آیین انسانی «گَل» کرمانشاه باید به جهانی شود/ باید این آیین بی‌نظیر در دنیا معرفی شود/ به ساخت یک فیلم سینمایی درباره «گَل» فکر می‌کنم

کارگردان مطرح سینمای ایران با زیبا توصیف کردن آیین گل در شهر باینگان پاوه، گفت: به ساخت یک فیلم سینمایی از این آیین فکر می‌کنم.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، پوران درخشنده عصر روز شنبه ۴ فروردین در مراسم رونمایی از لوح ثبتی آیین گل، اظهارکرد: زمانی که به این منطقه آمدم  و چنین آیینی را دیدم، فهمیدم که به عنوان یک فیلم‌ساز چقدر از فرهنگ قومی که در آن این میزان انسانیت وجود د ارد غافل مانده‌ایم. 

کارگردان مطرح سینمای ایران تصریح کرد: در این آیین انسانیت موج می‌زند، برای همین باید گل را جهانی کنیم، مردم این منطقه با این آئین نشان می‌دهند که چگونه می‌توانیم همدیگر را دوست  داشته باشیم و به هم کمک کنیم. 

او افزود: مردم این منطقه با آئین گل نه تنها در ساخت راه بلکه در شادی‌ها، غم‌ها و همه امور اجتماعی بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی و فقط از روی انسانیت و عشق ورزیدن به همدیگر مشارکت می‌کنند که این قابل تحسین است. 

درخشنده ادامه داد: من اولین بار است که در چنین مراسمی شرکت می‌کنم و افتخار می‌کنم که در  مراسمی که عظمت دارد و انسانیت  در آن نهفته است حضور پیدا کرده‌ام.  

این کارگردان با بیان اینکه توجه به هم نوع و انسان دوستی که در این آیین وجود دارد را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت، تاکید کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که مردم آن مدام در حال جنگیدن، قتل عام و فاصله گرفتن از هم هستند، اما  در نقطه‌ای از استان کرمانشاه مردمی هستند که همه با دستان خالی کنار هم با عشق برای حل مشکلات کمک می‌کنند. 

او گفت: مردم این منطقه بدون اینکه از دولت کوچکترین کمکی بگیرند، خودشان با  دستان خود مسجد می‌سازند و راه درست می‌کنند، این همه زیبایی را باید انتشار  دهیم، جهانی کنیم و به مردم دنیا معرفی کنیم تا از آن الگو بگیرند. 

درخشنده با بیان اینکه برای معرفی هرچه بهتر این آئین تلاش خواهد کرد، افزود: من به ساخت یک فیلم سینمایی در مورد آیین گل فکر می‌کنم و اگر امکان ساخت آن فراهم شود می‌تواند فیلم جذابی باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403010500799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha