تجربه‌ای جدید در هم‌نشینی نوروز و رمضان/ از اقدامات امیدآفرین در شمال و جنوب کشور تا میزبانی شایسته از مهمانان امام هشتم (ع)

هم زمان با فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳، خدمت رسانی به گردشگران و مسافران نوروزی در تمام استان ها آغاز شد و با توجه به ریاست ستاد خدمات سفر که بر عهده استانداران بود، در تمامی استان ها شاهد پای کار بودن دستگاه های مخنلف برای رائه خدمات به مسافران نوروزی بودیم.

میراث آریا: استانداران سراسر کشور با بسیج دستگاه‌های مختلف و نیز تقویت حضور نیروهای داوطلب و مردمی به خدمت‌رسانی مطلوب به مسافران نوروزی و گردشگران پرداختند به گونه‌ای که بر اساس آمار ارائه شده و گزارش‌ها، شاهد وضعیت مطلوبی در ارائه خدمت به گردشگران و مسافران نوروزی بودیم.

در همین حال تقارن و پیوند نوروز با ماه مبارک رمضان تجربه جدیدی را در ارائه خدمت‌رسانی به مسافران رقم زد و نوروز ۱۴۰۳ با حال و هوای معنوی در استان‌های مختلف رنگ و بوی جدید به خود گرفت.

میزبانی شایسته از مهمانان امام هشتم (ع)

به‌عنوان مثال استاندار خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما وضعیت ارائه خدمات به زائران و مسافران نوروزی در این استان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و با بیان این که حدود ۱۰ میلیون زائر وارد استان شده‌اند، می‌گوید: به لطف خدا و امام هشتم (ع) امسال هیچ مشکلی برای خدمت‌رسانی به زائران آقا علی ابن موسی الرضا در استان وجود نداشت و خوشبختانه تمامی تمهیدات در این باره اندیشیده شده است.  

 یعقوبعلی نظری می‌افزاید: قبل از فرارسیدن نوروز برنامه‌ریزی‌ها برای میزبانی شایسته از زائران امام هشتم (ع) در این استان آغاز و تمامی امکانات برای ارائه خدمت به آنان بسیج شد و خوشبختانه تا این لحظه مشکل خاصی نداشتیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه می‌دهد: امسال با ماه مبارک رمضان مواجه هستیم. طبیعتا برنامه‌ها باید متناسب با ماه رمضان تنظیم شد. احتمال می‌دهیم ماندگاری زائران در مشهد بیشتر شود؛ لذا خدمت‌رسانی به تمام زائران از امروز، ۱۶ اسفند در سراسر استان آغاز خواهد شد و تا ۲۴ فروردین ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

او با اشاره به وضعیت مطلوب گردشگری در استان به برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:این غرفه‌ها با هدف معرفی، فروش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی استان و استفاده زائران و گردشگران از صنایع دستی به عنوان سوغات سفر راه اندازی شده است.این غرفه‌ها در فضایی به مساحت ۸ هزار و ۳۹۷ متر مربع در ۱۸ شهرستان خراسان رضوی راه‌اندازی شده است.

دیار میرزا، میزبان شایسته گردشگران

استاندار گیلان نیز گفت‌وگو با میراث‌آریا اظهار می‌کند: مسافران اقامت‌کننده در استان ۶ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۱۰۸ نفر شب بوده ضمن اینکه درصد اشغال تخت تاسیسات اقامتی ثابت ۷۹درصد است.

اسدالله عباسی اضافه می‌کند: خوشبختانه تلفات رانندگی نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد کاهش یافت که نشان از وحدت، همدلی دستگاه‌های خدمات رسان اعم از جمعیت هلال احمر، پلیس راهور و فوریت‌های پزشکی است.

او با بیان اینکه برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی در گیلان آمادگی کامل وجود دارد، می‌افزاید: رعایت شئونات اسلامی مورد تاکید است ضمن اینکه مسافران هم به تفریحات خود می رسند و هم احترام ماه مبارک رمضان را حفظ می کنند. مکان‌هایی برای استراحت مسافران، انجام فریضه نماز و ویزیت سلامت مهمانان نوروزی در مسیر راه‌های استان مهیا شده است.

بهسازی راه‌ها در استان فارس

استاندار فارس نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: به منظور تقویت خدمات‌رسانی به مسافران ورودی به استان در سال ۱۴۰۳ تکمیل و بهره‌برداری از بخش قابل توجهی از بزرگراه‌های استان را با جدیت دنبال خواهیم کرد. همچنین به صورت جدی به دنبال افزایش تعداد قطارهای شیراز به مشهد هستیم.

محمد هادی ایمانیه اظهار می‌کند: از جمله این محورهای بزرگراهی می‌توان به بزرگراه شیراز - فسا - داراب – بندرعباس، شیراز - جهرم - لار – بندرعباس، شیراز - کوار - فیروزآباد - جم – عسلویه و بزرگراههای که از شرق استان به سمت استان کرمان امتداد می‌یابد اشاره کرد.

استاندار فارس می‌افزاید: همچنین تلاش خواهیم کرد که طی چند ماه آتی قطعه هفت آزادراه شیراز – اصفهان نیز مورد بهره برداری قرار گیرد و عملیات اجرایی آزادراه شیراز – بوشهر نیز آغاز شود. در بخش حمل و نقل ریلی نیز امسال می کوشیم که تعداد سفرهای قطار شیراز به سمت اصفهان - تهران و مشهد را که هم اینک به شکل یک روز درمیان انجام می‌شود را افزایش دهیم.

او ادامه می‌دهد: همچنین طی ماه‌های آتی شاهد بهره برداری از قطار اقلید – یزد نیز خواهیم بود. همچنین امیدواریم امسال بتوانیم عملیات اجرایی قطار شیراز – اهواز را نیز با توجه به موافقت معاون اول رییس جمهور آغاز کنیم.

استاندار فارس اضافه می‌کند: در بحث تقویت سفرهای هوایی نیز به دنبال راه‌اندازی یک ایرلاین و خط هوایی با مرکزیت شیراز هستیم که امیدواریم این مهم امسال به نتیجه برسد و با تقویت فرودگاه شیراز و سایر فرودگاه‌های استان بتوانیم افزایش سفرهای هوایی از شیراز به مقاصد مختلف را افزایش دهیم.

او، با اشاره به نقش عامل انسانی و راه در وقوع حوادث رانندگی نیز می‌گوید: در کنار این نباید از عامل دیگر یعنی خودروهای ناایمن نیز غافل شد و لذا امسال باید در کشور با جدیت مانع تولید و حتی واردات چنین خودروهایی شد.

ایمانیه می‌افزاید: معاون اول رئیس جمهوری نیز اخیرا به این مسئله اشاره کرده و لزوم عمل شرکت‌های خودروسازی به تعهداتشان در خصوص تولید خودروهای ایمن را یادآور شد. لذا باید با جدیت در مقابل تولید خودروهای ناایمن بایستیم و دولت هم به هیچ وجه کوتاه نیاید و مجلس هم همراهی کند.

او اظهار می‌کند: در بحث ایمن سازی راه‌های استان هم اقدامات خوبی انجام شده که امیدواریم امسال با توجه به بودجه و اعتبار نسبتا خوبی که برای رفع نقاط حادثه خیز در نظر گرفته شده و البته هنوز هم نیاز به تقویت بیشتر دارد بتوانیم یک بار و برای همیشه تکلیف نقاط حادثه خیز را روشن کرده و این نقاط را ایمن و رفع کنیم. ضمن این که در دو سال گذشته در استان ۵۰ درصد نقاط حادثه خیز با تامین اعتبار از سوی دولت برطرف شد و می کشویم که ۵۰ درصد باقیمانده نیز به سرعت ایمن و رفع شود.

استاندار فارس، با اشاره به راه اندازی پویش «چشم به راهیم» در تمام نقاط کشور از جمله استان فارس می‌افزاید: امیدواریم این پویش بتواند به عزیزانی که در سفر هستند این نکته را یادآور شوند که عزیزان و خانواده آنها در منزل چشم به راه آنها هستند تا به سلامت به مقصد برسند.

تهران میزبان مهربان مسافران پایتخت

استاندار تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که مجموعه استان تهران در نوروز در خدمت مسافران نوروزی بود، می‌افزاید: البته بیشتر ساکنان تهران در نوروز به استان‌ها مختلف سفر می‌کنند و پایتخت خلوت است با این حال برخی از هم وطنان نوروز را بهترین فرصت برای سفر به تهران می‌دانند که در همین حال، استانداری و تمامی دستگاه‌های اجرایی استان برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی در آماده باش کامل هستند.

علیرضا افتخاری می افزاید: امسال خوشبختانه برنامه‌ریزی‌ها باعث کاهش آمار تصادفات جرحی و منجر به مرگ این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

او در تشریح آمار ترددها، اقدامات ترافیکی، آمار تصادفات جرحی و فوتی و مجموعه اقدامات دستگاه‌های خدمت‌رسان استان تهران اظهار می‌کند: بر اساس آخرین آمار دریافتی از میزان ترددها در محورهای مواصلاتی استان از آغاز طرح خدمت‌رسانی نوروزی ۱۴۰۳ تا پایان روز نهم فروردین ماه در مجموع ۴۴ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۳۷۰ تردد توسط دستگاه‌های تردد شمار استان به ثبت رسیده است.

او با تاکید بر ضرورت افزایش ایمنی در محورهای مواصلاتی برون‌شهری و معابر درون شهری و خدمت‌رسانی مطلوب به مسافران نوروزی می‌گوید: با هدف هم‌افزایی و تعامل بیشتر در جهت اهداف معین در حوزه خدمت‌رسانی به مردم و مسافران از ابتدای طرح نوروزی ۱۴۰۳ جلسات متعددی تحت عنوان رسیدگی به وضعیت تصادفات رانندگی استان و جلسه ستاد ارتقا خدمات سفر و آمار تلفات و مجروحین ناشی از تصادفات رانندگی برگزار شده است.

فخاری تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات برون شهری و درون شهری استان تهران را از ابتدای طرح تا کنون، ۳۲ نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: به تفکیک در حوزه تصادفات برون شهری ۹ نفر و در تصادفات درون شهری ۲۳ نفر جان باخته اند که این تعداد در بخش برون شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد و در بخش درون شهری ۴۵ درصد کاهش داشته است.

استاندار تهران اضافه می‌کند: از ابتدای اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ تاکنون در حوزه مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی برون شهری ۹۳ نفر مصدوم شده اند که در این بخش نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۶ درصدی به ثبت رسیده است.

فخاری می‌گوید: در سال جدید با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در حوزه راه‌ها و آموزش و فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، توانستیم در ترددهای برون و درون‌شهری نوروزی، کاهش آمار تصادفات جرحی و فوتی را داشته باشیم، اما آن چیزی که مد نظر ما بوده اینکه حتی یک مورد تصادف و حادثه هم زیاد است و نیازمند تلاش‌های بیشتر هستیم.

اقدامات امیدآفرین برای مسافران نوروزی در مازندران

استاندار مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به حجم تردد مسافر زیاد در جاده‌های شمالی می‌گوید: دستگاه‌های مرتبط اعم از پلیس راه، راهداری، اورژانس و هلال احمر باید در این جاده جهادی عمل کنند تا شاهد کاهش تصادفات باشیم.

سید محمود حسینی پور می‌افزاید: گزارش‌ها حاکی از اقدامات امیدآفرین برای مردم و مسافران نوروزی دارد و این نشان می‌دهد اگر اراده کنیم می‌توان شرایط بهتری را برای مردم بوجود آورد.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه باید تلاش شود تا با کمترین هزینه بیشتر خدمات به مردم ارائه شود، تصریح می‌کند: در مسیر جاده کرج به چالوس صدها هزار نفر تردد می‌کنند و جان و مال اینها با مسئولان مرتبط است. کوچک‌ترین کوتاهی، بزرگترین مسئولیت را برای ما به همراه دارد بنابراین برای مدیریت در این جاده باید جهادی عمل کرد.

او با ابراز خرسندی از کاهش ۶۵ درصدی میزان تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان می‌کند: متاسفانه سال گذشته نیز در روزهای نخست تعطیلات روند کاهشی بود اما در روزهای پایانی افزایشی شد بنابراین باید خیلی دقت کرد که این آمار حفظ شود.

قزوین مقصد سفرهای کوتاه رمضانی

استاندار قزوین نیز با اشاره به توسعه و رونق گردشگری در این استان به خبرنگار ما می‌گوید: این استان با توجه به نزدیک بودن به تهران و فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا پایتخت می‌تواند مقصد سفرهای رمضانی مردم تهران و استان‌های همجوار باشد.

محمد مهدی اعلایی با اشاره به حضور مسافران نوروزی و گردشگران در این استان اظهار می‌کند: در نوروز امسال شاهد حضور گسترده گردشگران از اقصی‌نقاط کشور و استان‌های مختلف در استان قزوین هستیم. این استان در نوروز ۱۴۰۳ با برنامه‌ریزی مناسب به خوبی امسال توانسته است از گردشگران و مسافران نوروزی میزبانی و پذیرایی کند.

او می‌افزاید: استان قزوین دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه‌های مختلف گردشگری است که این ظرفیت‌ها نیازمند معرفی بیشتر است. به‌عنوان مثال الموت، دشت قزوین، باغستان‌های سنتی، بازار سعدالسلطنه و ... همه و همه جاذبه‌ها و ظرفیت‌هایی هستند که نیاز به معرفی دارند و رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند به معرفی هرچه بهتر این استان به گردشگران کمک کنند.

استاندار قزوین ادامه می‌دهد: این استان در حوزه‌های مختلف گردشگری دارای ظرفیت است که تمام آن‌ها باید به گردشگران معرفی شود. طبیعت چشم‌نواز قزوین، جاذبه‌های طبیعی مثل الموت، ظرفیت‌های تاریخی مثل سعدالسلطنه، آداب و رسوم ماندگار مردم قزوین، غذاهای سنتی مانند قیمه‌نثار و ... جاذبه‌هایی هستند که می‌تواند باعث جذب هرچه بیشتر مسافران شود. برخی از مردم و گردشگران از این ظرفیت‌ها مطلع نیستند و باید این ظرفیت‌ها را به آنان معرفی کرد.

او ادامه می‌دهد: خوشبختانه در آبان ماه سال گذشته، قزوین میزبان دومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بود. این جشنواره نقش مهمی در معرفی جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی استان دارد. در مدت برگزاری جشنواره، تعداد زیادی از هنرمندان، خبرنگاران، فعالان رسانه‌ای، بلاگرها، مستندسازان، عکاسان و تصویربرداران و مدیران به استان قزوین سفر کردند و یک فرصت بسیار خوب برای معرفی استان قزوین به وجود آمد.

اعلایی یادآور می‌شود: برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، یکی از سیاست‌های استان قزوین برای معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های این استان است.

استاندار قزوین در ادامه به آمادگی استان قزوین برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: تمام امکانات و ظرفیت‌های استان برای میزبانی شایسته از مسافران و گردشگران به کار گرفته شده است.

او می‌گوید: تمامی دستگاه‌ها خصوصا دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان در استان قزوین، در نوروز ۱۴۰۳ برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی پای کار آمده‌اند.

اعلایی اضافه می‌کند: رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی ساماندهی و آماده‌سازی شده‌اند. درباره نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در نوروز امسال کارهای ویژه‌ای صورت گرفته، دستورات لازم داده شده و در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارند.

او یاد آور می‌شود: آستان مقدس امامزاده‌ حسین (ع)، کاروانسرای سعدالسلطنه، دولتخانه صفوی و موزه‌های مستقر در این مجموعه، موزه مردم‌شناسی قجر و قلعه حسن صباح در الموت بیشترین میزان بازدیدها را به خود اختصاص دادند.علایی ادامه داد: بوستان ملی باراجین، دریاچه اوان و پل معلق آوج نیز از آثار طبیعی پربازدید استان از سوی گردشگران نوروزی بوده است.

او در پایان صحبت‌های خود همچنین به نقش و اهمیت صنایع‌دستی در تولید اشتغال، درآمدزایی و نیز جذب گردشگر اشاره و خاطرنشان می کند: در نوروز امسال ۱۲ بازارچه صنایع‌دستی با ظرفیت ۱۹۰ غرفه در استان برپا شده که در کنار آن، ۴۳ کارگاه فعال صنایع‌دستی نیز وجود دارد و تا پایان روز پنجم فروردین ماه، ۲۴۱۸۷ نفر از بازارچه‌های صنایع‌دستی استان و ۵۹۱۶ نفر از کارگاه‌های صنایع‌دستی در طرح کارگاه‌گردی بازدید به عمل آورده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011402096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha