ارزش‌های سنتی مزیت مطلق گفت‌وگوهای فرهنگی ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین «آیین جهانی افطار ملل» گفت: نگاه دولت در حوزه تعاملات فرهنگی این است که با اتکا به ارزش‌های سنتی، اصیل، بومی و دینی از آنها به عنوان مزیتی مطلق، در گفت‌وگوهای فرهنگی با دنیا استفاده کند.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب گفت: بعد از ثبت جهانی افطار که افتخاری برای همه مسلمین است، به همت دوستان در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی و سایر همراهانمان در بخش‌های مختلف، در شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان این محفل با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خوشحال هستیم که برای اولین بار جلسه افطاری با حضور میهمانان خارجی برگزار شد.

او تصریح کرد: آیین اصیل دینی ما که با سنت‌های ایران گره خورده است، در هر نقطه‌ای از ایران پهناور و فرهنگی افطار به آیین فرهنگی تبدیل شده است.

اسماعیلی ادامه داد: الحمدالله این اتفاق خودش موجب سنت‌های حسنه بسیار زیادی است مثل صله ارحام، ارتباطات گسترده همسایگی و خویشاوندی، مهربانی، ایثار، مواسات و... همه این ها در پناه  آیین اصیل دینی که با فرهنگ اصیل ما گره خورده شکل گرفته است و بحمدالله به عنوان آیین جهانی ثبت شده و خدا را برای این موفقیت شاکریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ان‌شاءالله این حرکت آغازی است برای حرکت بر مدار داشته‌های اصیل فرهنگی، ارائه آنها به دنیای جدید و ارائه همه زیبایی‌های نهفته در آیین‌های ملی و دینی ما به جهان امروز، که متاسفانه به دلیل حاکمیت مادی گرایی از عناصر معنویت تهی شده است و این رویکرد می‌تواند فضای بازسازی دوباره‌ای را برای جامعه بشری در حوزه معنویات و فرهنگ های اصیل فراهم کند.

او با بیان اینکه امت بزرگ اسلامی جمعیتی بالغ بر ۲ میلیارد نفر است و این جمعیت با همنوعان خود تعامل گسترده دارد، افزود: آیین‌های فرهنگی از زمینه های مهم تعامل است و هرچه گسترش یابد می‌تواند به روح وفاق، همدلی و همکاری بین امت‌های مختلف منجر شود و ما به عنوان فرصتی بزرگ به این ظرفیت نگاه می‌کنیم.

نخستین آیین جهانی افطار ملل شامگاه یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کاخ موزه ملت مجموعه سعدآباد برگزار شد.

در این آیین، ۸۰ میهمان خارجی شامل سفرا، رایزنان و وابستگان فرهنگی و نمایندگانی از ۴۵ کشور جهان حضور دارند. این نخستین بار است که دنبال ثبت جهانی افطار در یونسکو تهران میزبان نمایندگانی از ۴۵ کشور جهان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012002479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha