۲ ویژگی خاص خدمات سفر و گردشگری

۲ ویژگی خاص خدمات سفر و گردشگری باعث می‌شوند تا مدیران و پرسنل شرکت‌های خدمات مسافرتی، قدر مشتریان‌شان را بیشتر بدانند.

احمد دیناری معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در یادداشتی نوشت: چنانچه قصد راه اندازی و سرمایه‌گذاری در یک شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری دارید و یا اینکه جزو یکی از مدیران و پرسنل اینگونه تأسیسات گردشگری هستید، باید بدانید که ۲ ویژگی خاص خدمات سفر که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد، بازاریابی و فروش را در این نوع کسب و کارها در مقایسه با سایر کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کالایی متمایز می کند و لذا موفقیت در آنها مستلزم شناخت کافی از این خصلت ها و واقعیت ها و به کارگیری استراتژی های ویژه می باشد و در آن صورت کسب درآمدهای پایدار و در نتیجه بقا و ماندگاری شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری در بازار پر رقابت گردشگری تضمین خواهد شد.

این ۲ ویژگی مهم عبارتند از:

خدمات سفر و گردشگری، نیاز اصلی مردم نیست:

نیاز اصلی مردم پوشاک، مسکن و خوراک است و چنانچه در شرایط دشوار مالی و اقتصادی همانند این روزهای جامعه ایران قرار گیرند، به طور حتم این نوع نیازها را در اولویت قرار می دهند و نه سفر و گردشگری را این موضوع تا حدی پیش می رود که به راحتی سفر را از سبد هزینه خانوار حذف می کنند تا در شرایط مناسب اقتصادی قرار گیرند و یا اینکه گستره و حوزه نفوذ جغرافیایی سفرها و یا تکرار خرید خود را در طول سال و برای مدتی محدود می‌کند. این در حالی است که اصولاً تمرکز بازاریابان و فروشندگان خدمات سفر بر روی درآمدهای احتیاطی و یا پس انداز مردم است و وقتی شرایط نامناسب اقتصادی در جامعه حاکم می شود، متعاقب آن فعالیت فروشندگان خدمات سفر نیز به دلیل کشش پذیری تقاضا در این نوع بازار، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و شاهد ریزش مشتریان و در نتیجه کاهش درآمد در شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری عرضه کننده خدمات سفر خواهیم بود.

تکرار خرید خدمات سفر محدود (کم) است:

در خوشبینانه‌ترین حالت، مردم و یا مشتریان شما سالی 2 بار برای خرید خدمات سفر همچون بسته‌های سفر داخلی یا خارجی و یا رزرو محل اقامت، روادید و غیره به کسب و کارتان مراجعه می‌کنند، چراکه چنانچه اشاره شد خدمات سفر نیاز اصلی شان نیست و با کوچکترین تلنگر اقتصادی در جامعه، خریدشان محدود و یا از سبد هزینه خانوار حذف می‌شود. ضمن آنکه اساساً خدمات سفر گشتنی است، یعنی هم از قیمت بالایی برخوردار است، هم تکرار خرید کمتری در طول سال دارد و هم اینکه مشتریان برای خرید آن از مدت ها قبل باید پس انداز کرده، تصمیم به سفر بگیرند و برای خریدش دست به تحقیق، بررسی و مقایسه در بازار گردشگری بزنند تا نهایتاً شما را انتخاب و به سراغتان بیایند. لذا در چنین بازاری و با این خصلت ها و ویژگی های خاص، باید قدر مشتریانی که با پای خود و از روی اختیار و نه اجبار، شما را برای خرید خدمات سفر و گردشگری انتخاب کرده اند، بدانید، به آنها احترام بگذارید و از آنها مراقبت کنید، گویی که قرار است هر لحظه آنها را از دست بدهید. باید با مدیریت تجربه، انتظارات و ارتباطات عالی، برایشان خلق ارزش کنید و تحت هر شرایطی رهایشان نکنید، چراکه آنها در بهترین حالت قرار است سالی دو بار از شما خرید کنند و شما را نیز بر رقبایتان ترجیح داده اند.

یک کارآفرین موفق و هوشمند در حوزه شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری باید این دو خصلت و ویژگی مهم را به خوبی بشناسد و درک کند تا طعم درآمدهای پایدار را بچشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012902995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha