نگهداری با ارزش‌ترین سنگ قبر خط کوفی ایران در موزه باستان‌شناسی شهرکرد

عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با ارزش‌ترین سنگ قبر خط کوفی ایران در موزه باستان‌شناسی شهرکرد نگهداری می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، علی‌اصغر نوروزی روز جمعه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر تأکید کرد: سنگ قبر خط کوفی موزه باستان‌شناسی شهرکرد با ارزش‌ترین کتیبه خط کوفی ایران و سرزمین‌های اسلامی بوده که در باغات دراز دره امام‌زاده باباپیراحمد کشف شده است.

عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری افزود: این سنگ قبر مربوط به قرن دوم هجری است و از نظر شناخت و گسترش خط کوفی در دنیای اسلام اهمیت دارد.

او تصریح کرد: در این خصوص و حضور حاکمان و شیعیان عرب در مناطق خوش آب و هوا و باغات دراز دره بن و حاشیه زاینده‌رود سامان مقاله‌ای تدوین شده که به‌زودی منتشر خواهد شد.

نوروزی یادآور شد: دو کتیبه مهم شاهان صفوی به وزیر سرحد در قهفرخ چهارمحال قدیم هم در موزه باستان‌شناسی شهرکرد نگهداری می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پس از تخریب مسجد جامع صفوی قهفرخ در سال ۱۳۶۸، این کتیبه‌ها را به موزه باستان‌شناسی شهرکرد منتقل کردیم تا به سرنوشت مسجد دچار نشوند که متن کتیبه‌ها به فارسی روان تبدیل شده و در کنار کتیبه‌های دو متری فرخ‌شهر نصب شده است.

او گفت: کتیبه آجری به خط میخی در موزه باستان‌شناسی شهرکرد نگهداری می‌شود که از قلعه افغان دهستان جوانمردی شهرستان خانمیرزا کشف شده است.

نوروزی تأکید کرد: کتیبه میخی در حدود بیش از سه هزار سال قبل از سوی پادشاه عیلامیان، هوته لوتوش اینشو شیناک به معبد شهرستان خانمیرزا اهدا شد.

عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری افزود: آثار چند هزار ساله بلداجی، ده‌کهنه شهرکرد، گورگای تپه شهرکیان تا آثار دوران باستان متعلق به هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان از مفاخر تاریخ چهارمحال و بختیاری در موزه باستان‌شناسی شهرکرد هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012502726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha