درهای دیوان‌خانه وکیل به روی گردشگران گشوده شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: درهای دیوان خانه وکیل به روی گردشگران گشوده شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، محمد ثابت اقلیدی امروز 2 فروردین ماه 1403 در حاشیه این مراسم گفت: عمارت تاریخی دیوان‌خانه که متعلق به دوره زندیه در شیراز است، هم‌اکنون در فهرست جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این استان برای بازدید گردشگران جای گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: با توجه به اینکه تهیه پرونده ثبت جهانی زندیه در دستور کار قرار دارد و آن را دنبال می‌کنیم بازگشایی این عمارت یک اقدام مؤثر در محور زندیه محسوب می شود که بازدیدکنندگان مجموعه کاملی از آثار این دوره تاریخی را ببیند.

او  بر لزوم ایجاد جاذبه‌های جدید در استان تأکید کرد و گفت: بازگشایی عمارت دیوان‌خانه می‌تواند بخشی از نیاز گردشگران به جاذبه‌های جدید در شهر شیراز جبران کند.

ثابت اقلیدی افزود: با توجه به اینکه هم‌اکنون گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ اقتصادی و فرهنگی برای تمامی کلان‌شهرها به وجود آورده ازاین‌رو جاذبه‌های جدید می‌تواند تأثیر به سزایی در رونق اقتصادی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به آماده‌سازی تمامی اماکن گردشگری و تاریخی استان برای نوروز امسال گفت: خوشبختانه هم‌اکنون شرایط مناسبی طبق برنامه‌ریزی‌ها در تمامی اماکن گردشگری استان ایجادشده و این اماکن آماده پذیرایی از مسافران نوروزی و بازدیدکنندگان هستند.

او گفت: عمارت دیوان‌خانه یکی از بناهای ارزشمند دوره زندیه در شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم‌خانی واقع‌ شده است. عمارت دیوان‌خانه در دو طبقه ساخته‌ شده است و در حیاط آن‌یک حوض سرتاسری و یک حوض افقی در جلو شاه‌نشین به چشم می‌خورد. سبک معماری عمارت دیوان‌خانه همچون سایر بناهای دوره زندیه درون‌گرا است، بدین معنی که ظاهر ساختمان ساده و اندرونی مزین به انواع نقوش و تزئینات هنری است.این بنا در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۴ به فهرست آثار ملی ایران پیوسته است.

آیین گشایش عمارت دیوان‌خانه وکیل در شیراز به‌عنوان جاذبه جدید گردشگری در این شهر با حضور رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی جهانی و  علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار حفظ و احیاء میراث معنوی طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمدحسن اسدی شهردار شیراز، محمد فرخ‌زاده معاون هماهنگی امور زیارتی و گردشگری استانداری فارس، محمودرضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس و جمعی دیگر از مدیران و معاونین دستگاه‌های اجرایی استان فارس برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010200289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha