تالاب مره قم ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از ثبت ملی تالاب مُرِّه این استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: بر اساس ابلاغ قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار قم، تالاب مره واقع در بخش مرکزی و شمال شهر قم پس از طی تشریفات قانونی به شماره ۱۲۰۰ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: در این ابلاغ تأکید شده، اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارتخانه خواهد بود و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود، ممنوع است.

تالاب مُرِّه یکی از تالاب‌های ارزشمند استان قم است که در کویر مرکزی کشور و در حدود ۶۵ کیلومتری شهر قم، در دو ضلع شرقی و غربی آزادراه قم ـ گرمسار واقع شده‌ است و بیش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد؛ این تالاب دارای گونه‌های غنی گیاهی و جانوری است و از سال ۱۳۹۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

این تالاب مهم‌ترین میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان قم و همه ساله شاهد حضور دسته‌های بزرگی از انواع مرغابی، غاز، آبچیلک، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، دُم‌جنبانک، چکاوک کاکلی، کفچه نوک و گاوچرانک است. تالاب مره هنگام پرآبی درخشش فوق‌العاده‌ای در دل کویر دارد. 

تالاب‌های استان قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی این استان را تشکیل می‌دهند و بر همین اساس، قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های ایران و دارای ظرفیت‌های بزرگ زیست‌محیطی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011001616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha