آیین نوروز زمینه‌ای برای تقویت هویت فرهنگی جامعه ایرانی از طریق گردشگری رویداد محور

رویدادها یکی از انگیزاننده‌های بزرگ در گردشگری هر کشور هستند که اساساً ساختاری اجتماعی دارند و در بستر فرهنگ‌های بین‌المللی، ملی، ناحیه‌ای، سازمانی و حتی قبیله‌ای اتفاق می‌افتند. بسیاری از این رویدادها وابسته به مراسم، جشن‌ها و نمادهایی هستند که معانی فرهنگی بسیار عمیقی دارند.

مهدیه بد، سرپرست معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در یادداشتی نوشت: در واقع رویدادها یکی از مزیت‌های رقابتی بزرگ مقصد در جذب گردشگر به شمار می‌آیند و با وجود این اهمیت فقط چند دهه است که به نقش مهم آنها در جذب گردشگر توجه شده است، علاوه بر نقش مهم رویدادها در جذب گردشگر نقش‌های دیگری هم ایفا می‌کنند که به نوبه خود بسیار با اهمیت هستند، مانند ساخت جامعه، تأثیر بر چهره شهر، توسعه فرهنگی و پرورش هویت ملّی.

اگر رویداد اثر مثبتی بر توسعه جامعه برجای بگذارد و موفق باشد، تصویر آن مقصد تغییر یافته و مشهورتر می‌شود. افراد و گروه‌های مختلف شرکت‌کننده در رویداد، دارای فرهنگ مختص به خود بوده و هنگامی که در محل برگزاری رویداد حضور می‌یابند، فرصتی را برای جامعه‌ محلی فراهم می‌کند تا با فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها آشنا شوند. لذا این امر سبب تعامل و ارتباط میان گردشگر و جامعه میزبان شده و در تغییر دیدگاه و تصویر ذهنی افراد نسبت به فرهنگ‌های گروه‌های مختلف تأثیرگذار خواهد بود.

جشن نوروز هم به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی در جامعه ایرانی، به تقویت و حفظ هویت فرهنگی افراد کمک می‌کند وفرصتی برای حفظ و ارتقای سنت‌ها، آداب و رسوم مرتبط با این مناسبت پدید می‌آورد. در واقع این فرایند باعث ایجاد ارتباط عمیق تر با تاریخ و فرهنگ گذشتگان می‌شود و می توان گفت نقش  بسیار مهمی در پاسداشت و انتقال میراث ناملموس به نسل امروز را داراست. در طول جشن‌های نوروز، اطلاعات در مورد تاریخچه، معانی و سنت‌های مرتبط با این جشن به نسل‌های جدید منتقل می‌شود که  به عنوان یک فرایند آموزش فرهنگی اهمیت دارد. 

 همچنین در حاشیه این جشنواره‌ها می‌توان هنرها، صنایع دستی و سنت‌های محلی را به نمایش گذاشت تا گردشگران و مردم محلی بتوانند با آنها آشنا شوند و از زیبایی‌های فرهنگی منطقه لذت ببرند. برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره های مربوط به هنر، موسیقی، دستاوردهای فرهنگی و سنت‌های محلی از راه‌های موثری برای حفظ و ترویج میراث ناملموس است.

رویداد فرهنگی نوروز اثرات اجتماعی گسترده‌ای دارد یکی از این اثرات بسیار مهم ایجاد اتحاد و همبستگی بین ایرانیان است. افراد از فرصت این رویداد برای دیدار و گردهمایی با خانواده و دوستانشان استفاده می‌کنند که  این امر هم باعث افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود.از دیگر اثرات این رویداد فرهنگی تقویت ارتباطات انسانی بین افراد جامعه  در بستر تبادل هدایا و دید و بازدید ها می باشد.در بسیاری از جوامع محلی، جشن نوروز به عنوان یک فرصت برای تقویت ارتباط بافرهنگ‌های دیگر مطرح است. این امر می‌تواند به فهم بهتر و احترام بیشتر نسبت به تفاوت‌های فرهنگی منجر شود.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که جشن‌های نوروزی در توانایی خود برای تبدیل فضاها به مناطق شهودی (قابل درک) منحصر به فرد هستند، همراه با اینکه آن‌ها هنجارها و ارزش‌ها و قوانین و مقررات منحصر به فرد خود را دارند. هر آیین نوروزی برپا شده  با مجموعه‌ای از انتظارات تعریف شده با تعاملات نمادین مخاطبان خود به وجود می‌آید و برای درک این ماهیت نمادین و نیز درک مخاطبان آن بایستی تلاش گسترده‌ای در راستای شناخت فرهنگی اجتماع و گروه‌های فرهنگی که از رویداد حمایت می‌کنند انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122902192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha