یافته‌های باستان‌شناسی از جمله نابترین حامل‌های فرهنگی و تاریخی هستند

یافته‌های باستان‌شناسی از جمله نابترین حامل‌های فرهنگی و تاریخی هستند که مستقیم و بی‌واسطه ما را به گذشته متصل می‌کنند.

عبدالمهدی همت‌پور، مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گرشگری و سرپرست پایگاه پژوهشی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در یادداشتی نوشت: کشفیات باستان‌شناسی علاوه بر تولید علم در حوزه میراث فرهنگی، زمینه پژوهشی را برای سایر پژوهشگران مرتبط با حوزه میراث فرهنگی فراهم می‌کند و امید است پس از برگزاری بیست و یکمین گردهمایی سالانه، باستان‌شناسان بتوانند با تولید محتوا و ارائه روایت‌های مستند از تجربه زیسته بشر در این جغرافیا، چراغ راه آینده شوند.   

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در کنار مأموریت‌های اداری خود، دستگاهی بنیادی و حاکمیتی برای برنامه ریزی و هدایت برنامه‌های پژوهشی وزارت میراث فرهنگی برای تولید علم و تحکیم هویت ایرانی و اسلامی است. در این راستا برای پژوهش‌های باستان‌شناسی در کشور برنامه‌های پیشران تعریف شده است. از طرفی بررسی و ارزیابی برنامه‌های میدانی انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بیشتر پژوهش‌ها در محدوده طرح‌های عمرانی و برنامه‌های تعیین عرصه و حریم در استان‌ها انجام شده است.   

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تلاش های دلسوزانه خود در حیطه وظایف حاکمیتیاش با تعامل با وزارتخانه، ادارات کل استان ها، دانشگاه‌ها و… خط مقدم جبهه پژوهش و حفاظت و حراست از داشته‌های فرهنگی سرزمین عزیزمان ایران است. همکاری‌های گسترده و موثر بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت میراث فرهنگی وجود دارد اهمیت این همکاری‌ها در جدا نبودن امر حفاظت از پژوهش است به طور مثال بالغ بر ۱۸ هزار اثر از مجموع ۳۸ هزار اثر که به لحاظ تاریخی، طبیعی، فرهنگی و میراث ناملموس به ثبت رسیدهاند، محوطه و تپه‌های تاریخی هستند.   

در این سال پژوهشکده باستانشناسی تعداد ۱۳۰ مجوز برای مطالعات میدانی شامل بررسی‌های باستا نشناسی، کاوش، گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم، گمانه زنی و کاوش‌های استعلامی و اضطراری در حوزه طرح‌های عمرانی صادر کرده که از این تعداد مجوز، ۱۲۹ مقاله دریافت شده که به صورت مقاله کوتاه در کتاب مجموعه مقاالت بیست و یکمین گردهمایی ساالنه ایران چاپ شده است، علاوه بر این، به رسم آیین هر ساله، نمایشگاهی از گزیده یافته‌های منقول پژوهش‌های میدانی با آثار منتخبی از ۱۲ محوطه باستان شناختی از ۱۰ استان کشور برپا شد. 

چراکه علاوه بر مهم بودن امر پژوهش مسئولیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه حفاظت و مرمت، معرفی آثار، فراهم کردن امکان بازدید و ترویج میراث فرهنگی در جامعه است. نمی‌شود به گذشته سرزمین‌مان ببالیم بی‌آن که آن را پژوهش کنیم، باید بشناسیم تا به مردم بشناسانیم و قطعا مردم از داشته‌های فرهنگی‌شان صیانت و حفاظت می‌کنند. از این رو به لحاظ مسئولیت حرفه‌ای و اخلاقی به عنوان حافظان میراث گذشتگان باید تمامی توان و امکانات را برای حفاظت از این آثار مکشوفه و معرفی آن به ایرانیان و جهانیان به کار گرفته شود.  

پژوهشکده باستان‌شناسی با حوزه وسیع کاری که دارد، نظارت و ساماندهی امور پژوهشی محوله شامل بررسی طرح نامه‌های پیشنهادی، نظارت و بازدید از پروژه‌های در حال انجام، ارزیابی گزارش‌های علمی ارسالی و اعزام کارشناس خبره به استان‌ها را نیز بر عهده دارد، برگزاری و برپایی این گردهمایی نتیجه تلاش گروهی همکاران گران قدرمان و همه عزیزانی است که زحمت کار میدانی را در شرایط دشوار کشیدند، یعنی نتیجه زحمات همه ما، کارهای بسیار بزرگی بر سر راه باستان‌شناسی کشور است که مهم‌ترین آن همدلی بین همه است.   

تلاش‌های خستگی ناپذیر باستان‌شناسان در کشف و معرفی تمدن ایرانی نقش بسزایی در شناخت و معرفی هویت ایران اسلامی داشته است که از این جهت قدردان این بزرگواران هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122801961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha