سنت تعطیلات‌گذرانی نوروزی مردم ایلام در زیر چادر

مردم ایلام تعطیلات عید نوروز را در سیاه‌­چادر و برخی دیگر از چادرها برگزار می‌­کنند و نزدیک به ۱۰ روز مانده تا اول فروردین و عید نوروز، چند خانواده خویشاوند، شروع به مقدمه‌­چینی و برنامه­‌ریزی برای گذران تعطیلات نوروز می‌­کنند.

رائد ناصری‌فر کارشناس ارشد مردم‌شناسی ایلام در یادداشتی نوشت: ایرانیان از گذشته­‌های بسیار دور، همواره به­ مناسبت­‌های گوناگون جشن‌­های مختلفی را برگزار می­‌کردند؛ مانند جشن­‌های مهرگان، تیرگان، آبان­گان، آبان­گاه و ...، که در این میان جشن مهرگان و جشن­‌هایی که به مناسبت آغاز فصل بهار و نوروز برگزار می­‌شد از اهمیت بیشتری برخوردار بود؛ تا بدان­جا که معمولا شاهان گذشته بار عام را در این مناسبت­‌ها برگزار می­‌کردند.

ایلامیان نیز، به­‌دلیل پیوند ناگسستنی با فرهنگ و تمدن دیرینه ایران، که هم­اکنون نیز حامل فرهنگ دیرینه ایران هستند، از این قاعده مستثنی نبوده و فرهنگ کهن خود را در پاسداشت عید نوروز، تا کنون حفظ کرده‌­اند.

توصیف

در زمان ساسانیان، سال به چهار فصل تقسیم می‌­شد؛ وهار، هامین، پاپیز و زمستان. در برخی منابع اشاراتی نیز به فصل سردا شده، که احتمالا شکل دیگر و تلفظی دگرگونه از فصل پاییز باشد.

در دوره ما، در میان کردها، و در برخی نقاط مانند کرمانشاه و کردستان، وهار را به همان شکل ادا کرده، و هامین را هاوین تلفظ می­‌کنند. در میان کُردهای ایلام، فصل آغاز سال فصل بهار (وهار) است، اما جابجایی در ترتیب فصول اتفاق می­‌افتد؛ فصول سال به ترتیب، بهار (وهار)، تابستان (تاوسان)، پاییز و زمستان (زم­سان) می باشند، اما در برخی از مناطق و ادوار، با تغییر و جابجایی این­گونه هستند: وهار، پاییز (به جای تابستان)، سردوا (تلفظ دیگر سردا، فصل پاییز در دوره ساسانیان) و زمسان. اما به­ هر روی برگزاری جشن­‌های اصلی بهار، مصادف با عید نوروز و همراه تمام ایرانیان برگزار می­‌شود.

استان ایلام همواره مهد تمدن، از زمان پیش از تاریخ بوده است و آثار و سازه‌­های بسیاری تاییدکننده این ادعا هستند.

نزدیکی به پایتخت اشکانیان و ساسانیان، تیسفون، کمک بسیاری به غنای فرهنگ و تمدن این دیار کرده بود، اما همین نعمت نزدیکی به پایتخت، در دوره‌ای به­‌ویژه در دوره عباسیان، باعث نقمت و سختی، به‌ دلیل سیستم مالیات­‌گیری گسترده، برای این مردمان شده بود.

به­‌همین دلیل در سده‌­های میانه، رفته‌­رفته ساکنان استان کنونی ایلام زندگی یکجانشینی را رها کرده و به زندگی کوچ­‌نشینی روی آوردند؛ ولی همچنان حامل مواریث کهن گذشته تاریخی خود بودند.

این روند تا اواخر دوره قاجاریه و پهلوی اول ادامه داشت و از آن پس دوباره، گاهی با اجبار و گاه به­ اختیار زندگی یکجانشینی رونق گرفت، ولی علقه به زندگی کوچ­‌نشینی کماکان در این دیار حفظ شده است.

همان­گونه که اشاره شد، با وجود زندگی کوچ‌­نشینی، این مردم حافظ مواریث گذشته بودند و برای جشن­‌هایی مانند عید نوروز نیز اهمیت خاصی قائل بودند و آن را با آداب و رسوم ویژه­ای برگزار می­‌کردند. با آغاز زندگی یکجانشینی، برگزاری این رسوم شکل قبلی خود را حفظ کرد و بسیاری از ایلامیان، تعطیلات عید نوروز را در سیاه‌­چادر و برخی دیگر از چادرها برگزار می‌­کنند.

نزدیک به ۱۰ روز مانده تا اول فروردین و عید نوروز، چند خانواده خویشاوند، شروع به مقدمه‌­چینی و برنامه­‌ریزی برای گذران تعطیلات نوروز می‌­کنند. آنان با تهیه سیاه‌­چادر و انواع دیگر چادرها، جایی را در دامان طبیعت، که معمولا ملک آبا و اجدادی­شان می­‌باشد را مشخص کرده و امکانات لازم دیگر را در آنجا فراهم می‌­آورند.

پس از جانمایی چادرها، که معمولا یک سیاه‌­چادر در مرکز این اجتماع و چند چادر معمولی دیگر در اطراف آن برپا می‌­شود، وسایل ضروری که شامل وسایل و امکانات خواب، امکانات تهیه خوراک و دیگر اقلام ضروری در آن­جا قرار داده می­‌شود. در بسیاری از این اجتماعات خانوادگی، معمولا چارپایانی برای ایاب­‌وذهاب و گردش تهیه می­‌شود.

یک روز مانده به تحویل سال جدید، خانواده‌­ها در آن­جا مستقر شده و خود را آماده جشن تحویل سال می­‌کنند. در هنگام تحویل سال نیز با برافروختن یک آتش بزرگ، اعضای خانواده­‌ها حلقه‌­وار دور آن نشسته و با شیرینی‌­ها و خوراک محلی، مانند شیرینی‌­های کُله‌َ­کُنجی و بژی­‌برساق و غذاهایی مانند نان پپگ و شَلَه‌­کینه، پذیرایی شده و با رقص­‌های آیینی و محلی و آوازهای سنتی این مناسبت را جشن می­‌گیرند. تهیه اقلام خوراکی نیز بنا بر توان و وسع مالی هر خانواده صورت می‌گیرد و پس از تهیه آنها همگی در مصرف آن اقلام خوراکی با هم شریک می‌­شوند.

از آن پس و تا روز سیزده‌­بدر، هر شب اعضای خانواده‌­ها دور هم جمع شده و به برنامه­‌ریزی برای روز بعد می‌­پردازند. افراد صبح زود از خواب بیدار شده و صبحانه را، که معمولا از فرآورده‌­های محلی مانند پنیر، کره، ماست محلی و دیگر اقلام خوراکی بومی است، صرف کرده و با وسایلی اندک برای گردش و صرف نهار راهی دامان طبیعت می­‌شوند.

در این مواقع مردم استان ایلام معتقدند که کوهستان و طبیعت غذای آنان را تأمین می­‌کند؛ در فصل بهار گیاهانی خود رو در کوه‌ها و طبیعت این استان می‌­روید، گیاهانی مانند تره­‌کوهی، کنگرکوهی، پیچگ و بسیاری دیگر از گیاهان خوراکی؛ که با ترکیب آنها با برنج یا به صورت بورانی و طبخ شده و مورد استفاده قرار می‌­گیرند.

پس از گشت‌­وگذار در دامان طبیعت و صرف نهار، افراد دوباره به محل استقرار خود در چادرها برگشته و با برافروختن آتش به در آن جمع می­‌شوند. در این­جا با انجام دادن بازی‌­هایی مانند پلان، کلاو روانکی ، کران، قاچان، زره‌مِشتَکی (گل یا پوچ)، کشتی و ... و همچنین حرکات آیینی ئل­پرگه، به جشن و شادی می‌­پردازند. یکی از سرگرمی­‌ها، به‌­ویژه برای کودکان و دختران، استفاده از رسن و بستن آن به شاخه درخت برای تاب­‌بازی است.

با شروع شب و پس از صرف غذا، نوبت به قصه­‌پردازی و داستان­‌سرایی و ذکر خاطرات از گذشته‌­های دور و نزدیک و بازی محلی زره‌مِشتَکی (گل یا پوچ) می­‌رسد. در این قسمت میدان­دار اصلی پدربزرگ­‌ها و مادربزرگ‌­ها هستند، که با داستان‌سرایی و ذکر خاطراتی از گذشته برای جوان­ترها، ضمن سرگرم کردن آنان، شیوه­‌های زندگی در گذشته و فرهنگ و رسوم مربوط به آن را بازگو می­‌کنند و این خود باعث حفظ و تداوم میراث ناملموسی که از گذشته‌­های دور به‌ ­ما رسیده‌ ­است، می‌شود.

یکی از مهم­‌ترین شاخصه­‌های این نوع از فرهنگ چادرنشینی در ایام تعطیلات نوروز، فرهنگ تعاون و همکاری در میان اعضا می‌­باشد. بدین معنی که معمولا اعضا با تقسیم خودکار وظایفی مانند جمع‌­آوری هیزم برای برافروختن آتش، تهیه خمیر و پخت نان و تهیه آب از چشمه‌­ها و رودخانه‌­های اطراف به‌­وسیله مشک، همکاری و تعاون را در این مدت کوتاه با هم تمرین می­‌کنند.

شایان ذکر است که در زمان جنگ تحمیلی هشت­‌ساله، این سبک از زندگی در چادر، به ­کمک مردمان جنگ­‌زده استان ایلام آمد و برای در امان ماندن از خطرات و صدمات بمباران­‌ها، به دامان طبیعت و زیر چادرها پناه می­‌آوردند.

تاریخچه

این شکل از فرهنگ بومی مردمان استان ایلام، به­‌گذشته­‌های بسیار دور و زندگی کوچ‌­نشینی و همچنین جشن­‌های ایران باستان برمی‌­گردد.

وسایل و امکانات

- سیاه‌­چادر و انواع دیگر چادرها

- وسایل و امکانات مربوط به خواب

- امکانات تهیه خوراک

- وسیله ایاب و ذهاب مانند چارپایان

مهم­‌ترین خطری که این نوع از تفریح و گذران تعطیلات نوروزی را تهدید می‌­کند، گسترش زندگی مدرن شهری و فراموشی آداب و رسوم گذشته می­‌باشد.

اقدامات پاسدارانه انجام شده

در گام نخست ثبت آن به عنوان اثر ناملموس جهت معرفی بیشتر و شناخت آن ضروری ست که این مهم در سال ۱۴۰۲ به شماره ۲۹۹۹ با عنوان سور سیه مال در عید نوروز به ثبت رسید.

پیشنهادها

  1. انجام کارهای پژوهشی توسط خبرنگاران محلی و تشویق دانشجویان و محقیقین مردم شناسی جهت پژوهش و شناخت بیشتر
  2. مستندسازی ساخت این فرهنگ بومی توسط صداوسیما
  3. تشویق دانشجویان و دانش آموزان به تحقیقات میدانی دراین مورد و تاریخچه آن در استان ایلام
  4. مستندسازی

انتهای پیام/

کد خبر 1403010500827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha