نمایشگاه هندوستان در گلستان، شفاف‌سازی اقتصادی دوره قاجار را به نمایش گذاشته است

رئیس کل موزه ملی ایران از نمایشگاه هندوستان در گلستان به عنوان یک نمایشگاه خاص در سطح موزه‌های کشور یاد کرد و گفت: آثار یشم این نمایشگاه به خوبی شفاف‌سازی اقتصادی دور قاجار را به تصویر کشیده است.

به گزارش میراث آریا، جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران در بازدید از نمایشگاه هندوستان در گلستان بیان کرد: نمایش آثار یشم موجود در کاخ گلستان در این نمایشگاه از نظر محتوا، انتخاب موضوع، چیدمان، نورپردازی، و مکان نمایشگاه که جای بسیار مهمی است، یکی از کم نظیرترین نمایشگاه‌های موزه‌ای در کشور است. 

او ادامه داد: در این نمایشگاه با توجه به دفتر اموال‌های موجود، نشان می‌دهد شفاف‌سازی اطلاعات هنوز می‌تواند به ما کمک کند، یعنی وقتی شفافیت اقتصادی داریم، حال‌مان بهتر است و آیندگان نیز درباره ما قضاوت درستی می‌کنند، مثلا اگر همین اطلاعات در آن دوران ثبت نمی‌کردند شاید با این بازدید آن قضاوت درباره دوره قاجار را پیدا نمی‌کردم. 

او خاطر نشان کرد: همچنین ثبت دقیق اطلاعات این شاهکارهای هنری در نمایشگاه هندوستان در گلستان نیز همخوانی یکسانی داشتند. 

نمایشگاه هندوستان در گلستان مجموعه یشم‌های نفیس گنجینه کاخ گلستان شامل ۱۲۷ شیء از جمله حقه مرصع کنگره‌دار، گلاب‌پاش یشم شیر و شکر مرصع، نمکدان چهارخانه یشم زرنشان مرصع با قاشق سلمانی، قاب و قدح یشم صفوی، قلمدان خراجی مرصع، است که تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ برپا خواهد بود و برای عموم قابل بازدید است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011201873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha