گردشگری در اسلام دارای پیام است/ سفر باعث ایجاد نشاط در جامعه می‌شود/ تأثیرات اقتصادی گردشگری مهم است

در شصت و یکمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور روسای و نمایندگان تمامی دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد، ائمه جمعه استان‌های کرمان و قزوین به بیان نظر و پیشنهادهای خود پرداختند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، شصت و یکمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور روسای و نمایندگان تمامی دستگاه‌های عضو ستاد امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری و به ریاست علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور و نمایندگان تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برگزار شد.

در بخشی از این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، امام جمعه کرمان در سخنانی به صورت برخط گفت: موضوع مسافر و گردشگری از دیرباز در ایران وجود داشته است و با ورود اسلام به ایران این موضوع رنگ تازه‌ای گرفت. دین اسلام به موضوع سفر و گردشگری صحه گذاشت و البته جهت جدیدی نیز به او داد که در کنار توجه به موضوعاتی مانند اقتصاد و معیشت، به موضوع عبرت گرفتن نیز توجه دارد و در حقیقت سفر و گردشگری از نگاه اسلام، دارای پیام است.

او افزود: در هر استان و منطقه شاهد ظرفیت‌های مطلوب در حوزه گردشگری هستیم و در استانی مانند کرمان نیز این ظرفیت بسیار مطلوب است و می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی باید مورد توجه قرار گیرد نسبت ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ظرفیت‌های هر استان است که می‌تواند به خوبی در اقتصاد و اشتغال هر استان نقش ایفا کنند. 

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین نیز به صورت برخط در این نشست گفت: در دین مبین اسلام سفر و گردشگری مورد تاکید قرار گرفته و در قرآن کریم نیز آیاتی درباره سیر و سفر داریم که زمین را مانند دانشگاهی تعریف می‌کند که سرشار از درس است. 

او افزود: یکی از تاثیرات و کارکردهای سفر و گردشگری صله‌رحم است که بسیار به آن سفارش شده است. حتی در اسلام افرادی را که در یک جا قرار گرفته و هجرت نمی‌کنند، نکوهش می‌کند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: سفر و گردشگری در کنار تمام آثار معنوی که دارد آثار اقتصادی نیز به دنبال دارد. خطوط سفر و هجرت مانند رودخانه‌ای است که تاثیرات معنوی به دنبال دارد. خوشبختانه فرصت‌ها و ظرفیت‌های زیادی دارد و باید شرایط سفر را برای همه فراهم کرد. در هر استان ظرفیت‌های زیادی وجود دارد به‌عنوان مثال در همین استان قزوین آثار زیبایی مثل سعدالسلطنه داریم که بسیار زیباست و یک ظرفیت بسیار بزرگ است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: تبادل فرهنگ‌ها نتیجه سفر و گردشگری است و در این باره باید به شکل بسیار بهتری برنامه‌ریزی کرد تا تمام ظرفیت‌های استان‌ها به خوبی معرفی شود. سفر باعث می‌شود شادابی و نشاط در افراد پیدا شود از این رو باید سفر و گردشگری را جدی گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122802013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha