پایش و مانیتورینگ کامل رودخانه در شوشتر نیازمند تعامل بیشتر امور آب منطقه شمال و مجموعه سازه‌ها است

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر گفت: انتظار می‌رود، سال آینده برای استقبال بهتر از مهمانان نوروزی، مجموعه امور آب منطقه شمال کمک‌رسان ما باشد تا پایش و مانیتورینگ رودخانه به طور کامل انجام شود.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، امین مهدوی‌کیا تصریح کرد: در شهرستان شوشتر بیش از ۱۰۰ بنای آبی وجود دارد که از میان آن‌ها ۱۳ اثر شاخص تحت عنوان نظام آبی شوشتر یا پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در سال ۱۳۸۸ به ثبت جهانی رسید.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر اظهار کرد: تاریخچه این مجموعه به دوره ساسانی بازمی‌گردد؛ حدود ۱۷۰۰ سال قبل. در آن زمان، بیش از ۴۶ آسیاب آبی در این مجموعه وجود داشت که برای تولید آرد استفاده می‌شدند و نه تنها تأمین آرد شهرستان شوشتر، بلکه آرد استان‌های همجوار نیز تامین می‌شد.

او ادامه داد: در این مجموعه، علاوه بر تولید آرد، کارخانه‌ای برای تولید یخ و ادویه‌جات نیز وجود داشت. همچنین تامین برق شهرستان شوشتر نیز در سال ۱۳۱۲ برق ۱۱۰ ولت را تولید می‌کرد. سپس در سال ۱۳۲۲ ارتقا یافت و تولید برق ۲۲۰ ولت در این مجموعه شروع شد.

مهدوی‌کیا تصریح کرد: هر روز تعداد زیادی بازدیدکننده به این مجموعه مراجعه می‌کنند. امسال خدمات مختلفی به بازدیدکنندگان ارائه شد؛ از جمله بازارچه موقت صنایع دستی و نمایشگاه ملی احرام بافی.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر اظهار کرد: در این مجموعه، علاوه بر خدماتی که به گردشگران ارائه می‌شود، یک نمایشگاه برای معرفی نظام آبی شوشتر نیز در دسترس گردشگران قرار دارد تا بازدیدکنندگان از آسیاب‌ها، آبشارها و باغ خان اطلاعات کافی کسب کنند و از بازدید خود لذت ببرند.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ امنیت و سلامت عمومی، امسال برای اولین بار از اکیپ اورژانس و نجات غریق در مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر استفاده شده است. این اکیپ‌ها به عنوان همکارانی مجرب برای پیشگیری از حوادث برای بازدیدکنندگان، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

مهدوی‌کیا گفت: همچنین، برای افزایش رفاه گردشگران در این مجموعه، چهار نفر از متخصصان نجات غریق به طور دائم در محوطه مستقر شده‌اند. حضور این افراد باعث ایجاد حالتی امن و آرام در محوطه و جلوگیری از وقوع حوادث غرق شدن در طول مسیر بازدید می‌شود.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با بیان اینکه انتظار می‌رود، سال آینده برای استقبال بهتر از مهمانان نوروزی، مجموعه امور آب منطقه شمال کمک‌رسان ما باشند، گفت: باتوجه به اینکه شهرداری متولی اصلی پاکسازی و لایروبی رودخانه محسوب می‌شود، لازم است امور آب منطقه شمال شوشتر به عنوان نماینده وزارت نیرو کمک‌رسان ما باشد تا بتوانیم پایش و مانیتورینگ رودخانه را به طور کامل انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011402054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha