توسعه صنعت ریلی رشد گردشگری سیستان و بلوچستان را به ارمغان می‌آورد

سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب‌شرق گفت: توسعه صنعت ریلی باعث رشد گردشگری، اشتغالزایی، تولید و توسعه اقتصادی در سیستان و بلوچستان می‌شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان، حمید بهادری ۲۱ فروردین ماه اظهار کرد: استفاده از ظرفیت حمل و نقل باری راه‌آهن در سیستان و بلوچستان مورد غفلت قرار گرفته و رفع این معضل نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی است.

سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب‌شرق افزود: جهاد تبیین برای ایجاد رضایت‌مندی در جامعه است و باید مردم بدانند دولت چه اقداماتی برای بهبود کیفیت خدمات و رفاه زندگی آنان انجام می‌دهد؛ در سه سال اخیر تبیین دستاوردها اهمیت پیدا کرده و تنها گزینه‌ای که کمک کننده بوده رسانه‌ها هستند.

او افزود: در حوزه جهاد تبیین دولت سیزدهم هم با شعار خدمت به مردم روی کار آمد که رضایتمندی مردمی را به دنبال داشته باشد، باید در مسیر ارائه خدمت به مردم تسهیلگری صورت گیرد و خدمات ارتقا یابد تا مردم از دولت و دستگاه‌های دولتی رضایتمندی بیشتری داشته باشند؛ این امر باعث می‌شود مردم هم به توسعه کشور کمک کنند و یکی از راه‌های تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردمی باشد.

بهادری با اشاره به اینکه لازمه توسعه همراهی و رضایتمندی مردم است، ادامه داد: سیستان و بلوچستان از استان‌های بسیار مهم کشور به شمار می‌رود که در چهار سال اخیر نگاه و اهمیت ویژه‌ای به آن صورت گرفته، نمونه بارز آن در حوزه راه آهن است.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق تاکید کرد: راه آهن صنعتی است که در هرجا توسعه پیدا کند آیتم‌های دیگری نیز وارد می‌شود که برای مردم خدمات بیشتری را می‌توانند ارائه دهند.

او اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های سیستان و بلوچستان موضوع بیکاری است که باعث شده افراد به سمت مشاغل کاذب روی آورند و این یک آفت برای اجتماع به شمار می‌رود، باید تمامی دستگاه‌های دولتی مشکلات این استان را مشخص و در راستای رفع آن گام بردارند؛ چرا که اگر اشتغال ایجاد کنیم بسیاری از معضلات اجتماعی از بین می‌رود و شاهد رشد روزافزون و توسعه خواهیم بود.

بهادری خاطرنشان کرد: اولین گزینه‌ای که باعث رشد منطقه می‌شود صنعت است، تنها صنعتی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد او حمل و نقل ریلی بوده، همه دستگاه‌های استان باید کنار راه آهن باشند و حمل و نقل را از این طریق انجام دهند تا این صنعت توسعه پیدا کند.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق گفت: اگر راه آهن پربار، مسافر حمل و از حداکثر ظرفیت آن استفاده شود توسعه و اشتغال ایجاد می‌شود.

او بیان کرد: امروز در کل کشور حمل و نقل مسافر برای راه آهن هزینه زیاد دارد و باید از محل حمل بار هزینه‌های مسافری تامین شود؛ اما در سیستان و بلوچستان، هزینه‌های مسافری تامین نشده و از محل درآمد سایر استان‌ها تامین می‌شود، در صورتیکه این خطه از کشور بیشترین حمل و نقل را داشته؛ اما متاسفانه سهم راه آهن ۲ درصد بوده؛ بنابراین باید درست سیاست گذاری کرد.

به گفته بهادری، روزانه حدود ۱۹۰ کامیون حامل بنزین و گازوئیل در مسیر خاش و زاهدان تردد می‌کنند در صورتی که می‌توانند از ظرفیت حمل بار ریلی استفاده کنند که می‌طلبد استاندار سیستان و بلوچستان دستور دهد تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق ادامه داد: سیستان و بلوچستان درصدر جدول تصادفات کشور قرار دارد و بالاترین آمار را به خود اختصاص داده چرا که حمل و نقل از طریق جاده‌ها انجام می‌شود، باید از ظرفیت راه آهن استفاده کرد.

او افزود: شرکت نفت یکی از حمل و نقل‌های راه آهن است باید تلاش شود تمام نیاز استان از این طریق جابجا شود؛ اما اینکه چرا در این چند سال از این ظرفیت استفاده نشده خود جای سوال دارد، حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال در مسیر ریلی زاهدان تا خاش هزینه شد که متاسفانه استفاده مطلوب نمی‌شود، باید با حمل بار از این ظرفیت بهره‌برداری کرد.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق اظهار کرد: روزانه حدود ۱۹۰ کامیون حامل بنزین و گازوئیل در مسیر خاش و زاهدان تردد می‌کنند در صورتی که می‌توانند از راه آهن استفاده کنند، در این زمینه می‌طلبد مقام عالی استان یعنی استاندار سیستان و بلوچستان دستور دهد تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند و ظرفیت راه آهن برای حمل بار استفاده کنند.

او ادامه داد: در ایام نوروز حدود ۶۶۴ نفر کشته و ۱۷ هزار نفر در جاده‌های کشور مصدوم شدند در این بازه زمانی به وسیله جابجایی افراد با راه آهن حتی یک کشته و مصدوم نداشته‌ایم.

بهادری تاکید کرد: در همه کشورهای توسعه یافته اولویت اصلی حمل و نقل ریلی است، ما هم باید این مسیر را سپری کنیم، نگاه دولت به سمت سیستان و بلوچستان است باید کمک کنیم به نفع مردم گام برداریم تا آیندگان هم از این خدمات بهره‌مند شوند.

او بیان کرد: اگر نقدینگی به موقع انجام شود راه آهن چابهار - زاهدان تا سال آینده راه اندازی می‌شود و باعث متحول شدن سیستان و بلوچستان خواهد شد.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق گفت: اگر بدانیم صنعت ریل در سیستان و بلوچستان توسعه و به نقطه هدف برسد شبانه روز همه در این مسیر ارائه خدمت می‌کنند؛ چرا که در کنار این صنعت باید کارخانه‌های دیگری احداث شود که این‌ها خود یعنی توسعه اشتغال آرامش به دنبال دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012102589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha