صدها اثر تاریخی و طبیعی کرمانشاه در نوروز میزبان گردشگران هستند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: صدها اثر تاریخی و طبیعی شاخص در سطح استان کرمانشاه در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران هستند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه با بیان اینکه تاکنون سه نشست ستاد خدمات سفر به منظور آمادگی استان برای میزبانی از مسافران نوروزی برگزار شده، اظهار کرد: خوشبختانه همه دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر استان هماهنگی و همکاری خوبی برای میزبانی شایسته از میهمانان و مسافران نوروزی دارند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه در حوزه‌های مختلف تاریخی، طبیعی، فرهنگی، آیین‌ها و سنت‌ها جذابیت های زیادی برای گردشگران و میهمانان نوروزی خواهد داشت. 

او ادامه داد: در این استان ۴۲۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد تاکنون بیش از ۲۲۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده که از جمله شاخص ترین آنها می‌توان به بیستون، تاق بستان، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، بازار سنتی، معبد آناهیتا، تاق گرا، زیج منیژه، کتیبه آنوبانی نی،  عمارت خسرو و ....نام برد. 

فرمانی تاکید کرد: از میان آثار تاریخی استان کتیبه بی‌نظیر داریوش و کاروانسرای شاه عباسی بیستون تاکنون به ثبت جهانی رسیده و تاق‌بستان و معبد آناهیتا هم در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته‌اند. 

او خاطرنشان کرد: همچنین، در کرمانشاه یک محور تاریخی به نام محور ساسانی وجود دارد که در آن آثار تاریخی متعددی از دوره ساسانیان برجای مانده که ۱۸ مورد از آنها شاخص هستند و در تلاشیم تا این محور تاریخی مهم را به ثبت جهانی برسانیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تصریح کرد: در کنار جاذبه‌های تاریخی کم نظیر کرمانشاه، جاذبه هایی طبیعی هم داریم که چشم گردشگران را مسحور خود می‌کند. 

او از منطقه ثبت جهانی شده هورامان / اورامانات با روستاهایی پلکانی و معماری اصیل، غار آبی ۶۵ میلیون ساله قوری قلعه، سراب نیلوفر، آبشار سه طبقه‌ای ریجاب، مناطق حفاظت شده بوزین و مرخیل، پارک جنگلی مرصاد، ارتفاعات ثلاث باباجانی، جنگل‌های بلوط اسلام آبادغرب و سراب‌های متعدد به عنوان جاذبه‌های طبیعی مهم استان نام برد. 

فرمانی در ادامه به فرهنگ غنی مردم کرمانشاه و آداب و رسوم مردمان این استان اشاره کرد و گفت: در جای جای این استان مردمانی با تنوع زبانی، قومی و نوع پوشش دیده می شود که هرکدام دارای آداب و آیین و رسومی خاص هستند که برای بسیاری از گردشگران جذاب خواهد بود. 

او به پیشینه و قدمت کهن دست سازها و صنایع‌دستی کرمانشاه نیز اشاره‌ای داشت و عنوان کرد: ویژگی‌های خاص صنایع دستی این استان باعث شده تا در حال حاضر سه شهر و یک روستای ملی داشته باشیم. 

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، هرسین به عنوان شهر ملی گلیم، دالاهو شهر ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و فش به عنوان دهکده ملی ساخت سازهای سنتی در فهرست شهرها و روستاهای ملی ایران قرار گرفته‌اند. 

او یکی از جذابیت‌های دیگر کرمانشاه برای گردشگران و میهمانان نوروزی را تنوع خوراک‌ها و غذاهای این استان نام برد و گفت: کرمانشاه به عنوان دومین شهر خلاق ایران و سی و هفتمین شهر جهانی خوراک در فهرست یونسکو ثبت شده و مسافران نوروزی با سفر به این استان می‌توانند طعم ناب خورشت خلال و دنده کباب و دیگر خوراک های اصیل ما را بچشند. 

او در ادامه به ظرفیت کرمانشاه در حوزه گردشگری دفاع مقدس هم اشاره‌ای کرد و گفت: این استان به جای هشت سال؛ ده سال را در گیر جنگ تحمیلی شد و اکنون در همه جای نوار غربی استان می‌توان نشانه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس را دید که هرساله راهیان نور زیادی از آنها بازدید می‌کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402122301498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha