نشست شاهنامه‌خوانی در محوطه تاریخی هگمتانه و موزه تاریخ و فرهنگ ملایر

مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه گفت: در روز جمعه ۲۵ اسفند مصادف با روز پایان سرایش شاهنامه، با حضور شعرا، هنرمندان و اندیشمندان فرهنگ و ادب فارسی و نوجوانان شاهنامه‌خوان، نشست شاهنامه‌خوانی در محوطه تاریخی هگمتانه و موزه تاریخ و فرهنگ ملایر برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، حسن سلطانی گفت: شاهنامه خوانی را می‌توان نوعی آیین خنیاگری دانست که از دیرباز به سه صورت در فرهنگ ایران رواج داشته است، شاهنامه خوانی زورخانه‌ای که مرشد زورخانه همراه با تمبک و زنگ زورخانه هنگام انجام ورزش باستانی در زورخانه ها آن را اجرا می‌کرد؛ نقّالی یا شاهنامه خوانی قهوه خانه‌ای که نقّالان و شاهنامه خوان ها در قهوه خانه‌ها و محل‌های اجتماع مردم به این شیوه شاهنامه‌ را برای مردم می‌خواندند؛ و شاهنامه خوانی مجلسی که بیشتر در روستاها و ایلات و شهرهای کوچک رواج داشت و در شب نشینی‌ها و محافل اُنس اجرا می شد.

مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه ادامه داد: در روز جمعه ۲۵ اسفند مصادف با روز پایان سرایش شاهنامه، با حضور شعرا، هنرمندان و اندیشمندان فرهنگ و ادب فارسی ،نوجوانان و جوانان شاهنامه‌خوان در کنار اساتید این حوزه به قرائت شاهنامه پرداختند.

ابراهیم جلیلی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر نیز گفت: نشست شاهنامه خوانی در موزه تاریخ و فرهنگ ملایر با حضور علاقمندان به شاهنامه برگزار شد.

جلیلی گفت: در این رویداد فرهنگی و ادبی هنرمندان به خوانش اشعاری از شاهنامه و پروین اعتصامی پرداختند و هنرمند نوجوان، ترانه تکلو، شاهنامه خوانی کرد.

او ضمن اشاره به نزدیکی نوروز و تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن گفت: یکی از برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر، اجرای برنامه‌های فرهنگی است و حفظ میراث ناملموس و خرده فرهنگ‌ها و روایت‌هاست که برپایی رویدادهای فرهنگی علاوه بر حفظ این سنت‌ها، یادآور پیشینه تاریخی غنی ما خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122601704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha