رویداد نوروزگاه، گامی ارزشمند در راستای توسعه پایدار لنجان اصفهان

شهرستان لنجان یکی از مهم‌ترین مراکز جمعیتی استان اصفهان است که در کرانه‌های زاینده‌رود و در محور مرکزی استان اصفهان واقع شده است، متاسفانه در سال‌های گذشته در حوزه گردشگری با توجه به توان بالقوه این شهرستان، عملا شاهد رشد چندانی نبوده‌ایم.

احمد فتحی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان در یادداشتی نوشت: لنجان یکی از سرسبزترین شهرستان‌های استان اصفهان به شمار رفته و در محور مرکزی استان و در جنوب غرب شهر تاریخی اصفهان و در امتداد محور زاینده‌رود به سوی اصفهان واقع شده است. 

این شهرستان به واسطه قرار گرفتن در کرانه‌های زاینده‌رود بسیار سرسبز و حاصل‌خیز است، لذا پس از انتخاب اصفهان به عنوان تختگاه شهریاران صفوی در سده یازدهم هجری قمری این شهرستان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تامین نیازهای محصولات کشاورزی و باغی مردم تختگاه جدید بدل شد. 

در دهه‌های اخیر این شهرستان همچنین به یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و صنعتی کشور نیز بدل شد به گونه‌ایی که کارخانه عظیم ذوب آهن به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه ذوب فلز کشور و تاسیسات جانبی آن در این شهرستان واقع شده است، لذا به واسطه تاسیس مجموعه‌های صنعتی دراین شهرستان، جمعیت آن امروزه نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که بسیاری از این افراد از شهرها وحتی استان‌های همجوار برای فعالیت در مجموعه‌های صنعتی به این شهرستان مهاجرت کرده‌اند. 

با توجه به توان بالقوه این شهرستان در حوزه آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، متاسفانه در دهه‌های گذشته در خصوص توسعه شهرستان در این خصوص غفلت‌هایی انجام شد، به همین منظور با توجه به تدوین سند آمایش سرزمین و همچنین تدوین طرح جامع گردشگری استان، مشخص شد که می‌توان از جذابیت‌های تاریخی و طبیعی در کنار مواریث ارزشمند ناملموس مردم مناطق مختلف شهرستان در راستای توسعه گردشگری در لنجان بهره گیری کرد.  

آمارها نشان می‌دهد که طرح رویداد فرهنگی نوروزگاه از سال ۱۳۹۵ در اصفهان همزمان با سایر مناطق کشور در راستای معرفی توانمندی‌های شهرستان‌های استان در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همه‌ساله در ایام نوروز برگزار می‌شود، لذا مسئولان شهرستان لنجان نیز با درک این نکته که پیشران اصلی توسعه لنجان به ویژه در سده پانزدهم خورشیدی گردشگری است، تلاش کردند تا با حضور مردم، هنرمندان، فعالان میراث فرهنگی و مسئولان شهرهای مختلف این شهرستان، حضوری جدی در نوروزگاه داشته باشند. با این وصف امسال نیز همزمان با برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه در محل مجموعه جهانی کاخ  موزه چهلستون اصفهان و با حضور معاون گردشگری کشور، مدیرکل و مدیران میراث فرهنگی استان اصفهان، نوروزگاه لنجان با حضور پرشور گردشگران نوروزی به مدت یک روز رسما افتتاح شد که مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفت. 

بی‌تردید تعطیلات عید نوروز و حضور پرشور و پررنگ گردشگران در مقاصد مختلف گردشگری همواره فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه‌های طبیعی و روایتگری فرهنگ، تاریخ و تمدن مناطق مختلف به گردشگران به‌شمار می‌آید، بر همین اساس و برمبنای برنامه‌ریزی‌های به عمل چنین توسط مسئولان شهرستان نتیجه گیری شد که حضور در ویژه برنامه‌هایی همچون نوروزگاه و رویدادهای فرهنگی به ویژه در ایامی همانند نوروز می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی، تبلیغات و حتی بازاریابی مقاصد گردشگری مناطق مختلف لنجان به شمار رفته و می‌تواند گامی بلند در راستای توسعه صنعت گردشگری دراین شهرستان ساحلی به شمار رود. 

با در نظر گرفتن این سیاست، یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان برای حفظ و معرفی میراث کهن این شهرستان، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حضور در ویژه‌برنامه نوروزگاه به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی استان بوده که همان‌گونه که ذکر شد بیش از هفت سال است با هدف معرفی فرهنگ و هنر شهرستان‌ها در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان قرار گرفته است. 

در نوروز ۱۴۰۳ شهرستان لنجان، چهارمین نوروزگاه خود را به مدت چهار سال پی در پی، در محل باغ کاج مجموعه جهانی کاخ چهلستون و در قلب بافت تاریخی اصفهان، یعنی مکانی که بیشترین تعداد گردشگران نوروزی در آنجا تردد داشتند را تجربه کرد. 

در این نوروزگاه با توجه به هماهنگی‌های مدیریت عالی شهرستان به ویژه ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان لنجان، شهرداری‌های شهرهای زیبا و ساحلی زرین‌شهر، فولادشهر، باغبادران و چرمهین حضور پیدا کردند و این در حالی بود که شهرداری زرین‌شهر با دعوت از هنرمندان صنایع دستی دارای نشان ملی در این شهرستان، ضمن معرفی آثار فاخر این هنرمندان سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر را از طریق تصاویر، فیلم و اجرای نمایش‌های خیابانی به خیل گسترده گردشگران نوروزی معرفی کردند. 

در نوروزگاه امسال شهرستان لنجان، شهرداری شهر چرمهین به مناسبت پاسداشت روز هنرهای نمایشی، باحضور هنرمندان محلی، درقالب اجرای نمایش‌های خیابانی به معرفی آداب و رسوم این شهرگردشگرپذیر که در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده‌اند، پرداخت که مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفت. 

از دیگر شهرهای شرکت‌کننده در نوروزگاه لنجان، می‌توان به شهر چرمهین اشاره کرد. در این نوروزگاه و در غرفه شهرداری چرمهین هنرمندان صنایع دستی این شهر تولیدات خود را به گردشگران ارائه کردند. 

 در نوروزگاه شهرستان لنجان، همکاران شهرداری باغبادران به عنوان زیباترین شهر ساحلی شهرستان لنجان که درکرانه‌های زاینده رود واقع شده، تلاش کردند تا با استفاده از ظرفیت هنرمندان سفالگران شهر ضمن اجرای کارگاه‌های تجربه‌آموز، به معرفی هنرهای سنتی شهر به عنوان میراث ناملموس ملی این شهر در کنار سوغات شهرستان لنجان، به گردشگران نوروزی بپردازند. همچنین همکاران شهرداری و فعالان میراث فرهنگی، شهر جدید فولادشهر نیز با ارائه بخشی از آثار مکتوب و نسخ خطی موزه پبده فولادشهر به عنوان اولین موزه بخش خصوصی نسخ خطی کشور به معرفی این موزه و آثار موجود در آن به گردشگران پرداختند. 

بی‌تردید، با توجه به حضور فعالانه شهرداری‌های شهرستان، یکی از مهمترین بخش‌های رویداد فرهنگی نوروزگاه، معرفی لباس‌های محلی و غذاهای سنتی شهرها و روستاهای شهرستان لنجان و نمایش طبخ غذاهای سنتی این شهرستان همچون دمپخت لاخلی، قبولی کباب و آش ارزن  بود که در این رویداد به مرحله اجرا رسید و گردشگران نوروزی در کنار نوای موسیقی سنتی مناطق مختلف این شهرستان با اجرای هنرمندان شهرستان، تلاش کردند تا گردشگران نوروزی، لحظات شادی را در ایام نوروز سپری کنند. 

با توجه به نگاه ویژه مسئولان شهرستان به مقوله گردشگری، نوروزگاه شهرستان لنجان در نوروز سال‌های ۱۳۹۸.۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز در محل کاخ‌موزه چهلستون برگزار شده بود، لذا در سال ۱۴۰۳ برای چهارمین‌بار تلاش شد تا با بهره‌گیری از تجارب سال‌های گذشته و به ویژه تجارب ایام یکه تازی ویروس کرونا، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان را به عنوان یکی از مقاصد جدید گردشگری استان اصفهان به گردشگران نوروزی معرفی شود. 

بی‌تردید همگان معتقدیم رویداد فرهنگی نوروزگاه، گامی مهم و فرصتی ارزشمند در راستای معرفی توانمندی‌های این شهرستان برای دست‌یابی به توسعه پایدار از منظر گردشگری به شمار می‌رود، لذا امید می‌رود تا بتوان از این طریق، بخشی از گردشگرانی را که شهر تاریخی اصفهان را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند به سوی لنجان سوق دهند تا از این طریق ضمن تمرکززدایی از مرکز استان به توسعه متوازن گردشگری در مناطق مختلف استان دست یابیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012702888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha