند ملی باید تبدیل شود و از آن باید به‌عنوان سند ملی چشم‌انداز موزه‌داری باید نام برد تا شاهد یک سند عالی در حوزه موزه‌داری باشیم.

دبیری‌نژاد گفت: برای تدوین یک سند مهم در حوزه موزه‌داری نیاز به کتب و نوشته‌های مرجع داریم تا از آن‌ها برای تدوین سند برای موزه‌ها استفاده کنیم.

او ادامه داد: در تدوین سند برای موزه‌ها باید به‌گونه‌ای سند تدوین شود که این سند فراگیر باشد یعنی این که سند جامع و کامل باشد و به تمام موضوعات مرتبط با موزه اعم از نیروی انسانی، ساختار موزه، چیدمان اشیا، شیوه مدیریت موزه، نوع بنا و ... توجه داشته باشد. این در حالی است که در تدوین سند باید از واژه‌ها، کلمات و لغات بومی و فارسی استفاده شود و تمام ضوابط نگارش فارسی در تدوین سند موزه‌داری باید رعایت شود.

مدیر موزه ملک اضافه کرد: در حالت کلی، تدوین سند در حوزه موزه‌داری بسیار اهمیت دارد و در قدم اول این کار قابل تحسین است اما ضوابط و مقرراتی دارد که باید به آن به صورت کامل و جامع توجه کرد. باید چالش‌های سایر دستگاه‌ها که موزه دارند نیز در تدوین سند موزه‌داری مور توجه قرار گیرد و با یک ساختار جامع و کامل باید نسبت به تدوین سند موزه‌داری در کشور اقدام کرد.

مدیر موزه ملک گفت: تدوین و داشتن سند در حوزه موزه‌داری باعث می‌شود تا ما به یک راهبرد برسم و در حوزه موزه‌داری و میراث‌فرهنگی به یک موضوع و مدیریت واحد دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122201371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha