صنایع‌دستی بارزترین جلوه مشارکت مردم در جهش تولید

تولیدات صنایع‌دستی با توجه به خاستگاه کاملا مردمی آن بدون تردید یکی از بارزترین جلوه‌های تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم است که باید توسعه این حوزه درآمدزا، اشتغال‌آفرین و ارزآور مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد.

امین کوگانی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه در یادداشتی نوشت: چند سالیست که میل بازگشت به سنت‌ها و علاقه‌مندی‌های گذشتگان در نسل حاضر مجدداً بروز کرده و با سرعت بسیاری نیز در حال فراگیر شدن است. انسان خسته از دنیای ماشینی امروز به نیکی دریافته که یکی از راه‌های کسب آرامش روان و رهایی از یوغ زندگی مصنوعی و ماشینی بازگشت به سنت‌ها و عبور از مدرنیته است و تمام تلاش خود را نیز برای نیل به این موضوع به کار گرفته و دریافته که یکی از اصلی‌ترین وجوه سنت‌های گذشتگان و تجسم ملموس فرهنگ غنی پیشینیان ما هنرهای دستی است که با عنوان صنایع‌دستی شناخته می‌شود.

با کمی تعمق در این آثار می‌توان به راحتی جوانب چندگانه زندگی مردم نواحی مختلف ایران را بشناسیم، از مواد و متریال ساخت گرفته تا نقش‌ها، موارد استفاده و غیره همگی به خوبی نشان‌دهنده این موضوع هستند. خوشبختانه این دست‌ساخته‌های فاخر آنقدر جذابیت دارند که در کنار روحیه سنتگرای مردم به شدت در بین خانواده‌ها رواج یابد و این هنرهای گاهی مهجور توانسته‌اند رقبای امروزی و بی‌ریشه خود را از میدان به در کرده و  جایگاه اصیل خود را بازیابند. 

همین موضوع باعث شده در کنار موارد فوق اقتصاد افراد فعال در این زمینه نیز رشد کرده و عملاً بسیاری از افراد دست از سایر فعالیت‌های کم بهره اقتصادی دیگر کشیده و صرفاً در همین حوزه متمرکز باشند و واژه هنر صنعت نیز به درستی برازنده آن است. صنایع پرهزینه و سنگین امروزی صرفاً عده کمی از افراد را آن هم با تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور و بسیار زیاد توانسته در بخش اشتغال‌زایی جذب کند، اما صنایع‌دستی با صرف کمترین بودجه و پایین‌ترین هزینه به شکل مویرگی در تمام لایه‌ها و در بین تمام اقشار قابل دسترسی بوده و باعث اشتغال‌زایی، تولید کنندگی و شکوفایی اقتصادی شده است.

سرمایه اصلی این هنر صنعت بهشکل عمده هنر دست هنرمندان خلاق و خالق این آثار است که با تجربه و ممارست بدست آمده و عملاً هزینه‌های مترتب بر سایر صنایع جایی در آن ندارد. به طور مثال یکی از نکات جالب توجه این است که خیلی از صنایع بزرگ در کشور دستخوش سیاست‌های بین‌المللی و اربابان قدرت دائماً در حال تلاطم است و گاهی اوقات علیرغم هزینه‌های بسیار زیاد به شکست می‌انجامد اما این صنعت سترگ توانسته با تفاخر، خود را بی‌توجه به سیاست‌های عجیب دنیا به تمام مردم جهان اثبات و جایگاهی فرامرزی داشته باشد و بدون کوچک‌ترین خروج ارز وسرمایه از کشور به شدت در ارزآوری و سود رسانی به اقتصاد کشور نقش فعال و موثر داشته باشد.

با کمی بررسی و مداقه خواهیم دید اکثر خانواده‌های فعال در این حوزه با اندک حمایت‌های دستگاه‌های مرتبط در خصوص بازار فروش برندسازی و غیره دیگر نگرانی برای اشتغال و درآمدزایی خود و فرزندان خود ندارند و توانسته‌اند برای کاهش بیکاری و افزایش امید به زندگی قدم‌های بزرگی بردارند و در کنار تمام این موارد بازهم توانستند فرهنگ غنی، اصیل و ریشه‌دار کشورمان را با عینیت بخشیدن به آن توسط محصولات صنایع‌دستی به تمام دنیا معرفی کرده و بشناسانند.

با توجه به شعار امسال که توسط توسط رهبر فرزانه انقلاب انتخاب شده و بسیار حکیمانه و راهگشا نیز است باید مردم با مشارکت خود در جهش تولید و رونق اقتصادی کشور به کمک مسئولان بشتابند که قطعاً بارزترین و مهم‌ترین جلوه این مشارکت می‌تواند همین موضوع صنایع‌دستی باشد، چرا که این صنعت انحصاراً در دستان توانای همین مردم غیور است.

دولت می‌تواند با استفاده بهینه از این مشارکت که خوشبختانه در چند سال اخیر نیز کمابیش به اهمیت آن پی برده با کمی حمایت بیشتر آن را به عنوان راهکار اصلی برون رفت از تنگناهای اقتصادی در کانون توجه خود قرار دهد و قطعاً نتایج این گشایش‌ها را در کمترین زمان بدون اینکه نیازی باشد تا چشم به راه سیاست‌های جهانی و تصمیمات بین‌المللی باشند خواهیم دید و کشور عزیزمان قطعاً شکوفاتر شاداب‌تر از همیشه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010701126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha